Halt - Troligen vrickad/stukad BEHÖVER RÅD!

A

Anima

För tre veckor sedan blev vår lille haflinger plötsligt akut halt och markerade tydligt i skritt och trav. Det var medryttaren som ridit och hon hade inte varken känt eller sett något så jag vet inte vad som hänt. Ordinerades smärtstillande, boxvila och lindade ben av veterinären. Promenerar på veterinärens inrådan med honom 15 minuter 2 gånger om dagen på mjukt underlag.

På återkoll i förrgår var han bättre men inte helt ohalt så vi fick rådet att fortsätta som vi gör och fick en tid till röntgen i Helsingborg om 10 dagar. Jag tänkte bara höra om råd hur jag ska underlätta tillfrisknandet och hur jag ska göra med ex. benlindorna.
Ska jag ta av dem när jag skrittpromenerar eller ska de sitta på?
Har Back on Track benpaddar men inte använt dem och vet inte om det här är rätt tillfälle att pröva, veterinären tyckte det var upp till oss. Vad hade ni gjort? Hur mycket promenerade ni med era hästar när de var halta, någon som har erfarenhet? Han är så fruktansvärt uttråkad. Energiknippe som han är och jag lider verkligen av att se honom så här. Han förstår verkligen inte varför han inte får gå ut m kompisarna....:cry:

Sv: Halt - Troligen vrickad/stukad BEHÖVER RÅD!

Veterinären har bara varit ute till er alltså? Ingen röntgen eller annan undersökning gjord? Smärtlindring utan att ha någon preliminär diagnos?

I mina öron låter det otroligt skumt, och boxvila låter också skumt. Till en annan gång skulle jag hoppa över "ta hem vet" delen och åka till klinik.

Enda gången jag sätter häst på boxvila är om den brutit något eller är opererad. Mindre hage ensam kan vara läge, men inte boxvila. Har hästen ont håller den sig lugn ändå i hage där den kan röra sig. Alltså har jag lite svårt att sätta mig in i hur jag skulle göra med lindor och dylikt. Förstår inte riktigt varför hästen ska ha lindor?

Veterinären var ute samma dag för att vaccinera honom så hon kollade honom samtidigt. Hon är expert på hälta på ATG kliniken i Malmö så jag vill inte riktigt ifrågasätta henne! Den preliminära diagnosen var vrickning - akut hälta vänster fram. Jag litar på henne hon kollar hans ben ett par gånger om året när hon ändå är ute.
Jag kan hålla med om att det är viktigt att vara kritisk o ifrågasättande men som lekman måste man slutligen lita på sin veterinär. Mvh Anna

tycker också de är lite skumt att rekomendera sånt utan att veta vad de är..speciellt om hästen är så halt.
sen kan ju boxvila förvärra lika mycket som de kan förbättra..

annars så tycker jag att BoT är jättebra mot vrickade ben, och annars med..men man får väl bara tänka på att vänja in dom efter hand..

om man ska ta av lindorna eller inte beror väl på vad de är för skada.

Även om hästen står inne lr ute i en liten hage, tkr jag att det låter som att den borde kunna... Så oftats om dom har fri tillgång på grovfoder så står dom still och äter. Kan ju vara fördel om dom iaf ser en annan häst oxå så dom inte känenr sig så ensamma.

Min förra medryttarhäst var halt och hade kotledsinflammation ett bra tag i somras (fortfarande inte helt 100) när han gick på bete, veterinären rådde oss att vi skulle promenera med honom 20 min/varannan dag så han inte skulle få fång elr liknande pg a allt bete. Vi gick med honom varannan dag och kom tbx till veterinären och han sa att de va bättre men inte helt ok. Då fick vi börja rida honom (skrittas barbacka) varannan dag, men 1 av dagarna skulle vi tömköra honom. Men bara på mjukt underlag och sen blev han bättre och bättre. Nu är han fortfarande inte helt frisk men han rids. Det enda rådet veterinären gav oss va att arbeta honom på STORA volter, för han måste ju forfarande ställas och bli rund och fin i sidorna. BARA trava när det verkligen är mjukt i marken. Och han ska tillbaka nu i slutet av februari så får vi se hur han mår då!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 403
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 345
Senast: Messy
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 381
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31