Halt pålle..

Sv: Halt pålle..

Han borde väl ha lite ondare och halta lite mer om om det är ett hovbensbrott? Och det borde vara varmt och svullet.... Inte för jag vet vad hovbensbrott innebär direkt men.. du får gärna berätta.
 
Sv: Halt pålle..

De blir inte varma och svullna av hovbensbrott. Hovbensbrott är ett brott på något/några av benen inne i hoven. Typiska symptom är att hästen blir bra vid vila och så fort den börja gå på hoven igen kommer det tillbaka. Ett hovbensbrott kan inte läka av sig själv utan behöver behandling.
 
Sv: Halt pålle..

Beror en del på vilket ben och hur allvarligt det är, men det kan vara allt från operation till specialsko upp till ett halvår. Om det går att behandla tyvärr så är det inte heller ovanligt att hästen avlivas.
 
Sv: Halt pålle..

Då får vi verkligen hoppas att det bara är en stukning eller att han sträckt sej...
 
Sv: Halt pålle..

Jag brukar ringa ambulatoriska typ hela tiden :D
Det kostar ju inget att ringa, man kan alltid ringa, dom brukar inte vilja komma ut vid hältor, säga att man ska avvakta men är hästen fortfarande lika halt efter några dagar lär man åka in.

Min ena häst var halt i ca 5 dagar, ingen veterinär tittade på honom men jag pratade med dom flera ggr på telefon och vi konstaterade tillsammans att det var en sträckning eftersom han blev bättre dag för dag och sen helt bra.

Att bara låta det vara är dåligt tycker jag. Det kostar inget att ringa.. (alltså utom vad själva telefonen kostar ;) )

Och du, hovbensfraktur har en konvalecens på ca 6 mån och då kan man inte veta om hästen ens blir helt bra.. inte kul, så jag råder dig att kolla upp nu vad det kan vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt pålle..

Ganska onödigt att ringa vet. på en söndag när hästen inte haltar mycket. Det enda veterinären gör är att komma ut och säga "Ja, hästen är halt, låt honom vila"... och där rök en massa pengar... Är det inte bättre imorn så ringer jag och rådfrågar iaf. Han haltar ju inget i skritten bara lite smått i traven.

Min ena ponny fick en spark i hagen i somras, en söndag för övrigt.. Hon haltade inte, men JAG tyckte att såret såg djupt ut, stallkamraterna däremot sa att det där läker ju på nolltid, ring inte vet för det kostar bara en massa pengar, det behöver inte sys heller så vänta iaf tills imorgon.
Jag gick dock på min magkänsla och åkte till kliniken. Hoppsan, såret gick ändå in till benet, hon hade fått en spricka och lösa benbitar. Det har fortfarande inte läkt ihop helt, men hon kommer bli frisk. Hon blev sparkad i SEPTEMBER! Nu är det snart Februari. Hade jag inte åkt till vet hade hon inte levt idag. Hon ömmade inte heller först, det var först sedan. Och hon haltade inte...
"Bara ett litet sår .."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halt pålle..

Inte om det bara är en liten sådan. Jag har iaf inte blivit det när jag trampat lite snett eller nått, borde ju vara ungefär samma med en häst.
 
Sv: Halt pålle..

Och hur många gånger har jag inte sagt att jag ska(har gjort) ringa och rådfråga?!
 
Sv: Halt pålle..

Jag gick dock på min magkänsla och åkte till kliniken

Och hur långt har du till kliniken? Vi har många mil....
Och ta ut dis.vet är nästan onödigt eftersom dom oftast inte kan se vart problemet kommer ifrån. Kommer alltså bara ut och säger "hästen är halt" och kostar massa pengar. Så blir det inte bättre så får vi helt enkelt åka iväg flera mil till närmsta klinik. Och det kommer vi göra. Ni tror väl säkert att jag inte bryr mej om min häst... Men har hamnat i en ganska jobbig sits just nu... Det är inte mina pengar det handlar om, och mina föräldrar förstår inte allvaret med det hela. Och det är är väl ändå inte mitt fel?
 
Sv: Halt pålle..

Det är ingen som säger att det är ditt fel, men du förstår väl att det blir reaktioner? Jag skulle säga detsamma till min närmaste vän om så var fallet, man rådfrågar ju vet. om man är osäker. Och du säger enbart att du ska göra det men du har inte gjort det ännu av vad som framgår.

Synd att dina föräldrar inte förstår allvaret och hoppas för din och ffa för hästens skull att det löser sig för er!
 
Sv: Halt pålle..

Skrev lite längre upp att jag har ringt. Och dom sa precis som jag förväntat mej, att det bara är att låta hästen vila, plus att linda benen för att göra det mer stabilt. 2-3 dagar till och sedan åka in till en klinik(om det inte blir sämre för då får vi naturligtvis åka in direkt..). Var ute och kollade honom nu, sprang några vändor på vägen med honom. Och jag kunde faktiskt inte se att han haltade något idag. Är tyvärr ganska svårt att springa med en pigg häst och samtidigt kolla hur hästen springer och ändå ha koll på vart man själv har fötterna i snön..;)
Hoppas att det inte kommer tillbaka igen...
Blir så ororlig för honom, och om jag hade haft pengar och föräldrar som förstår allvaret så hade vi naturligtvis åkt in direkt..:(
Tycker så synd om honom när han står där ute och undrar varför han inte får arbeta nått...:cry: Han blev jätte glad när jag hämtade honom i hagen förut när han trodde att han skulle få komma ut och jobba, men sen såg han så besviken ut när jag ställde in honom i hagen igen.. Min lilla fjordis:cry:
 
Sv: Halt pålle..

Här sitter jag och är sugen på att ta en ridtur. Men hästen är halt, någon som har en häst att låna ut till mej?:d Han har vart halt i en vecka imorn. I onsdags verkade det bättre så han började ridas lite försiktigt igår, men då började han halta så fort vi satte igång i traven. Hoppas bara det är en liten stukning, att han halkat till i hagen eller nått... Vet inte vad jag ville få ut av tråden men någon som har nått tips på vad man kan göra av sin tid när hästen inte kan ridas?:cry: :(


De är verkligen inte kul när hästen blir halt :(
Min har varit halt i 2 månader och på igångsättning i 2 månader och markerade på böjprovet som vi vetrinären gjorde förra veckan så vi ska in till kliniken igen den här veckan... Och då blir de säkert samma vända igen! :(
och de är verkligen inte kul som du säger att springa eller så med en pigg häsr ;) Min har fortfarande alla muskler kvar fast hon typ inte gjort någonting i 4 månader så nu brukar hon göra caprioll upp i luften :angel: Inte så kul :s

Hoppas att pållen din blir frisk! :bump:
 
Sv: Halt pålle..

det kan vara en hovböld? då måste den öppnas så fort som möjligt annars kan det ta väldigt lång tid innan det blir bra och han kan ridas igen. Gillar inte resonemanget ...
Sen ridning är ju inte allt, du kan fortfarande gosa med honom, borsta, massera mm

Hovböld måste inte alls öppnas så fort som möjligt.
 
Sv: Halt pålle..

Gav dig bara råd men nästa gång skiter jag i det.

Lite jobbigt bara när flera stycken tjatar om att jag ska göra samma sak, som jag dessutom redan har gjort:crazy: Ursäkta om jag verkade grinig... Men ganska jobbigt när man blir idiot förklarad här, när man inte kan göra nått åt det när det beror på föräldrarna. (Nu menar jag inte att du gjorde det...)
 
Sv: Halt pålle..

Hovböld måste inte alls öppnas så fort som möjligt.

Precis vad jag också har hört, dom kan t.o.m försvinna av sej självt. Men sen finns det ju också hovbölder som går inåt, och då är det ju värre.

Nu har han inte varit halt på några dagar, ska prova att rida honom lite försiktigt på lördag och hoppas på att det inte kommer tillbaka. Gör det de så åker vi in till kliniken.
 
Sv: Halt pålle..

LÅÅÅN
hur kan du va så dum så du rider en häst som inte är helt ren?!?! (haha nej jag syftade inte på smuts om nån nu tänkte göra sig lustig)
ring vet!! låna pengar om så behövs! nöj dig med promenader tills vidare, om du inte kan låta den gå i hagen....men att rida låter inte smart nånstans om du frågar mig
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 196
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 967
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp