S
shampiz
Sv: Halt! vet inte vart jag ska lägga inlägget=/
Lycka till med hästen, hoppas den blir bra med rätt vård och skoning.
Lycka till med hästen, hoppas den blir bra med rätt vård och skoning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
bettysmatte skrev:OM du hade fått reda på innan köp (genom vet. besiktning) att hästen inte var frisk, hade du köpt den då?
Jag beundrar dig för din inställning, men jag undrar trots allt om du är medveten om hur kostnaderna kan skjuta i höjden om en häst blir sjuk/skadad?
Är den här hästen ens försäkrad? Hur ska du annars kunna göra det om hästen inte är frisk i nuläget?
Jag beundrar som sagt att du vill den här hästen så väl, men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om du vet vad du gett dig in på? Hoppas att den här tråden är startad av en skojare, för om den är sann känns den verkligen inte rolig...
Boj skrev:Jag tror faktiskt inte att gamla ägaren skulle ta tillbaka hästen, läser man ursprungsinlägget till denna tråd kan man ganska lätt läsa mellan raderna att säljaren körde med en av de äldsta försäljningsknepen. Man hotar med att en annan köpare finns, om man ser att potentiell spekulant är tillräckligt intresserad. Så du får nog behålla henne, och se till att hästen får den vård som behövs.
Sitter hältan i ett framben, finner man orsaken någon annanstans. Det vore tråkigt om hästen har gått felaktigt skodd hela livet, då är riskerna stora för mera bestående och permanenta skador.
Boj skrev:Därför att författaren ifrågasatte om någon skulle lämna tillbaka hästen, på det fick hon svar. Såklart har ett svar en betydelse, eller?
I annat fall kan vi ju lägga ner diskussionforumet, för då har ju det ingen betydelse.
Du skrev en fråga som du ville ha svar på, det finns inget enkelt och ensidigt svar. Man kan ej heller ge tips om hur man kan kurera denna hälta, pga vi inte känner till var ifrån den kommer. En sådan hälta kan ta allt ifrån ingen tid till hur länge som helst, det är endast behandlande veterinär som kan ge sådana svar eftersom han/hon har sett hästen.
Boj skrev:Det är väldigt vanligt med varmblod som är felbelastade, om hästen är snett verkad kommer detta att även påverka övriga delar av kropp och leder så hö fram är kanske endast toppen av ett isberg.
Nafayette skrev:
Men travarna brukar ju stå under bättre kontroll och åtgärdas direkt och inte efter en månad.
Dom som har travare och tänkt att hästen ska prestera något låter ju inte ens en galla vara ifred..
Om hästen hänger på en töm så blir det ju veterinärbesök direkt efter loppet..
Så även om den drar på något ben.
Halvbloden ska ju däremot ridas loss i fall dom sitter fast på en betthalva och om dom har en halv grads hälta så vilar man hästen i första hand..
AM
rocki skrev:Jag är nästan säker på att köpet går att häva ändå...Ring och rådfråga en advokat.....för det här tro jag inte kommer att sluta bra....
rocki skrev:Jag är nästan säker på att köpet går att häva ändå...Ring och rådfråga en advokat.....för det här tro jag inte kommer att sluta bra....
SassesCarloz skrev:STÅ PÅ DIG MADDE!
Du är inte ensam om att köpa häst utan att besikta. Jag har gjort det. jag har också gått på "gamla" vet. intyg.
Samt köpt och röntgat varenda ben = ryggproblem, kissing spine. Så valet att lägga ut pengar på vet besiktning på klinik eller gårdsplan eller att avstå är för mig helt okay.
Den sista hästen jag köpte är en fd ridskolehäst som hade svullna ben och diverse andra skavanker. Men är större. jag sitter och åker till Uppsala med denna pärla. Har varit där 4 ggr på lika många månader och är inte klar ännu. Kan berätta att det är 38 mil tur och retur.
Jag tror att har man bestämt att den kompisen ska man ha, så blir det så. Sen tar man hand om det som kommer.Visst min häst börjar närma sig över 100 tusen nu med resor och allt. Men det var mitt eget val.
Ett förslag som jag tror du redan gör är linda benen nattetid. jag använder Back on track, svindyra men då behövs inget liniment eller annat. Min har svullnaden gått ner på. (Vet förvånad.)
Sen som din vet har sagt promenera. Var försiktig så du inte får styltor, pensla inne i hoven med olja så brukar snön lossna.
Använd täcke. Om problemet sitter mer än i frambenet så är aldrig värme fel.
Lycka till !
Oavsett hur ett kontrakt är skrivet så finns det lagar som avgör hur en försäljning får gå till, man kan inte skriva ett hållbart kontrakt som strider mot svensk lag. Att du träffat den andra köparen säger inte heller någonting, hur vet du att det verkligen var en köpare och inte en kompis till säljaren?
Jag hoppas för både din och hästens skull att ni får ordning på det här och får många fina åt tillsammans, men jag skulle ändå kontakta säljaren och kräva prisreduktion. Även om du inte har för avsikt att lämna tillbaka hästen kan du ju alltid hota med det.