Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

Sv: Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/

Lycka till med hästen, hoppas den blir bra med rätt vård och skoning.

bettysmatte skrev:
OM du hade fått reda på innan köp (genom vet. besiktning) att hästen inte var frisk, hade du köpt den då?

Jag beundrar dig för din inställning, men jag undrar trots allt om du är medveten om hur kostnaderna kan skjuta i höjden om en häst blir sjuk/skadad?

Är den här hästen ens försäkrad? Hur ska du annars kunna göra det om hästen inte är frisk i nuläget?

Jag beundrar som sagt att du vill den här hästen så väl, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om du vet vad du gett dig in på? Hoppas att den här tråden är startad av en skojare, för om den är sann känns den verkligen inte rolig...:(

Jag hade förmodligen inte köpt henne om jag visste att hon va halt, men jag valde att köpa henne obesiktad och får nu se till att hon får det vård hon behöver och har det bra.

Hon var inte försäkrad när jag köpte henne men hon är nu försökrad med reservation på de nedre lederna hf.

Jag vet mycket väl vad detta kan kosta, och är beredd att betala det som krävs för att hon ska bli frisk.
Hon lider inte av hältan vid lättare promenadridning, men blir hon inte fullt frisk så får hon bli sällskapshäst.

Denna tråd är inte skapad av en skojare.

Boj skrev:
Jag tror faktiskt inte att gamla ägaren skulle ta tillbaka hästen, läser man ursprungsinlägget till denna tråd kan man ganska lätt läsa mellan raderna att säljaren körde med en av de äldsta försäljningsknepen. Man hotar med att en annan köpare finns, om man ser att potentiell spekulant är tillräckligt intresserad. Så du får nog behålla henne, och se till att hästen får den vård som behövs.

Sitter hältan i ett framben, finner man orsaken någon annanstans. Det vore tråkigt om hästen har gått felaktigt skodd hela livet, då är riskerna stora för mera bestående och permanenta skador.

Hon hotade inte med en annan köpare, jag träffade den andra köparen och såg att hon existerade. Säljaren valde att sälja hästen till mig.. Och JAG valde att inte besiktiga henne.

Att lämna tillbaka hästen skulle inte vara ett alternativ för mig även om jag hade den möjligheten, visst blev det en besvikelse att hon inte gick igenom bes. u.a men det va än en gång mitt beslut att köpa henne obesiktad.

Säljaren är en 18 årig tjej och jag tror inte hon har "kunskapen" för att lura på folk sjuka hästar.

Jag vet mycket väl att orsaken till hältan kan sitta på många andra ställen därför ska jag ta ut en equiterapeut. Blir hon inte fullt frisk kan hon gå lättare promenadridning utan att lida, men blir hon inte frisk får hon gå som sällskap.

Boj skrev:
Därför att författaren ifrågasatte om någon skulle lämna tillbaka hästen, på det fick hon svar. Såklart har ett svar en betydelse, eller?
I annat fall kan vi ju lägga ner diskussionforumet, för då har ju det ingen betydelse.

Du skrev en fråga som du ville ha svar på, det finns inget enkelt och ensidigt svar. Man kan ej heller ge tips om hur man kan kurera denna hälta, pga vi inte känner till var ifrån den kommer. En sådan hälta kan ta allt ifrån ingen tid till hur länge som helst, det är endast behandlande veterinär som kan ge sådana svar eftersom han/hon har sett hästen.

Jag frågade... : "Skulle någon av er kunna lämna tillbaka hästen med gott samvete om ni visste att hon bara skulle få stå där och inte få behandling på något sätt, eller tas bort innan hon ens fått en chans?"
INTE om någon av er trodde att jag kunde lämna tillbaka hästen! Det vet jag väl ändå bäst eftersom det är jag som skrivit på kontraktet.

Denna tråd är skapad för att få tips och råd för hur jag kan gå tillväga för att få henne bättre, jag vet att den enda som kan veta säkert är en vet. Att lämna tillbaka henne är inget alternativ! Så jag skiter fullkomligt i om jag får eller inte får häva köpet.

Vad som krävs för att häva köpet kan absolut ingen "utomstående" svara på, för allt beror på hur kontraktet är skrivet!

Boj skrev:
Det är väldigt vanligt med varmblod som är felbelastade, om hästen är snett verkad kommer detta att även påverka övriga delar av kropp och leder så hö fram är kanske endast toppen av ett isberg.

:confused: :confused:

Men travarna brukar ju stå under bättre kontroll och åtgärdas direkt och inte efter en månad.
Dom som har travare och tänkt att hästen ska prestera något låter ju inte ens en galla vara ifred..
Om hästen hänger på en töm så blir det ju veterinärbesök direkt efter loppet..
Så även om den drar på något ben.

Halvbloden ska ju däremot ridas loss i fall dom sitter fast på en betthalva och om dom har en halv grads hälta så vilar man hästen i första hand..:o

AM

Nafayette skrev:
:confused: :confused:

Men travarna brukar ju stå under bättre kontroll och åtgärdas direkt och inte efter en månad.
Dom som har travare och tänkt att hästen ska prestera något låter ju inte ens en galla vara ifred..
Om hästen hänger på en töm så blir det ju veterinärbesök direkt efter loppet..
Så även om den drar på något ben.

Halvbloden ska ju däremot ridas loss i fall dom sitter fast på en betthalva och om dom har en halv grads hälta så vilar man hästen i första hand..:o

AM

Denna häst har aldrig varit travhäst. Hon kom till säljaren som är hoppryttare när hon var 1,5 år. Hon är inte ens inkörd, bara riden.

Svar ja, men inte som ridhästar. Ofta hamnar de hos yngre ägare, som har dessa hästar som sin första häst. De är i regel inte lika uppmärksamma pga midre erfarenhet. Därför kan problemen fortgå under en längre tid, och det är här som riskerna för mer permaneneta skador finns.:(

Ok..då är jag med.

Travhästar som inte stått i träning..
Det är ju en helt annan sak.
Och det är ju ett välkänt faktum att just den hästkategorin hamnar i "fel" händer..tyvärr.:crazy:

Då är vi överens :)

AM

:o Jag är nästan säker på att köpet går att häva ändå...Ring och rådfråga en advokat.....för det här tro jag inte kommer att sluta bra....;)

rocki skrev:
:o Jag är nästan säker på att köpet går att häva ändå...Ring och rådfråga en advokat.....för det här tro jag inte kommer att sluta bra....;)

Jag vill inte häva köpet.

rocki skrev:

Varför är det så svårt att förstå???:mad:
Maddde vill INTE lämna tillbaka hästen!

Nahe....okey...jag fick för mig det bara....:confused:

Senast ändrad av en moderator:

STÅ PÅ DIG MADDE!:bump:

Du är inte ensam om att köpa häst utan att besikta. Jag har gjort det. jag har också gått på "gamla" vet. intyg.
Samt köpt och röntgat varenda ben = ryggproblem, kissing spine. Så valet att lägga ut pengar på vet besiktning på klinik eller gårdsplan eller att avstå är för mig helt okay.

Den sista hästen jag köpte är en fd ridskolehäst som hade svullna ben och diverse andra skavanker. Men :love: är större. jag sitter och åker till Uppsala med denna pärla. Har varit där 4 ggr på lika många månader och är inte klar ännu. Kan berätta att det är 38 mil tur och retur.

Jag tror att har man bestämt att den kompisen ska man ha, så blir det så. Sen tar man hand om det som kommer.Visst min häst börjar närma sig över 100 tusen nu med resor och allt. Men det var mitt eget val.

Ett förslag som jag tror du redan gör är linda benen nattetid. jag använder Back on track, svindyra men då behövs inget liniment eller annat. Min har svullnaden gått ner på. (Vet förvånad.)
Sen som din vet har sagt promenera. Var försiktig så du inte får styltor, pensla inne i hoven med olja så brukar snön lossna.
Använd täcke. Om problemet sitter mer än i frambenet så är aldrig värme fel.

:banana: Lycka till !:banana:

Även om du inte vill häva köpet tycker jag att du ska begära en prisreduktion av säljaren. Jag tror mycket väl att en 18-åring kan försöka sälja en sjuk eller skadad häst utan att informera köparen, det är väl kanske rent av troligare att en sån person gör det eftersom de kan vara sämre insatta i lagarna och ev konsekvenser. :smirk:

Oavsett hur ett kontrakt är skrivet så finns det lagar som avgör hur en försäljning får gå till, man kan inte skriva ett hållbart kontrakt som strider mot svensk lag. Att du träffat den andra köparen säger inte heller någonting, hur vet du att det verkligen var en köpare och inte en kompis till säljaren? :angel:

Jag hoppas för både din och hästens skull att ni får ordning på det här och får många fina åt tillsammans, men jag skulle ändå kontakta säljaren och kräva prisreduktion. Även om du inte har för avsikt att lämna tillbaka hästen kan du ju alltid hota med det. :D

SassesCarloz skrev:
STÅ PÅ DIG MADDE!:bump:

Du är inte ensam om att köpa häst utan att besikta. Jag har gjort det. jag har också gått på "gamla" vet. intyg.
Samt köpt och röntgat varenda ben = ryggproblem, kissing spine. Så valet att lägga ut pengar på vet besiktning på klinik eller gårdsplan eller att avstå är för mig helt okay.

Den sista hästen jag köpte är en fd ridskolehäst som hade svullna ben och diverse andra skavanker. Men :love: är större. jag sitter och åker till Uppsala med denna pärla. Har varit där 4 ggr på lika många månader och är inte klar ännu. Kan berätta att det är 38 mil tur och retur.

Jag tror att har man bestämt att den kompisen ska man ha, så blir det så. Sen tar man hand om det som kommer.Visst min häst börjar närma sig över 100 tusen nu med resor och allt. Men det var mitt eget val.

Ett förslag som jag tror du redan gör är linda benen nattetid. jag använder Back on track, svindyra men då behövs inget liniment eller annat. Min har svullnaden gått ner på. (Vet förvånad.)
Sen som din vet har sagt promenera. Var försiktig så du inte får styltor, pensla inne i hoven med olja så brukar snön lossna.
Använd täcke. Om problemet sitter mer än i frambenet så är aldrig värme fel.

:banana: Lycka till !:banana:

Åh. en som förstår.:bump: Hon har snösulor och hon går med täcke både inne och ute då hon är klippt. Hon lindas med back on track åxå=) Tack för ditt svar!:bow:

Lycka till med hästen din. Hoppas han blir bra snart

:banana:..

Senast ändrad av en moderator:

Tack SassesCarloz.. :)

Jag använder back on track på det utsatta benet och sen har jag stödbandage på det andra.
Är bara hoppas på det bästa när jag böjer om henne om ca 6 veckor.

Madde

Oavsett hur ett kontrakt är skrivet så finns det lagar som avgör hur en försäljning får gå till, man kan inte skriva ett hållbart kontrakt som strider mot svensk lag. Att du träffat den andra köparen säger inte heller någonting, hur vet du att det verkligen var en köpare och inte en kompis till säljaren? :angel:

Jag hoppas för både din och hästens skull att ni får ordning på det här och får många fina åt tillsammans, men jag skulle ändå kontakta säljaren och kräva prisreduktion. Även om du inte har för avsikt att lämna tillbaka hästen kan du ju alltid hota med det. :D

Det kan man aldrig veta, men jag är nog ganska säker på att denna tjej inte har en 40-50 åring som kompis.. och skulle det va en kompis till hennes föräldar då? Eller en kompis mamma? Är det så så fine, lurad eller inte lurad, jag är nöjd med mitt köp.

hmm.. så vitt jag vet strider även att hota någon mot svensk lag?!
Det skulle inte kännas bättre om jag fick någon form av prisreducering, för vad gör en tusen lapp eller två för skillnad om detta skulle dra sig upp mot 100 000?

Det är skillnad på att hota med att lämna tillbaka en häst som sålts under falska förespeglingar och att hota en person fysiskt. :smirk: Men visst, är du så rik att ett par tusen hit eller dit inte spelar någon roll om slutnotan ändå hamnar upp mot 100' som du skriver, så är det inte min huvudvärk. Jag har en "kompis" som är nästan 80 år, min närmaste granne, så skulle det vara underligt om säljaren har en i 50-årsåldern?

igår va equiterapeuten å kollade på stot tråden handlar om och hennes bäcken var jättesnett! hon är mycket högre på vänster sida och har därför belastat höger fram och som troligen är anledningen till hältan! hon ska få en till behandling nästa vecka och sedan en till efter fyra veckor. då tror equiterapeuten att hon ska vara helt återställd i bäckenet. då e de bara muskler som saknas=) så denna mardröm får nog ett lyckligt slut i alla fall.

Men... man ska aldrig säga aldrig

Borde inte veterinären som besiktigade henne sett detta? när equiterapeuten visade såg man vilken skillnad de va. har aldrig tänkt på det förut. men en veterinär?!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 334
Senast: Karminnie
·
H
Hästvård Here er go again. Ska försöka fatta mej kort Har en nordsvensk på 20 år, lite lite rund om magen och otroligt pigg för sin ålder !! I...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Hallon
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 301
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama