"Halt" utan sulor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Bus_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 346
Sv: "Halt" utan sulor

Jag tycker INTE att du ska avvakta med att åka till klinik! Om det visar sig att hästen har en skada och det blir en tvist med säljaren har du större chans att få rätt om du agerar så snart du får en misstanke om att hästen inte är okej. Ju längre du väntar dessto tråkigare kan det bli, då det kan bli en fråga om NÄR skadan uppstod, hos dig eller säljaren.

Anledningen att jag vill avvakta är att hon går mycket bättre nu, hon var värre första dagen efter skoningen vilket kanske inte är så konstigt ifall hon ömmar när hon inte längre har sina sulor på? Jag ska hur som helst försöka ha lite is i magen men jag förstår vad du menar för annars kan det ju bli tjaffs om när skadan uppstod som du sa.... Min ridlärare kollade igår och hon sa att hon ser stel ut i ena frambenet ibland men hon är inte "halt" eller verkar ha ont på något vis. Men jag känner att det är något så jag vill självklart kolla upp det!

Sv: "Halt" utan sulor

Mycket konstigt i det här. Dels uttalandet från veterinären att den fick sulor för den var 'torr i kronranden', som Coari redan reagerat på.

Sen att hästen klinikbesiktigas och inte någon säger ett ord om sulorna. Det är inte alltid de begär sulorna av, men det ska stå på intyget, t ex 'skodd runt om, sulor runt om' eller 'sulor BF'. Dessutom brukar veterinären alltid fråga VARFÖR hästen har sulor, gjordes inte heller det?

För fråga varför, det brukar de göra även vid 'vanliga hältutredningar' t ex. När jag la sulor runt om på min dam (vi kommer till varför senare) så det första klinikvet sen frågade nästa gång han såg henne var 'varför har hon sulor runt om?')

Sen håller jag med de som tycker att klinikkoll NU. Skitsamma att hästen är bättre - kolla NU. För att slippa problem senare. Du får en värre sits om hästen kom med sulor ohalt, du tog av den blev halt, den blev bättre, du red ett tag och den blev sämre igen. Så, kolla NU, om du inte är beredd att oavsett problem stå ditt kast. Det är noga med reklamation inom skälig tid och ffa reklamation så snart man upptäckt felet.

Sen ang sulor. Min dam går med sulor runt om. Ingen aning om hon skulle bli halt utan, jag har inga planer på att plocka av dem, synd att överge ett vinnande koncept typ :devil: Speciellt som hon inte har minsta problem av att ha sulor.

Hon är plattfotat fullblod. Köptes skodd, men utan sulor. Velade om jag skulle våga lägga på snösulor eller satsa på hela men valde snösulor. Dum ide skulle det visa sig. Hon gick vintern utan problem med snösulor. På vårkanten var hon till och från några steg ofräsch, jag tänkte det var lera mellan röret på snösulan och hoven.

Hon skoddes om och snösulorna togs av. Vi kollade då även efter hovböld eller ev annan anledning till 'hälta några steg' Inget. Direkt efter skoning när hon skulle gå ut var hon ETT steg tvärhalt fram, sen ren. Jag och hovis tittade på varandra och undrade om vi drömt.

Någon vecka efteråt så noterade jag att hon kunde vara TVÄRHALT några steg, och sen ren. VÄRRE på mjukt men poröst underlag (lera), som fyllde upp hoven, än på hårt underlag eller mjukt som inte 'fyllde hoven'.

Ringde hovis som skulle komma om några dagar, samma morgon som hovis ska komma är hon tvärhalt BF, rör sig som en fånghäst (förutom dubbelslående steg). Värre på mjukt underlag än på hårt. Varm BF. Hovis konstaterade sulömhet, sulorna sviktade BF, och nu såg man också att hufgripsen gett 'slipspår' där den legat emot.

Hon fick hela sulor BF och blev bra. (Sen så efter ett tag började det om, trodde det var gegga mellan sula och hov som tryckte, och ringde hovis igen. Där fanns hovbölden från helvetet, en djuup, stor en som brustit i tån).

Hon går fortfarande med hela sulor dock, och jag la efter en skoperiod på sulor bak med, eftersom jag tyckte (inbillade? *s*) mig att hon la mer vikt fram med sulor fram men inte bak.

Jag har som sagt ingen aning om hon skulle bli halt igen om jag tog av dem eftersom jag inte har några planer på att ta av dem. Hon blir tvärhalt om hon tappar en sko dock, väldigt sulöm (och så bryter hon sönder väggarna så hon går på sulan sen, synnerligen lyckat.. :crazy:)

Men, om det är ömhet i sulan så kan det mycket väl vara värre på just mjukt underlag, då underlaget fyller upp hoven och man får press på sulan. Dock BORDE inte ridhusunderlag falla under den kategorin.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 061
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka