Halter klasser

L

lovelife

Hej!
Jag vill veta allt om halter klasser, allt från vilken ålder man kan börja med halter med sin häst och vilka halter klasser. Tips på hur man tänar, vad man ska tänka på, vad för kläder mm. Vill veta allt. Tycker inte det står så värst mycket på varken wras hemsida eller på sqha. Så om ni kan berätta vad ni vet å era erfarenheter så hade det vart skoj :rofl:

Sv: Halter klasser

följdfråga...är det bara quarter och dyl eller kan man tävla med en arab?

Är de ingen som kan något om halter klasser???

Jag har bara tävlat en gång i Showmanship at halter,
I den klassen jag var med i fick man ha vilken ras man ville plus ganska fri klädsel (D-nivå).
I showmanship at halter ska man träna på att få hästen att börja gå/stanna så att den är riktigt lydig inne på banan, för man får ju inte ta på hästen och dragandes i grimskaft är inte så populärt.
i Showmanship at halter så bedömmer de inte hästens extriör utan hur lyhörd/lydig den är och att man kan visa upp hästen på ett säkert sätt.
nu är jag bara en enkel nybörjare innom detta (gick inte så bra för mig, min häst stannade och VÄGRADE gå!!)

sen finns det ju Trail at halter, och det är väl en "allbreedklass"? då är det sidepass, öppnande av grindar mm.

Halterklassen som bara quarters får vara med i heter väl enbart Halter (??) och det är enbart (vad jag har förstått) i den klassen som hästens extriör bedöms (?)

ok, då vet jag lite mera. Men vad exakt ska man tänka på när man tränar. Hur ska man stå, vart ska man gå brevid hästen eller framför? Vad ingår i en halter klass, är det skritt, trav, stopp och rygga eller ingrå de något mer? Känner dom på hästen eller något sådant? Och om det är en trail klass hur gör man då? om man ex skall gå side pass får man nuda hästen för att få den att flytta på sig? kan ställa hur många frågor som helst.

tyvärr så har jag glömt hur man ska stå.. våran dommare gick igenom det innan start då vi deltagare aldrig tävlat det förut å såg ut såhär :confused: det lilla jag kommer ihåg är iaf att när dommaren inspekterar hästen så ska man stå på ett sådant sätt ifall hästen blir "elak/vild" så ska man kunna "dra bort" den från dommaren, då dommarens säkerhet är den viktigaste

i den jag var med i var det halt, skritt, trav och rygga.
dommaren tar inte på hästen i Showmanship at halter (iaf inte när jag var med/vad jag har hört) utan går bara runt å "inspekterar".

Trailklassen har jag ingen aning om.. jag tror man får ta på hästen bara i sidepassen..

Tack så mycket. Det var en bra sida med bra information om hur dom olika halter klasserna går till. :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar