Halt unghäst, förstår ingenting! Hovböld?!

Memmis22

Trådstartare
Det gäller en 3 årig fullblodsvalack som är under inridning(endast skrittad typ 10 minuter uppsuttet åt gången än i hagen)

Förra tisdagen upptäckte jag att han var ganska halt, men bara i trav.. Inga synliga sår, ingen svullnad, ingen ökad puls eller värme.
På onsdagen så var han något bättre och ytterligare ett par dagar senare var han värre igen. men fortfarande bara i traven och inget synligt, pigg, glad å äter/dricker som han ska.

Igår var han ännu värre, och nu även jätte halt i skritten. Och idag likdant, fortfarande ingen värme, ingen svullnad, ingen ökad puls eller värme. Äter och dricker som han ska och ser pigg ut.

Ska ringa veterinären i morgon bitti om han inte är bättre!

Men är det någon som har mycket erfarenhet av hovböld? Funderar på om det kan vara det? Trots att man inte känner någon direkt värmeökning. Hans temp idag var 38,5, tyvärr har jag inte tempat honom innan så vet inte hans normaltemp. kan ju va feber, men behöver ju inte vara det.

Han har endast gått i hagen och när han är sutten på är det också i gräshage, en jämn och fin hage utan stenar. Går tillsammans med två unghästar till så dom brallar ju en del.

Tankar, någon?!

Sv: Halt unghäst, förstår ingenting! Hovböld?!

Jag har haft en del hovbölder och ingen av dem stämmer på dina symptom. Däremot stämmer de med häst som jag hade med hovbensbrott. Den visade i början bara i trav och blev bättre för att sedan bli sämre. Tog ett tag innan veterinären kom på vad det var.
Men anledningen var att när hästen tar det lugnt så belastas inte frakturen och börja läka. Då börjar hästen röra sig mer och blir halt igen o s v.

Sv: Halt unghäst, förstår ingenting! Hovböld?!

Va trist att det var så med din häst. :(

Lyckligtvis var det en hovböld på min, som veterinären öppnade och så har han fått penicillin.
Enligt veterinären så finns det två varianter av hovböld, den ena är där dom blir blockhalta över en natt och jätte svullna i benen. Och den andra är sån här som min häst har, segdragen skit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 850
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 635
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 604
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka