saraaandersson

Trådstartare
Blir så trött, min häst är nu halt på höger bak. I somras var det vänster fram.. Han är bara 4år och ser riktigt lovande ut, är tänkt att han ska bli min nya tävlingshäst..

Han har nämligen börjat slåss mer med sina "kompisar". Det kommer in nya hästar hela tiden i den där flocken så det känns som om vallackarna är lite förvirrade just nu.. plus att den älsta är 8år och ledar hästen är 6år och tror att han är hingst fortfarande. Tidigare hade dem äldre, kloka hästar som "styrde upp".. Så jag misstänker alltså att min häst har fått en spark eller två.

Det är ingen direkt "akut" hälta och lite svår att se, men har ändå tänkt ringa vet för att kolla så att inget är helt fel. Vad kostar en vet undersökning? har tidigare aldrig behövt ta kontakt med vet.

Jag är inte hemma i helgen och troligtvis kommer vet om 5-6dagar isåfall. Han står nu i liten sjukhage. Vad skulle du ha gjort för att underlätta för honom? tror egentligen att han bara behöver vila ett tag, men ska ändå ta ut vet. även om han nu skulle vara mycket bättre om några dagar. Kan tillägga att han inte har feber.

Blir så deppig när han inte mår riktigt bra...

Sv: Hälta

Som du säger så behöver han nog vila + en vet. undersökning. Men sen kan man ju fundera på hur man kan undvika skador och att ha hästen är ju alltid förknippat med en viss skaderisk. Visst vill man att hästarna ska få vara hästar och umgås med andra hästar i hagen, men det kanske räcker med EN hagkompis? En häst som din häst funkar bra ihop med. Jag föredrar att ha unghästar i flock (upp till dem är 2-3 år) för att sedan ha dem med en kompis som man vet fungerar bra med. Sen är det ju många som har sin häst själv i en pyttehage vilket jag kanske inte föredrar, men man lägger ju ned mycket tid, energi och inte minst pengar i dessa djur och då är det inte kul att de ska bli sparkade i hagen.

Är han varm och/eller svullen i benet? Jag skulle linda bakbenen med back on track om du har tillgång till det...

Hoppas jag varit till nån hjälp :) Lycka till med din häst

Ta hästen till klinik istället för att ta ut veterinär, en ambulerande vet kan ändå inte göra särskilt mycket på plats. Om där nu inte finns några sårskador såklart.
Sen är det väl ganska självklart att ni får ordna upp hagsituationen om de slåss, mindre flockar med hästar som trivs ihop.

Som du säger så behöver han nog vila + en vet. undersökning. Men sen kan man ju fundera på hur man kan undvika skador och att ha hästen är ju alltid förknippat med en viss skaderisk. Visst vill man att hästarna ska få vara hästar och umgås med andra hästar i hagen, men det kanske räcker med EN hagkompis? En häst som din häst funkar bra ihop med. Jag föredrar att ha unghästar i flock (upp till dem är 2-3 år) för att sedan ha dem med en kompis som man vet fungerar bra med. Sen är det ju många som har sin häst själv i en pyttehage vilket jag kanske inte föredrar, men man lägger ju ned mycket tid, energi och inte minst pengar i dessa djur och då är det inte kul att de ska bli sparkade i hagen.

Är han varm och/eller svullen i benet? Jag skulle linda bakbenen med back on track om du har tillgång till det...

Hoppas jag varit till nån hjälp :) Lycka till med din häst

Tack för ditt svar. :) Har provat med en hagkompis förut och då rymmer han. Han har tyvärr lärt sig att krypa under trådar och spränga staket. Han trivs allra bäst i lite större flock. Ja, det är jätte tråkigt när hästarna ska bli sparkade! än så länge har de andra klarat sig..

Snart kommer de äldre hästarna tillbaka (en är inne på klinik för utredning, troligtvis spatt, en annan har fått infekterat sår och den sista har varit hos fodervärd hela sommaren). Sen ska ingen ny häst in på ett tag, alla de små kommer ifrån hingstflocken & ska ridas in nu, så det ska nog lugna sig snart.

Att ta bort honom ifrån flocken är det sista jag vill göra, och gör det bara i absolut nödfall, tyvärr så har vi inte riktigt hagar för att dela på dem heller. Är ca 75st hästar på gården och att ha massa extra hagar innebär mer jobb än vad vi har tid med.

Han blir varm om han springer (ex. när vi longerade och kollade hältan), och lite svullen, men inte särskilt mycket. Har tyvärr inget back on track paddar, men har vanliga paddar, kanske kan ta det & linda?

Ta hästen till klinik istället för att ta ut veterinär, en ambulerande vet kan ändå inte göra särskilt mycket på plats. Om där nu inte finns några sårskador såklart.
Sen är det väl ganska självklart att ni får ordna upp hagsituationen om de slåss, mindre flockar med hästar som trivs ihop.

Har en duktig vet. som brukar komma ut ibland, klart att dem kan göra något även om man inte är på en klinik.

Ändra om hagarna har vi inte möjlighet till. Det är en stor gård med ca 30st olika inackorderade (alltså ca 30olika personer med sina hästar). Som sagt är det just nu som de slåss lite och ordnar upp i rang ordningen då det kommit in mycket nya hästar och de äldre är inte längre kvar i hagen (en är på klinik & utredning, eventuellt spatt, den andra har fått ett sår som blivit infekterat och står i sjukhage, den tredje har varit hos sin fodervärd hela sommaren men kommer eventuellt hem snart.) .. Tror att hästarna behöver lite tid och ordna upp i rangen, för varje gång det kommer in en ny så måste dem göra om allt ifrån början. På 3-4månader har det kommit in 7st olika hästar.. så det är inte så konstigt att dem är lite förvirrade just nu.

Men fortsätter det så måste vi ju dela på dem, men vi kommer att avvakta ett tag till.

Har en duktig vet. som brukar komma ut ibland, klart att dem kan göra något även om man inte är på en klinik.

Det spelar inte så stor roll hur duktig veterinären är om den inte har rätt utrustning på plats men din kanske har portabel röntgen? Bara böjprov säger ju inte så mycket om vad orsaken är och att bara behandla symptom är troligen inte till nån hjälp i längden.

Vad skulle de kunna konstatera med ett böjprov menar du då? Att hästen är halt vet du ju redan...?

Och du vet väl om att rang och ålder inte är samma sak? De äldre hästarna behöver inte vara flockledare för att de är äldre. Sen är det ju klart att det är rörigt om de byter runt på hästar hela tiden. Själv har jag blivit restriktiv och försiktig sen en av hästarna fick benet avspärrat och fick tas bort på plats....

Om du inte har tillgång till en av de veterinärer som kan göra en hältutredning på plats: åk till klinik. Det kostar onödiga pengar att ta ut någon som konstaterar att hästen är halt - det vet du ju redan.

Hittills har jag inte träffat på någon veterinär som jublar över att t ex bedöva en led i stallmiljö (och det vill nog få hästägare görs också!), vilket ju faktiskt omöjliggör en utredning.

Om du inte ser något tydligt sår kan det ju vara så oerhört mycket, och en hel del kan ju faktiskt förvärras om det inte kommer under behandling. Det är skönt att veta att det är något "ofarligt" som kanske t o m gör att hästen kan gå ut i flocken igen relativt omgående. Å andra sidan är det skittrist att få beskedet "skadan har förvärrats, synd att du inte kom in tidigare då hade vi kunnat göra mer/korta konvalcenstiden".

Vad skulle de kunna konstatera med ett böjprov menar du då? Att hästen är halt vet du ju redan...?

Och du vet väl om att rang och ålder inte är samma sak? De äldre hästarna behöver inte vara flockledare för att de är äldre. Sen är det ju klart att det är rörigt om de byter runt på hästar hela tiden. Själv har jag blivit restriktiv och försiktig sen en av hästarna fick benet avspärrat och fick tas bort på plats....

Jag vet mycket väl att rang och ålder inte är samma sak. Men de äldre hästarna som varit i flocken tidigare är rang höga och har fungerat som väldigt bra ledare, men nu har dem en ung och hingstig ledare som vallar runt på dem ganska mycket..

Om du inte har tillgång till en av de veterinärer som kan göra en hältutredning på plats: åk till klinik. Det kostar onödiga pengar att ta ut någon som konstaterar att hästen är halt - det vet du ju redan.

Hittills har jag inte träffat på någon veterinär som jublar över att t ex bedöva en led i stallmiljö (och det vill nog få hästägare görs också!), vilket ju faktiskt omöjliggör en utredning.

Om du inte ser något tydligt sår kan det ju vara så oerhört mycket, och en hel del kan ju faktiskt förvärras om det inte kommer under behandling. Det är skönt att veta att det är något "ofarligt" som kanske t o m gör att hästen kan gå ut i flocken igen relativt omgående. Å andra sidan är det skittrist att få beskedet "skadan har förvärrats, synd att du inte kom in tidigare då hade vi kunnat göra mer/korta konvalcenstiden".

Jo, det är sant det du säger. Var ut och tittade till honom idag och det ser mycket bättre ut. Svullnaden har gått ned väldigt mycket. Han har ett sår, det var ganska smutsigt så igår "skrubbade jag upp det" med jodopax.. var alldeles för mycket skit i det,.. och efter det så har han blivit mycket bättre. Haltar mindre och som sagt har svullnaden gått ner. Är det fortfarande aktuellt med att åka till klinik? kanske ska jag ringa och rådfråga med strömsholm..

Det som är oroande är att du nämner att hästen varit halt på vänster fram och nu höger bak, jag för min del skulle åka på stört till klinik då man starkt kan misstänka ett samband mellan dessa två problem.

Sedan har du som du vet en väldigt ung häst, han borde egentligen få betydligt längre vila än vad han har fått. De kan bli lite väl mycket för dessa tonåringar ibland både till kropp och skäl varför vila är ett måste för att både kropp och hjärna ska återhämta sig och smälta de som har lärts in. Din häst kommer att växa i styvt 4-5 år till i kroppen, och för mycket ridning i tidig ålder kan ge problem.

Det som är oroande är att du nämner att hästen varit halt på vänster fram och nu höger bak, jag för min del skulle åka på stört till klinik då man starkt kan misstänka ett samband mellan dessa två problem.

Sedan har du som du vet en väldigt ung häst, han borde egentligen få betydligt längre vila än vad han har fått. De kan bli lite väl mycket för dessa tonåringar ibland både till kropp och skäl varför vila är ett måste för att både kropp och hjärna ska återhämta sig och smälta de som har lärts in. Din häst kommer att växa i styvt 4-5 år till i kroppen, och för mycket ridning i tidig ålder kan ge problem.

Anledningen till att jag inte tror att förra hältan har något samband med den här är att förra hade ett infekterat sår, alltså ingenting "inuti" som var skadat, utan "bara" ett infekterat sår. Men kanske har det något samband ändå?

Vi har han fått göra, 1½månad efter jag ridit honom ca 2månader, sedan ännu en vila i sommar på ca 2månader, och även en vila på 2 veckor då han var halt fram. Men att han är lite "sliten" kan det ändå vara, har ridit ut ganska mycket på sista tiden, kanske har han blivit lite överansträngd? även om jag inte tycker att vi ridit särskilt hårt, inte hårdare än vad någon annan 4åring på gården gjort.

Ska avvakta i helgen och låta honom gå i sjukhage, har det inte blivit bättre så ringer jag och rådfrågar med veterinär, så får vi se vad denna säger, om jag ska åka in på klinik eller om det "räcker" med ett besök hemma.

Skulle fortfarande vilja ha ett svar på vad en vet. undersökning kan kosta.
Är en relativt fattig student och måste då planera om lite i ekonomin. Kan man "ta" pengar från försäkringen? har han försäkrad på 60.000kr veterinär kostnader. Får man använda dessa pengar om man behöver göra en undersökning på klinik? (som jag antar är dyrare än ett besök hemma)

Detta är just ett tillfälle för dig att använda försäkring, du begär direktreglering på kliniken så kommer fakturan på självrisken samt om den innehåller en överskjutande del resten tar försäkringsbolaget. Nej det är inte dyrare än hembesök, dessutom har veterinär på hembesök inte mycket att undersöka med då röntgen oftast inte är möjlig om en transportabel sådan inte finns förstås.

om jag inte vet vad det är för typ av skada så skulle jag inte linda det skadade benet, däremot det inte skadade för att det belastas ju extra mkt när det andra är skadat... Sedan om man bara lindar benet "mitt emot" eller alla tre friska benen, är upp till var och en =).

Hoppas det löser sig för er!

Vad det kostar beror på klink och vad för undersökningar ska göras. Beroende på vad du har för försäkringsskydd kan försäkringen gå in och täcka kostnaderna (om du inte har reservationer eller ett försäkringsskydd som inte täcker allt).

För mig är det billigare att åka till klinik än att ta ut veterinär, särskilt om det gäller hältor då den veterinär som kommer ut inte kan göra något, utan är "pengar i sjön".

Nästan omöjligt att säga, men jag kan ge ett exempel från när jag var i Helsingborg med min shettis i våras.

Hältkontroll: 481 kr
Bedövning hältor: 361
Bedövning hältor: 361
Röntgen grundpris: 640
Kronled hf två bilder: 400
Tillägg två bilder: 400
Sedering Domosedan: 140
Dolorex: 13

Totalt ca 2877 kr + moms = 3597 kr

Försäkringsbolaget betalade 2798 kr och jag 799 kr den här gången. Men jag har en självrisk på 2800 kr (+ den rörliga självrisken) så om det här hade varit första besöket hade jag ju fått stå för nästan allt själv...

Tack för alla svar! eftersom alla säger att klinik är det bästa så litar jag väl på det, eftersom alla verkar vara överens. Ska avvakta helgen och blir han inte mycket bättre så ringer jag till Strömsholm på måndag.

var in på klinik och gjorde böjprov på ena hästen, behandlades båda framknäna och en bakkota, det gick på 5000 kr

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka