Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

Sv: Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

Vetrinärer är människor dom också! För några år sedan så blev ett av min föl halt i ett framben strax innan avvänjningen. Hade ut en veterinär som konstaterade att det satt i kotan och troligen var en vrickning. Boxvila i en vecka för sto ock föl. Efter en vecka när fölet fick lämna boxen vat det lika halt och riktigt släpade benet efter sig. Veterinären konstaterar att det inte har blivit bra och att hon inte vill böja på kotan. Så det blev att åka till klinik för röntgen. Så jag beställer tid för att få kotan röntgad, lastar sto och föl och kör iväg. När vi lastar av på kliniken säger veterinären "Var har fått det ifrån att det ska vara i kotan?" Av min veterinär svara jag som helt har gått på vad hon har sagt och inte funderat på något annat. Vad var det som hade hänt? Jo fölet hade brutit armbågsspetsen så det satt uppe i bogen och det var därför hon släpade benet. Inte för att kotan inte gick att böja. Så ingen är hundra procentig. Det gick bra för mitt föl som är på väg att bli en framgångsrik dressyrhäst.

tycker ändå att dom ska vara nogrannare. när man betalar massa pengar för att dom ska besiktiga en häst så vill man ju veta om de e nått som inte stämmer. tur att de gick bra för totton din.

Jo, men det fick man väl helt klart reda på, att det är något som inte stämmer. En besiktning är ju ingen diagnosticering. Hältan är ju en hälta i alla fall, oavsett varifrån den kommer.

Hej Madde!

Ville bara säga att jag håller med dej fullständigt!!! Köpte själv "grisen i säcken" en gång. Hon gick igenom veterinärbesiktning, men bara efter någon vecka upptäcktes hälta i båda framben + boginflammation. (utredning efter att hon slängde sej pladask på golvet då jag drog åt sadeljord, riktigt otäckt)Eftersom skadorna va gamla enl veterinär, röngen mm så fick jag åxå tips om hur man skulle få köpet att gå tillbaka osv, men med tanke på hur hästen såg ut då hon kom till mej så va valet väldigt enkelt. För mej kändes det hur bra som helst att veta att hon iaf hade två bra år hos mej innan veterinären dömde ut henne efter behndling utan resultat å inte gick att göra mer för henne. Hoppas bara din häst inte får samma slut som min fick...Jag tycker att du gör helt rätt! Å du, Lycka till med allt!

Senast ändrad av en moderator:

anhe skrev:
Jo, men det fick man väl helt klart reda på, att det är något som inte stämmer. En besiktning är ju ingen diagnosticering. Hältan är ju en hälta i alla fall, oavsett varifrån den kommer.

Jo man fick reda på att hon va halt. men att hon va jättesned i bäckenet fick man inte reda på... vilket jag tycker att en veterinär ska kolla... men alla har olika åsikter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
H
Hästvård Here er go again. Ska försöka fatta mej kort Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !! I...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Hallon
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama