"Halt" utan sulor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Bus_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 346
B

_Bus_

Jag tänkte rådfråga er här på forumet, det är nämligen så att jag köpte en häst för drygt en månad sen, en 4-åring som blivit riden i drygt ett år. När jag provred henne gick hon något skumt på frambenen och ägaren satte då på sulor av anledningen att hon var torr i kronranden och skulle få extra stöd, efter det blev hon bra ch hon gick igenom besiktningen utan anmärkning. Nu när jag skodde henne för några dagar sedan var det väldigt ruttet och äckligt under sulorna så vi tog av dem, och då kom det som ett brev på posten, hon går väldigt skumt på båda frambenen stundtals (särskilt i trav, innerbenet), det ser ut som att hon haltar emellanåt. Detta var i ridhuset så det beror inte på att det är hårt underlag eller stenar. Jag förstår inte vad det är som gör att hon inte går konstigt med sulor fast hon gör det utan? Har någon varit med om något liknande med sin häst, att den alltid måste ha sula? Jag försöker få tag på veterinär nu för jag känner att jag vill veta anledningen till att det är så här så att vi kan försöka göra det bättre för något fel måste det ju vara....Vad tror ni det kan vara? :crazy:

Sv: "Halt" utan sulor

Japp :) Tänkte om någon varit med om något liknande eller så...är lite kluven om hur jag ska göra :crazy:

asså jag har ett liknande problem fast bara på hårt underlag så det blir inte samma sak i slutänden ändå. måste ha sulor på mitt sto för hon är väldigt ömfotad och kliver hon tex. på en sten så haltar hon 2-3 steg. men så länge hon har sulor så märks det inte.

hoppas du får ordning på ditt problem, åka till klinik?

Gjordes ingen grundlig vetbesiktning INFÖR köp, om både säljare och köpare visste att det fanns problem?

Jag tänkte rådfråga er här på forumet, det är nämligen så att jag köpte en häst för drygt en månad sen, en 4-åring som blivit riden i drygt ett år. När jag provred henne gick hon något skumt på frambenen och ägaren satte då på sulor av anledningen att hon var torr i kronranden och skulle få extra stöd, efter det blev hon bra ch hon gick igenom besiktningen utan anmärkning.

Det som jag fetmarkerar är ren lögn! Här ligger en hund begraven. Fick du inte reservation på b.f. från försäkringsbolaget eftertsom den besiktigades med sulor???

Kanske hovbroskförbening? Jag skulle kolla upp det direkt om jag var du.

Det här ska du inte acceptera!

Ta ut en veterinär och kolla hästen. Är det minsta lilla fel så lämna tillbaka hästen fortare än kvickt. Det blir bara elände att köpa en häst som inte är fräsch från början.

A

Kanske hovbroskförbening? Jag skulle kolla upp det direkt om jag var du.

Jag har tyvärr tänkt i de banorna också :/ Jag ska avvakta en vecka för idag gick hon väldigt bra, men annars åker jag in och röntgar henne i hoven och strålbenet osv.... :crazy:

asså jag har ett liknande problem fast bara på hårt underlag så det blir inte samma sak i slutänden ändå. måste ha sulor på mitt sto för hon är väldigt ömfotad och kliver hon tex. på en sten så haltar hon 2-3 steg. men så länge hon har sulor så märks det inte.

hoppas du får ordning på ditt problem, åka till klinik?

Ja, det får nog bli klinik snart, ska ge det lite tid men vi får nog tyvärr åka in :/ Jo det är ju skillnad med din som bara är ömfotad...

Det som jag fetmarkerar är ren lögn! Här ligger en hund begraven. Fick du inte reservation på b.f. från försäkringsbolaget eftertsom den besiktigades med sulor???

Ja, det känns tyvärr inte helt bra...Jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt, köpte henne dessutom av en veterinär... Ingen reservation nej...

Ja, det känns tyvärr inte helt bra...Jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt, köpte henne dessutom av en veterinär... Ingen reservation nej...

åhå, jaha, då var det den veterinären som besiktigade oxå då?:angel:

nä, det låter bara skumt. du har blivit lurad låter det som.

tyvärr.

åhå, jaha, då var det den veterinären som besiktigade oxå då?:angel:

nä, det låter bara skumt. du har blivit lurad låter det som.

tyvärr.

Nej vi besiktade henne på en klinik. Det hoppas jag inte att jag har, vore dumt om en veterinär sålde en sjuk häst för dennes rykte osv.

men som coari skrev, hade allt gått rätt till på besiktningen borde sulorna iaf blitt ifrågasatta?

gjordes rtg vid besiktningen?

ömhet i sulorna kan ha ett otal orsaker...

men som coari skrev, hade allt gått rätt till på besiktningen borde sulorna iaf blitt ifrågasatta?

gjordes rtg vid besiktningen?

Nej, det här var knasigt nog den enda pållen vi inte röntgade vilket jag vet innebär en risk, är rädd för att det kan vara hovbroskförbening som döljs när man har sulor.

Ja, det får nog bli klinik snart, ska ge det lite tid men vi får nog tyvärr åka in :/ Jo det är ju skillnad med din som bara är ömfotad...

Jag tycker INTE att du ska avvakta med att åka till klinik! Om det visar sig att hästen har en skada och det blir en tvist med säljaren har du större chans att få rätt om du agerar så snart du får en misstanke om att hästen inte är okej. Ju längre du väntar dessto tråkigare kan det bli, då det kan bli en fråga om NÄR skadan uppstod, hos dig eller säljaren.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 061
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 074
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka