Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

G

GaCa

Min 14-åriga finnhäst låg imorse när vi gick för att föra hästarna till beteshagen och tänkte inte stiga upp. Var först säker på att det var kolik, för hon har inte alls bajsat under natten, och vi har flyttat dem till en beteshage med gräs så trodde det var därför... Men då när hon steg upp ville hon inte stödja på vänstra fram. Hon haltade ganska kraftigt när jag ledde henne. Vi ska ha ut veterinär som ska ta en titt på henne.

Men det där att hon inte bajsat oroar mig lite. Hon hade ätit upp allt, hon beter sig normalt, pigg och glad i övrigt och det första hon gjorde när jag gick in i deras vanliga rasthage för att få henne att röra på sig lite var att äta av höet som låg kvar och när jag for med henne tillbaka till stallet drog hon ner huvudet och skulle beta av allt hon såg, så aptiten e inte alls förändrad. Och tarmljuden e som vanligt samt pulsen och ingen feber heller. Men e som sagt lite orolig över att hon inte bajsat...

Någon hade slängt in ett bräde med spikar i beteshagen igår ( :@ ), så antagligen har hon råkat trampa på det, för inget tecken på hälta alls igår... men inga märken isåfall under hoven, men hoven e något varm. Även lite svullnad nere i benen, men ingen överdriven värme.Min ena tanke är hovböld, men hur snabbt uppkommer det? Men ska ringa och prata med en väldigt kunnig hovslagare och höra vad han tror. Får bara hoppas att hon inte får förstoppning också, så går med henne nu som då, men inget kul det när hon har så ont :/
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Ta ut en veterinär omgående! Det är riktigt akut! Om hästen har trampat på en spik kan det vara riktigt illa (jag vet hästar som har fått tas bort pga det) och att hästen inte har bajsat på hela natten tyder på ett stopp någonstans. Gör inget förren du har pratat med en duktig veterinär.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Det låter lite oroväckande det där. Hur har det gått?!
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Hästen mår bra och hältan blivit betydligt bättre (blir bättre för var dag) , hon e lite svullen och varm(gallor) nere vid kotan och på skenbenet, men har vääldigt bråttom när man leder henne och ska försöka trava även om hon e väldigt halt än. Inget har iaf hittats under hoven och inte något annat heller så det e troligen en rejäl vrickning. Ingen hovböld iaf. Men det oroar mig att hon lägger ut benet åt sidan när hon går, så blir det inte bättre på några dagar kontaktar vi klinik, ifall problemet möjligen skulle sitta högre upp, men har fått råd att avvakta, hon lider iaf inte av hältan och speciellt ont verkar hon heller inte ha så glad hon är å sån fart hon har ibland... Hon har annars väldigt känsliga ben, så kan vara en gammal travskada/förslitning.
Förstoppningen var då inget att oroa sig för, hon bajsade i hagen men gav henne paraffinolja på kvällen med morötter och inget kraftfoder.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Men har du låtit en veterinär kolla på henne för en bedömning?
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

joo... Men nu e jag inte så säker längre, hon avlastar nämligen ena sidan av hoven ganska mkt och jag började tänka lite att eftersom hon blev halt så plötsligt... Hon reagerade även på när jag tryckte till ordentligt med hovkratsen på en viss punkt under hoven. Ska ta hit en duktig hovslagare samt veterinär för en ordentlig visitering. För svullen i nedre delen av benet samt varm på ett ställe under hoven och ökad puls i benet tyder väl på hovböld? Vill isåfall ha bort den nu...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Skulle ha ut en duktig hovslagare som fixat många hovbölder i fredags samma dag som vi upptäckte hältan, men fick inte tag i honom. Otroligt svårt att få tag i någon veterinär här, det e negativt med att bo på ett litet ställe, men e man envis så lyckas man, och imr hoppas jag på att få hit någon, vill inte att det ska gå något längre, även om hon e pigg och glad ser man ju att hon har ont, och det e hemskt att se ;s
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Aldrig kul att stå hjälplös:(

Hoppas ni snabbt kan få ut hovslagaren och veterinär då.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Nej, det e det inte, ibland önskar man att hästar kunde prata och berätta exakt var de har ont. Men e ju iaf positivt att hon annars beter sig som vanligt och är pigg och glad :)
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Hovslagaren kom idag, men ingen hovböld hittades. Men han trodde att det kunde vara att bakterier hade tagit sig in via lamellranden. Han sa att vi skulle se och blir det inte bättre på några dagar så ska vi kontakta veterinär. Men BoT har hjälpt, hon har börjat gå lite bättre nu. Typiskt då hältor kan vara så många orsaker...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Ännu en fråga...

Någon som har tips om vad detta kan vara? Ska beskriva tillståndet lite.
Hon är svälld i nedre delen av benet, men inte speciellt varm... I Fredags var hon blockhalt och ville inte alls röra sig. Hon e bättre nu men haltar fortfarande rejält, hon går på innersidan av hoven, hon lägger då ut benet mot sidan och stöder på innersidan och staplar fram. Ingen reaktion på visitertången eller mot tryck, så ingen hovböld hittades. Ingen värme i hoven alls längre heller... annars ingen feber, ingen hängig häst utan pigg och glad och uppför sig helt normalt... Någon som varit med om nåt liknande?!
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

joo, tycker det jag också, men hon reagerade inget alls på visitertången, så jag fattar 0 nu :o hoppas iaf veterinären hittar något...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Har de rejält ont behöver de inte alltid reagera på visitertång! Min tränares häst kom in från hagen blockhalt för många år sedan, ingen reaktion på tången och vi trodde benet var brutet. Åkte in och röntgen visade en hovböld som täckte typ halva hoven. Han blev helt återställd. Som sagt, har de rejält ont så händer det att dom inte reagerar på tång. Det gör så ont att dom själva inte vet var på något sätt.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Okej, då hoppas jag på en hovböld och att det inte är något värre, för hon går ju faktiskt bara på halva hoven... har iaf lagt omslag runt hoven nu så det e mjukare för henne att gå...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Men har du pratat med veterinären? Så pass halt häst avvaktar man inte med, och absolut inte när man inte direkt hittar att tex. en hovböld kan vara problemet. Du har spekulerat i ett par scenarion, jag vill lägga till fång, allvarlig senskada eller spricka/brytit något i benet! Tycker du fortfarande att det är okej att avvakta då? Om du inte har någon aning om vad felet är så ta reda på det snarast. Stackars häst som måste stå och ha så ont att den inte vill/kan röra sig normalt. Det hjälper inte att spekulera här dag efter dag utan ta hästen till en VETERINÄR.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Håller helt med och tillägger till Ts att man absolut inte ska använda back on track på en ny skada och defenitivt inte på något man inte vet vad det är för en skada. Back on track är smärtlindrande och kan dölja viktiga symptom.
Jag antar att hästen står på box och då vill jag ge dig rådet att inte ta ut hästen ens för mockning utan gör det när hästen står i boxen. Ge hö i hönät så hästen slipper tynga mer än nödvändigt. Men viktigast av allt är att du fixar dit en veterinär genast. Du bryter mot djurskyddslagen när du inte ger din häst den vård den behöver.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

LÄS vad jag skrivit TIDIGARE... Hästen har inte så ont att den lider. Nej, ingen fång, det är uteslutet. Om hon hade en spricka eller brutit nåt hade hon antagligen mått ganska så dåligt också. Hon har blivit uppkollad, men eftersom ingen direkt orsak har hittats skulle vi avvakta lite och se, eftersom hästen inte alls mår dåligt och ändå beter sig normalt, det gör ju inte en häst som lider och har väldigt ont, eller hur? Hon t.o.m travar när hon glömmer bort att hon e halt och rör sig gör hon hela tiden, jag har hela tiden ögonen på henne så jag vet vad hon gör och hur hon beter sig. Problemet sitter i hoven. Lamellranden är svart och konstig, så det är högst antagligen bakterier som tagit sig in där, hade hon brutit nåt eller en spricka så hade det inte bara uppkommit över en natt inne i boxen.
Hon reagerar inte för tryck mot benet heller. Men blir det inte bra nu på några dagar (Jag ger det max 2-3 dgr till) kommer veterinär ut så får vi i värsta fall ta henne till klinik (blir svårt, damen e inte lättlastad precis ;) så vi får en ordentlig visitering av hela benet.
Tro mig, jag bryr mig om min häst. Jag ville bara höra om nån annan varit med om nåt liknande så jag vet vad jag har att förvänta mig.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

De får hö i hönät. Men som sagt förr... vad kan JAG göra när en veterinär ber en att avvakta? Hon ska röra på sig för att hålla igång cirkulationen, otroligt viktig. Och jag vet vad djurskyddslagen säger, jag studerar till djurskötare. Men jag har ju sagt att veterinär kommer att kontaktas och att vi då får veta. I detta nu kan jag inte göra mkt mer. Och eftersom hon varit travhäst behöver jag BoT till en äldre förslitningsskada hon har i båda frambenen. Hästen beter sig dessutom normalt och är pigg och glad, ingen förändring alls.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp