hälta vid start??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Grapewine
  • Startdatum Startdatum
G

Grapewine

När man går in på Travsport.se och söker efter en häst, och sedan gå in under tävlingsresultat och ett specifikt lopp... På den här hästen står det att den är struken pga hälta... Så långt är jag med, men sen står det att den har startförbud och innom parentes dtår det: hälta, 6 dgr + fristintyg. Den andra hästen som var struken i samma lopp fanns inte med under startförbud... Betyder det då att man försökt starta hästen fast den var halt??? Eller blev den halt under loppets gång??

Hoppas nån kan förklara hur det ligger till....

Sv: hälta vid start??

det är ju olika pga hur orent hästen travar.

får en 6 dgr+friskintyg får den inte anmälas på 6 dagar och måste ha ett friskhetsintyg från veterinär också.

Sv: hälta vid start??

Den hästen som fått startförbud är troligen struken av veterinären, det ger automatiskt startförbud tills friskintyg uppvisas. Tror även man får krav på friskintyg om tränare/kusk själv styker efter defilering till loppet. Om tränaren stryker sin häst innan defileringen får den bara två dagars anmälningsförbud, inget startförbud.

Hästen kan även få startförbud tills friskintyg uppvisas efter loppet, då är det veterinären som ansett att hästen behöver kollas upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 872
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka