Halt hund, vad ha du gjort?

igbest

Trådstartare
Jag har en riesen på 14 månader som har varit halt sen hon var ca 9 månader, det tog ett tag innan de hittade var felet låg och hon var ca 11 månader opererades hon för FPC (fragmentering av processus coronoideus) i vänster armbågen, när vi var ner till Strömsholm för tre veckor sen för operation nr två (brosket hade inte läkt som det skulle så hon blev inte haltfri) så hittade de förändringar i höger armbåge också så vi ska ner till Strömsholm 1:a april för operation av denna också.

Vad jag funderar på är hur långt ska jag gå med min "lilla" tjej, jag vill ju inte att hon ska lida men det gör hon ju med tanke på att hon inte får springa och leka och sådant och har inte gjort sen hon blev opererad första gången i slutet av november. Endast ordnade koppelpromenader i långsam takt, nu är vi uppe i 20 minuters promenader och får öka på med 5 minuter varje vecka. Det var när vi kom upp till 20 minuters promenaderna förra gången vi inte tyckte att hon blivit så bra som hon borde och fick komma tillbaka till Strömsholm och jag vet inte om jag inbillar mig eller om hon haltar för mycket nu också. Ska tillägga att vi har ca 60 mil till Strömsholm och här uppe görs inte såna operationer.

Ibland ligger hon och gnyr men det är mest när vi är i närheten och jag funderar på om hon har ont eller om hon bara vill ha uppmmärksamhet. Hon äter rimadyl och ligger i ett begränsat utrymme så att hon inte kan springa omkring men hon kan röra på sig.

Frågan är ju också om resten av kroppen tar stryk.
Ska även tillägga att hon går på rehab även om det blir lite begränsat då vi har 22 mil till närmaste rehab...

Sv: Halt hund, vad ha du gjort?

Jag skulle försöka stått ut tills hon var färdigbehandlad och försöka aktivera huvudet stillsamt så gott det går. Det är inte så långt tills 1:a April. Jag har själv haft en unghund som opererades och rehab i stort sett hela sitt korta liv och jag vet hur hemskt det är att inte få låta dem vara hundar så jag lider med dig. Hoppas det vänder snart!

Håller med föregående talare, skulle oxå se hur det blir efter hon är färdigbehandlad.

Tack för era svar :)

Till 1 april tänker jag hålla ut men hur länge till det blir efter det vet jag inte. Hur länge ska jag vänta på att hältan ska försvinna...

Hon har börjat å bita i mina händer och armar, inte så hårt och jag antar att det är pga frustration över att inte få göra något... men det är jobbigt och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta utan att förstöra med benet för hon blir så busig när jag säger till.

Har ni några tips på lugna aktiviteter som hon kan göra?

Nu har vi varit nere till Strömsholm och det finns bara en väg och det är avlivning, hon har ont i fler leder och kommer aldrig att inte ha ont :cry: så vi har bestämt att vi ska ta bort henne inom en månad. :cry:

Usch så sorgligt, samma tråkiga utgång blev det med min första hund. Och det kändes så onödigt att han hade fått genomlida alla operationer och rehab, men man gör ju vad man kan:cry:. Jätteledsen för er skull, hoppas ni får en fin sista tid.

Fy vad jobbigt, det var min mardröm när vi höll på med våran, vi opererade i okt på strömsholm men för OCD. Vi har dock fördelen av att bara bo lite drygt 40 min ifrån så jag var där nästan varje vecka ibörjan för rehab. Nu går jag och oroar mig för höftledsröntgen.

Hoppas att ni får en bra sista tid och ett bra avslut. :cry:

Tack

Nog känns det jobbigt men jag vet ju att det är det bästa för henne. Nu har jag och gubben nog hittat ett datum då vi båda kan och det blir i slutet av april :(

Nu ska hon bara få vara hund nästan utan några regler sina sista veckor.

Vad ledsen jag blir. Vet inte vad jag ska säga. Livet är inte alltid rättvist. Varför ska våra fyrfotade vänner tas ifrån oss när de ger så mkt glädje? Varma kramar till er!!!

Usch vad hemstk! Lider verkligen med er. Har funderat själv hur hemskt det skulle vara om det hände nåt med min hund (1,5 år gammal) och jag måste ta bort honom. Nu är han fullt frisk så jag behöver inte fundera på det.

Verkligen tråkigt. Men jag hoppas sista tiden blir så bra den kan bli.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 941
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 331
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 266
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka