Halt igen... Troligtvis samma skada?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Förra veckan, i torsdags, packade jag och pollan ihop allt och åkte till ridhuset för att rida inför tränare som vanligt. Denna gång när jag värmde upp henne kändes det fel. I skarpa högersvängar tog hon som ett halt steg, men märktes inget på raksträcka. Tränaren kikade också och tyckte samma sak. Så nu ska hon vila till på onsdag, har då tänkt kolla om vilan hjälpt och har den det åka till ridhuset på torsdag igen. Hennes vila är box på natten och hage på dagen.

Men vad tror ni? (vet att det är svårt att dra slutsatser såhär via internet, men tankar och åsikter)

Hon har tidigare haft återkommande inflammationer i båda fram pga. av felbelastning då hon haft bakåtbruten tåaxel, dock har hovis börjat få riktigt bra ordning på hovar och han tycker att vinkeln inte är så farlig längre. Hon har gått bra att rida i en två månader nu utan att visa minsta symptom. Men så kom ju det här nu.. Det var endast en markering men det är ju något.

Tål att nämnas att hon hade tappsko för 2 veckor sedan, hittade inte skon och hovis hade bråttom och la en "vanlig" sko, hon har egentligen tåriktande sko. (väldigt dålig på sådant här själv). Det är på vänster fram hon har "vanliga skon" nu till han hinner komma ut och lägga dit ny. Och jag gissar att det är höger som är halt då hon "hoppar till, markerar" vid skarp högersväng.

Som sagt, märktes inget på raksträcka eller vänstersväng. Vad tror ni? Behöver jag vara orolig att samma gamla skada spökar igen eller låter det bara som en liten sträckning i hagen. Är det kvar kan jag ju lägga upp en film på onsdag. Vill inte ringa ut vet i onödan, känns som dom varit och kikat på henne ar och varannan dag förut och vill bara bli av med det.

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

Ingen skada läker ut på 7 dar. Med den historiken och de symptomen hade jag åkt raka vägen till kliniken. Att ringa ut hemmavet för att de ska konstatera att hästen är halt, är slöseri med tid.

Ingen skada läker ut på 7 dar. Med den historiken och de symptomen hade jag åkt raka vägen till kliniken. Att ringa ut hemmavet för att de ska konstatera att hästen är halt, är slöseri med tid.

Åh inte vad jag vill höra. Hon var varm idag med, hoven och lite ovanför. Men ingen tydlig hälta. Jag har varit fram och tillbaka så mycket på samma skada och dom ultraljudar, sticker henne och skickar hem med mig pulver. Nu hade hon äntligen hållit för lite mer träning och mycket längre än förut då hovis fixat hovarna och jag har kännt mig så lycklig som kunnat rida min häst. Så du tror inte det är någon idé att låta henne vila några veckor och hoppas? Tänkte om hon vurpat i hagen eller så. Självklart åker jag in till klinik där vi varit stammisar i ett år ... om hon inte blir bättre (förmodligen inte med min tur..)

Jag som bara är 20år och har massor kvar och lära fast jag hängt på kliniken mer än i stallet känns det som har så dålig koll på det här fortfarande..

När det är varmt men ej galligt, bör jag linda och låta henne box vila? Hur tar ni dessa beslut att linda, boxvila, hage men ingen ridning osv? Hittills har ju vet sagt åt mig vad jag ska göra. Men om jag nu väljer att vänta och se om det blir skillnad på vila, vad är bäst att göra? Jag lindade alla ben i boxen igår natt. Inatt lät jag frambenen va då jag inte har någon aning om vad som spökar i höger fram. Men hade back on track bak som vanligt.

Eller är det helt enkelt idiotiskt av mig att vänta och se? Jag har bara fått så många kommentarer att jag åker in för ofta med henne och bara kastar pengar i sjön då dom inte kan göra så mycket och att jag ska låta henne stå ett tag istället. (hon har ju alltid stått och satts igång på veterinärs råd efter tidigare problem)

Jag börjar tappa suget känner jag då det aldrig känns som det blir bättre. Vi har haft 2,3 ljusa månader nu.

Usch va tråkigt!

Jag kan väl säga som så att jag vet hur det känns....
När jag ringer till kliniken och säger mitt namn, så vet de direkt vilken häst det är.
Många har sagt till mig att jag bara "försöker få uppmärksamhet" med alla mina veterinärbesök osv, men jag säger bara det att hellre ett besök för mycket än ett för lite!

Jag är nästan lika gammal som dig och i den åldern har man inte så mycket pengar oftast.. (om man inte har föräldrar som skjuter till lite)
Men personligen tycker jag att det är något som är värt att lägga sina pengar på. Även om det är skittråkigt!

Jag skulle i ditt läge åkt in till en klinik och fått ett utlåtande.
Säger de att det "bara" är en sträckning så är det ju bra och du kan släppa att tänka på det, men skulle det vara något som behöver behandlas så är det bättre ju tidigare det upptäcks.
Ju längre en häst går med en skada desto större risk för permanenta skador.

Jag brukar aldrig låta hästen stå på boxvila osv utan försöka låta den vara så normal som möjligt fram tills besöket och sedan göra som veterinären säger.
Oftast håller jag igång hästen lite lätt, fast jag rider ju självklart aldrig på en häst som är tydligt halt!

Allt som man är osäker på och orolig över är bättre att kolla upp.
Skit i de som tycker att du "slösar pengar".
De ska bara skita i vad du gör för dina pengar. Det är din häst och ditt liv!
De kan sköta sig själva.

Jag skulle rekommendera dig att åka in, även om det inte är det du vill höra...
Tro mig, jag vet PRECIS hur du känner dig just nu och det är inte roligt alls!
Men fortsätt att utreda och ge dig inte förrän du har hittat den EGENTLIGA orsaken till alla hältor.. Det kan ju sitta någon annanstans. (Som det gjorde på min häst...)

Jag hoppas att allting blir bra och jag håller tummarna för dig och din häst!

suck och pust. Ja alltså dom hade ut en "ultraljuds expert" som kikade, och han sa direkt att det berodde på benställningen alltså att hon var för lång i tån, det är därför det kommit tillbaka direkt jag börjat rida henne. Och hovslagaren är på godväg, inte hela vägen ännu. Denna veterinär sa att jag inte ska jobba hårt på ett år före hovarna är HELT ok. Men så sa nästa veterinär att hon ser så bra ut att jag kunde börja sätta igång henne så smånig om, vilket jag gjort nu. Och hovis säger att ställningen inte ska göra någon skada längre. Men innerst inne förstår jag ju att det är detta, eftersom hon haft det så mycket fram och tillbaka i ett år känner jag igen det. Ska ringa veterinär och rådfråga imorgon. Är det samma sak igen få jag helt enkelt ställa av henne tills hovis är helt färdig och sedan ta en lång igång sättning.. Hon ska ju betäckas och gå med föl så hon får väl bara vara mamma då.. (ben är röntgade och ultraljudade) och dom ser inga fel i det, utan det är benställningen, vilket är människans verk då man varit dålig med hennes hovskötsel sen lite, alltså tyckte dom inte att det var problem att ta föl på henne.

Jag vill lägga mina pengar på roliga saker för mig och pollan, inte detta. :( hon är ju en så underbart fin häst och får såå mycket beröm av vår tränare om hur duktig hon är.

Känner igen mig.... Jag har lagt mer pengar på veterinärkostnader än vad hästen kostade i inköp.... :grin:
Det kanske är bra om hon bara går med föl nu och att du sätter igång henne sen när fölet är fött..
Tråkigt med hovarna, men det låter ju som om det problemet är på väg att lösas.

Många veterinärer stirrar sig dock blinda på leder och skelett och glömmer bort att hästen har muskler som det kan vara problem med...
Min häst var halt i nio månader och veterinären kunde varken bedöva bort hältan eller hitta något på röntgen. Han genomgick även en kiropraktisk undersökning av dem och jag fick order att byta hovslagare.
Allt detta åtgärdades men hältan var kvar... (veterinären hade inga mer förslag så det var bara vila och hoppas på det bästa som gällde)
Vi hade en akupunktör ute i stallet som jag lät känna igenom min häst för skojs skull och hon hittade en öm muskel som går över hela högersidan upp till länden.
Hon satte några nålar på honom och sedan den dagen är hältan borta!
Lustigt!

Nu behöver det ju absolut inte vara så i din hästs fall, men när allting är åtgärdat och vet inte har några mer idéer så skadar det aldrig att bara känna på muskler och andra saker.
De ska ju dock inte behandlas av en alternativbehandlare om vet säger annat, men det var iaf min sista utväg innan jag fick min häst utdömd.

(Avstickaren var för att ge dig en liten positiv historia som var väldigt mörk under lång tid.)
Om man bara bestämmer sig för det så går alla problem att lösa! Lycka till imorgon. :)

Tack så mycket! Jag tror faktiskt att det är som ni säger, jag ska in på kliniken med henne igen. Mest önsketänkande att det ska vara något som försvinner av sig själv.

Får hoppas att fölet får hennes mentalitet och personlighet, så kanske hon ger mig en hållbar ridhäst om hon själv inte håller, hon har ju alla förutsättningar. :)

Men jag hoppas, hoppas att det löser sig. Så att hon håller för lättare ridning i alla fall.

Tack :) Ringde veterinär idag, hon har ju kikat på henne förut och hon tyckte att jag skulle komma in till kliniken för förmodligen är det samma sak som spökar. På torsdag åker jag in med häst och hund då voffsingen också är lite halt.

Får se vad dom säger på torsdag. :)

Hur gammal är hon och hur rids hon?

Eftersom hon har återkommande problem funderar jag på hon lever och rids. Många hästar fungerar bra med felaktiga tåaxlar så det behöver inte vara hela anledning menar jag.

Hur gammal är hon och hur rids hon?

Eftersom hon har återkommande problem funderar jag på hon lever och rids. Många hästar fungerar bra med felaktiga tåaxlar så det behöver inte vara hela anledning menar jag.

Hon blev 6år i sommar. Jag skaffade henne sommaren 2010 och innan dess hade hon gått i stor sto och föl flock i en gigantiskt hage. Veterinärs första tanke var att även lätt belastning kunde vara mycket belastning för henne då hon inte gjort så mycket i sitt liv. Vi har inte jobbat hårt, utan det har varit "huvudträning" lära sig hjälper, vardag osv. Veterinär bestämde vila och väldigt långsam igångsättning. Det var då bara promenader och tömkörning eftersom jag fortfarande bara tränade i paddock när det kom till ridning fortfarande. Men även detta resulterade i inflammation. Tog ut en ultraljudsexpert, hon har även blivit röngtad. Han sa direkt att det berodde på benställningen, och att det spelade ingen roll hur länge jag lät henne vila för hon skulle få samma problem igen direkt jag satt igång henne. Tog ut ny hovslagare, som har fått bra ordning på hovarna, inte färdigt ännu men mycket bättre. Hon har varit friskare än någonsin, och vi har börjat rida för tränare en gång i veckan. Nu 5e passet för tränaren förra veckan visade hon hälta igen.

img_1073_175495620.jpg

Såhär såg hon ut.

Kronledsinflammation.. Dom tyckte dock att det var bra att jag märkt det så tidigt och hon går nu på metacam i två veckor och stryker även på compagel.

Dock sa dom att hon blivit mycket bättre och hovarna har fått en myyycket bättre vinkel. :) Det går framåt! Dock hf som hon hade inflammationen i roterade hon en aning och slet ned skon mer på utsidan än på insidan, var även lite utfluten på insida så detta ska hovis få ta tag i. Det blir hage och box i 3veckor fram nu sen återbesök och sedan igångsättning.

Näe - inte kronled :D Hovled isåfall. Alternativt kotledsinflammation.

Kronleden helt klart. :) Hon har blivit ultraljudad förr och det är gammal skada som spökar. Dock sprutar dom inte den eftersom det är så svårt att komma åt sa hon. Hon har även pålagringar, kommer förmodligen alltid ha problem om man inte har en duktig hovslagare som alltid håller efter ställningen bra, bara en liten felställning kan ge inflammation sa vet. Och hon kommer förmodligen aldrig hålla för riktig hårdträning mm, men till vanlig hobbyridning, småtävlingar och så. Så fort man fått ordning på saker och ting. Hon ville inte uttala sig hel ännu, utan sa att jag ska se till att hovar blir ok, hon ska få en längre vila med föl och efter det kunde man göra en ordentlig bedömning för hur mycket hon kommer hålla för. För framåt tyckte dom att det gick, stor skillnad nu jämför med förra vintern :)

Jag ifrågasatte för det är inte så ofta kronleden är orsaken, men ok! Trodde TS skrivit fel, sorry.

Jag ifrågasatte för det är inte så ofta kronleden är orsaken, men ok! Trodde TS skrivit fel, sorry.

Ja, förut då jag var och ultraljudade på atg så sa dom kotledsinflammation. Allt gick som på rullande band där, häst in häst ut, var inte riktigt nöjd och hästen blev inte bättre. Sen började jag fara till disitriktveterinärernas klinik där dom hade ut en "ultraljudsexpert" som gick igenom hennes ben ordentligt och sa att det var kronleden. Råd och behandling har gett stora framsteg. Denna gång ultraljudade dom henne inte, utan böjde och kände och sa att det är förmodligen samma skada igen som spökar, och att det var kronleden. Ja litar på dessa veterinärer eftersom dom haft så mycket att göra med mig och pollan och har hjälpt mycket bra hittills även fast det är en bit kvar. :)

Rid sedan på raka spår.

Tvära svängar är aldrig bra.

Lycka till nu o har du bild på den bättre verkningen/ skoningen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka