Hälta på böjt spår

P

PolarGirl_85

Hej alla!
Finns här någon som har stor erfarenhet av hältor? Jag har en 6-åring som jag köpte för ca. ett år sedan. Vid besiktningen när jag köpte honom var han lite stel i höger varv, men då han var ur kondis bedömde vet det som ingen fara. Han har också alltid varit lite gallig i alla fyra, men även detta har vet bedömt som utan fara.

Jag har aldrig kännt någon hälta, men på senaste har han markerat lite i höger varv på böjda spår, men då det stundtals försvunnit så har jag avvaktat. Detta har varit under igångsättning från sommarbetet, där han brallat runt mycket med en kompis.

Nu idag när jag longerade honom såg jag tydlig skillnad på vänster och höger varv, har dock inte kunskap att se vilket ben :(
Jag är livrädd att det ska vara pålagringar el dylikt. Han har inte ngt sår, eller är svullen och varm på ngt sätt. Skall jag åka in till klinik direkt, eller ta ut en vet för böjprov? Finns det något jag själv kan göra hemma? Är det vanligt med pålagringar, eller är det oftare inflammationer? De senaste dagarna har stallägaren inte släppt ut hästarna, kan det ha betydelse för hur tydligt man märker av hälta?

SNÄLLA hjälp mig :confused:

Sv: Hälta på böjt spår

har inte hästen känts helt ok. på ett tag och nu visar tydlig hälta, så om jag varit du hade jag tagit hästen till klinik för utredning. min erfarenhet är att ju tidigare man kommer ju bättre resultat och billigare på sikt ;)

det finns många orsaker till hälta, många mindre allvarliga och andra allvarligare

Jag får ringa Åby imorgon, och hoppas att det inte är något allvarligt. Min kompis fick ta bort sin 5-åring som plötsligt var halt och visade sig ha pålagringar på alla fyra, därför är jag väldigt nojjig :S

då håller vi tummarna för att det inte är något allvarligt ;) det behöver ju inte vara värre än ett feltramp i hagen. vad är det för häst ?

6-årig holländsk import, halvblod. Var precis importerad när jag köpte honom.. Därför börjar man också tänka i banorna varför han såldes osv. Alltid slängt en del med huvudet också, lite unghäst-fasoner.. Men nu irriterat i höger varv, som att han har ont, reagerar dock inte när man klämmer på rygg, kors osv. Men det är ingen konstant hälta, det borde det väl vara om det är en vrickning?

ju fortare du får utrett orsaken och var det sitter, ju bättre är i vart fall oftast prognosen. det är långt ifrån alltid den utlösande faktorn sitter där man tror. även en vrickning kan ju resultera i inflamation och den i sin tur kan ju resultera i annat eller att hästen överbelastar ett annat ben osv.

vi hade en unghäst (inte ens inriden) med diffus hälta som flyttade på sig, utredningen tog lång tid men till slut hittades ursprungsproblemet i ett bakknä (veterinärerna tror att hon gått i kull eller fläkt sig i hagen) som i sin tur medfört snedhet och felbelastning, tack och lov gick det att korrigera/läka och hon har fungerat fint efter sina sprutbeh. samt kiropraktorbesök

personligen tycker jag det är bäst att åka in till kliniken direkt där resurser som röntgen och ul. samt möjligheten att bedöva bort finns. det ända vet. kan göra på hemaplan i stortsett är att böja igenom och man hamnar oftast ändå på kliniken tillslut :(.

vi ska hålla tummarna för er ;)

Skulle boka tid på en klinik för ordentlig utredning,där kan de lägga blockader och på så sätt lokalisera vart hältan sitter ,finns ju även så att man kan röntga på samma gång.

Min häst markerade på böjt spår men man såg inget på "vanliga" böjprov.Efter blockader kom man fram till att det var inflammation som trol. uppstått efter en sträckning högt upp varav hon belastade fram mer.Fick tuppkamsbeh.,vila ,sedan promenader när hon fick på ringskor.Hoppas att det ordnar sej för dej.Lycka till.

6-årig holländsk import, halvblod. Var precis importerad när jag köpte honom.. Därför börjar man också tänka i banorna varför han såldes osv. Alltid slängt en del med huvudet också, lite unghäst-fasoner.. Men nu irriterat i höger varv, som att han har ont, reagerar dock inte när man klämmer på rygg, kors osv. Men det är ingen konstant hälta, det borde det väl vara om det är en vrickning?

Man kan få lite "konstiga" symtom om hästen är halt på mer än 1 ben.
Låter som en bra ide att åka till klinik och kolla.

Jag har en häst som var mystiskt halt på ena benet, bara i trav, bara i vänster varv. Han hade behandlats för kotledsinflammation några månader innan. Nu konstaterade kothälta på båda fram igen, men frågan på varför hältan dyker upp kunde han inte svara på eller varför han inte var lika halt i skritt och galopp eller varför det bara var ibland? Jag hade med mig en film på hur han såg ut när han gick i detta varv och det såg ut som om det satt i bogen. Kothältan behandlades, röntgen gjordes och de hittade en lös benbit i kotleden.

Det bestämdes att benbiten skulle bort. Allt gick jättebra, satt igång honom efter konstens alla regler och han kändes jättefin. Efter 4 månader började han visa den "ankiga vaggande" gången igen. Eftersom alla jag pratat med tyckt att det suttit i bogen och inte i kotan så åkte jag till en kiropraktor denna gång och han konstaterade att han var snedmusklad i sin bog. Han hade otroligt stor skillnad på musklerna i sina bogar. Han drog lite i hans framben och gav honom lite akupunktur och sedan fick han vila 2 dagar innan jag satte igång honom med viktboots på det "tokiga" benet. Han skulle gå med viktboots på i ca 5 veckor och sedan återbesök. Han hade blivit mycket bättre men inte helt jämn i sin muskulatur. Så hem igen, rida över ojämnt underlag, hoppa lite cavaletti, stretcha efter varje pass och sedan massage 2 ggr i månaden. Det är nu ett halvår sedan jag fick "receptet" så det tar tid, men det är mycket mycket bättre nu än i April.

Jag har fått en ny häst :bow: det är nu mycket sällan som den vaggande gången inträffar. Vi har kommit igån med träning och tävling igen och det trodde jag var avslutat för vår del, men man ska aldrig ge upp utan kanske söka svar hos alternativa behandlare. Tänk så lätt det var och vad mycket oro och tårar man haft om sin älskling.

Lycka till med din häst!

En orenhet i rörelsemönstret kan bero på väldigt mycket.

Böjprov är såklart ett bra sätt att hitta en utgångspukt på. Men samtidigt så kan ett böjprov inte avgöra varför hästen är halt eller vart det kommer ifrån. En öm kota kan ju bero på smärta i ett annat ben, problem i ryggen eller en snedhet i korset.

Eller som för min häst, riktigt dålig hovvård som såg fantastisk ut enligt veterinärer och hovslagare på klinik men som enligt min hovslagare, som också då räddade hästen från slakt, var jätteilla. Han skodde i 3 timmar för att hästen inte skulle behöva stå på 3 ben för lång tid åt gången.

Hältor är oftast bara tecken på att något är fel och går i regel att bli av med om man ser till att hitta orsaken och åtgärda den.

Sen behöver han inte vara halt för att han ser oren/oliksidig ut. Det kan bero på att han tex har låsningar i bogarna, spänningar i ryggen eller liknande.

Ett hältutredning på klinik kanske kan ge er en bättre uppfattning om vart problemet sitter. Samt också att ni tar ut ngn som ser över hästen kiropraktiskt.

Håller med övriga här i tråden. Min var oxå så att han gick sämre i vänster varv. Snubblade med höger fram och kändes ofräsch. Tidigare ägare sa att han kunde vara lite knölig i gången.. Men nu verkar vi hittat vilka punkter det är. Bogen på vänster sida och kotan på höger, tror att det ganska ofta sitter högre upp än vad man tror och att det inte alltid är själva hovarna men att sviterna kommer där. Tänk dig själv tex en sadel som inte passar och som pressas in mellan bogbladen. Om du skulle gå med ett konstant tryck mellan skulderbladen så du drar upp axlarna så värker det ju ända ut i underarmarna och handlederna.
Fick tag på super hovis och han var här i 2 tim och kollade hovar, klämde och verkade och riktade skor, fasade skor och allt. Han sa höger bakknä, tornutskott på länden och vänster bog och höger kota. Ska kanske påtala att vi inte köpte med den gamla sadeln fr förra ägarn. Nu har han en som passar bra i bogen, cutback och lagom vidd mellan bossorna så att ryggraden får plats. Tips se över sadeln!:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 739
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd