Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Problemet här är att det finns så å veterinärer bara, och de är nästan omöjliga att få tag på en som tar sig an hästar, men jag försöker mitt bästa. Imr redan om jag har tur.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

LÄS vad jag skrivit TIDIGARE... Hästen har inte så ont att den lider. Nej, ingen fång, det är uteslutet. Om hon hade en spricka eller brutit nåt hade hon antagligen mått ganska så dåligt också. Hon har blivit uppkollad, men eftersom ingen direkt orsak har hittats skulle vi avvakta lite och se, eftersom hästen inte alls mår dåligt och ändå beter sig normalt, det gör ju inte en häst som lider och har väldigt ont, eller hur? Hon t.o.m travar när hon glömmer bort att hon e halt och rör sig gör hon hela tiden, jag har hela tiden ögonen på henne så jag vet vad hon gör och hur hon beter sig. Problemet sitter i hoven. Lamellranden är svart och konstig, så det är högst antagligen bakterier som tagit sig in där, hade hon brutit nåt eller en spricka så hade det inte bara uppkommit över en natt inne i boxen.
Hon reagerar inte för tryck mot benet heller. Men blir det inte bra nu på några dagar (Jag ger det max 2-3 dgr till) kommer veterinär ut så får vi i värsta fall ta henne till klinik (blir svårt, damen e inte lättlastad precis ;) så vi får en ordentlig visitering av hela benet.
Tro mig, jag bryr mig om min häst. Jag ville bara höra om nån annan varit med om nåt liknande så jag vet vad jag har att förvänta mig.

Senskada och benbrott behöver inte ge några andra allmänna hälsonedsättningar än hälta. Och är det hovslagaren som kollat upp henne? Utan att hitta något och rekommenderar att vänta? Vad har en hovslagare för kompetens att ge den ordinationen när hovböld verkar vara uteslutet?

Och hästen, har ONT och LIDER om den inte kan röra sig normalt. Ordentligt halt och stödjer på halva hoven?? herregud, solklart att den har ont då?? :confused:
En häst behöver inte se sjuk och ledsen ut för att ha rejält ont. Har du ringt till veterinär eller bara pratat med hovslagaren?
En dag kan jag fatta att man avvaktar, och kollar efter hovböld, hittar man ingen eller hästen inte blivit bra fort så väntar man inte. Usch vad dåligt jag hade mått om min häst var jättehalt och jag inte tagit reda på anledningen fort.

Om det nu är bakterier som kommit in i lamellranden, hur går du vidare med det? Veterinär skulle jag tro.

Om det är något annat då? Tänk om back on track skydd och rörelse förvärrar för din häst? Man kan inte behandla i det blinda och hoppas att man träffat rätt när man inte VET vad som är fel.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Veterinären har bedömt henne och sa att vi ska ta ut hovslagare. Vi hade ändå tid tills idag. Och tro mig, jag mår SKIT av det här, inte e det lätt. Bakterierna ska behandlas med ett pulver jag för tillfället inte minns namnet på som hjälper mot det. Svarar hon inte på behandlingen inom 2 dagar är det dags att kontakta veterinär IGEN. Ska ringa och prata med en vet. åtminstone imr, men här e det svårt att få ut nån veterinär. Och vill helst inte lasta henne och köra till klinik eftersom det kan förvärra skadan när hon ska lastas, hon e jävlit svår. Hovslagaren sa att problemet sitter i hoven och att lamellranden e skadad. Men jag är orolig för att det e något mer. BoT har iallafall hjälpt det andra benet som är försvagat efter att det just tillfrisknat från en gammal förslitningsskada. Så på det behövs det.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Nu är jag negativt inställd. Men upptäckte att det verkar vara samma häst som du hade ute en tråd om förut som var halt/stel. Då sa du att den varit halt förut som "gått om av sig själv". Det här verkar alltså vara fjärde gången din häst är halt och har du fått svart på vitt någon gång om vad som är fel?

Jag har ingen annan insikt i hur du och din häst har det förutom det som du har delgett på bukefalos. Men det jag läser gör att jag uppfattar dej och ditt handhavande ang. skador på din häst som dåligt!

Låter som om du skulle behöva kolla upp din häst ordentligt en gång för alla. Hur länge kan man hålla på och tycka det är okej att hästen blir halt och sen "bra" utan att man står med riktiga svar? Röntgen och ordentlig genomgång på klinik är det enda jag kan se som lösning för att utreda din häst. Eller avliva om du inte kan ta tag i det och få fram vad hästen haft och har för problem.(som verkar vara återkommande)

Ber om ursäkt om jag missuppfattat hela situationen, och om jag inte gjort det så hoppas jag du tänker till!
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Om det nu kan ha varit en spik i hoven. ÅK IN MED HÄSTEN! :eek:

Senast nu under våren åkte vi in med en häst som haft en spik in i hoven, veterinären behandlade och hästen skulle stå på box med diverse läkemedel. Hästen blev bättre tills han en dag 2 veckor efter var sämre igen. Blev skickade till Slöinge och hästen hamnade på operationsbordet bara 45 min efter ankomst. Hans prognos såg inte bra ut först och trodde på boxvila hela sommaren och skulle det inte bli bättre efter skulle det vara avlivning. Nu 3 månader efter rids hästen som vanligt igen, bättre prognos än man vågat hoppas på :D

Ska man hoppa mellan hovslagare och veterinär får man olika svar, isf ska de vara på plats tillsammans.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Och vill helst inte lasta henne och köra till klinik eftersom det kan förvärra skadan när hon ska lastas, hon e jävlit svår

Vad är viktigast? Skulle hästen nu skada sig så är du ju ändå på väg till en klinik, eller ska du låta hästen gå flera veckor till med smärta.

Tycker det är mycket undanflykter, antingen kan inte hovis, eller hästvet är svår att få tag på etc etc.

På en klinik finns i princip allt :)

Hoppas du gör ett klokt val och åker in med hästen, annars kanske det är mer humant att låta hästen somna in så den slipper lida...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Jaa, jag har postat den tråden. Men det e nu utrett för länge sedan. Det är därför jag har BoT, det är gamla förslitningar hon har efter att de förstörde benen på henne när hon travtävlade. Det var det andra benet dessutom. Hon har varit lite halt från och till efter det och kräver ganska lugn ridning. (men mycket rörelse!) Men det e något vi får leva med och den hältan hon hade då syntes knappt. Detta e något helt annat.

trodde på spiktramp men syns inget alls under hoven och de hittade inget :o Men kan ju fortfarande vara nåt hon trampat på, hittade en botten på en ölflaska i hagen också, idioter som inte kan hålla sig från att slänga saker :@ Imr ska iaf veterinär kontaktas (en annan), står iaf inte ut med detta längre...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Utrett för länge sedan? Du startade ny tråd i fredags. Hur kan allt vara utrett om du inte röntgat hoven och verkligen haft kompetent folk som tittat på din häst?

Bara för en hovslagare tittat på hoven betyder det inte att denne vet vad den pratar om. Den kan bara antyda på att det kan vara något, utan att öppna upp hoven eller röntga vet man inte...

Om det nu även funnits glas i hagen ska du nog börja se över var du låter din häst gå för någonstans. Varken din häst eller plånbok blir glada över detta, knappast du heller.

Men varför vela hela tiden, åk bara in med hästen och få ett inre lugn.


Hade det varit någon av mina hästar hade den varit på klinik snarast! :eek:
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

De får hö i hönät. Men som sagt förr... vad kan JAG göra när en veterinär ber en att avvakta? Hon ska röra på sig för att hålla igång cirkulationen, otroligt viktig. Och jag vet vad djurskyddslagen säger, jag studerar till djurskötare. Men jag har ju sagt att veterinär kommer att kontaktas och att vi då får veta. I detta nu kan jag inte göra mkt mer. Och eftersom hon varit travhäst behöver jag BoT till en äldre förslitningsskada hon har i båda frambenen. Hästen beter sig dessutom normalt och är pigg och glad, ingen förändring alls.

Om du utbildar dig till djurskötare så borde du veta att en häst ska vara mycket allvarligt sjuk och/eller ha fruktansvärt ont innan den lägger ned och slutar äta och röra sig självmant och ser ledsen ut. Om hästar hade lagt sig ned för diverse skador skulle de inte överlevt i naturen och hästens flyktinstinkt ändras inte bara för att den är tamhäst. De är inte som vi människor. Det är våran skyldighet som människor att ge våra djur den vård de behöver långt innan de visar att de mår så dåligt att de inte vill röra sig alls längre eller att de ser ledsna ut.
Även om hon har en gammal skada som du behandlar med bot så är det inte bra att du har bot på en ny skada. Det kan förvärra läget.
Hur kan du veta nu utan att ha en aning om vad som är fel att hon ska röra sig?
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Vi har kommunveterinärer också här i Finland. Du kan t.ex. surfa in via din kommuns webbsajt och där genom få uppgifter om telefonnummer och telefontid till eran kommunveterinär. Du får lättast tag i veterinären genom att ringa på telefontiden, ofta är den 8-9 på morgonen. Ringer man utanför telefontiden är det svårt att få tag i veterinär. Det går bra att boka in ett besök av kommunveterinären så kommer den ut och tittar till ens sjuka häst. Du blir inte nekad ett besök. Men du får ju förstås betala för det.

För helger, från fredag kl 16 - måndag kl 08 är det jourhavande veterinär man ringer vid akuta fall och för det finns ett skilt telefonnummer. Det hittar du också via din kommuns hemsida.

Såg i din tidigare tråd att du bor i Österbotten. Här finns faktiskt flera veterinärkliniker för hästar så du behöver inte fara 600 km för vanliga undersökningar och hältutredningar på vanlig arbetstid. Jourtid för akuta buköppningar t.ex. har inte dessa lokala kliniker så för sådana fall blir det att köra långt om man väljer det.

Försäkringsbolagen här i landet vill gärna försäkra även hästar. Det är inga problem om man vill ha sin häst försäkrad. Din häst t.ex. är heller inte för gammal för att försäkras. Försäkringsbolagen har även dem telefonlinjer och skilda nummer man kan ringa om man vill rådgöra med dem. Man kan även besöka dem personligen för rådgivning.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Vi har tid till klinik imr. blir spännande att se hur det går att lasta damen som inte åkt transport på snart 3 år, hon e envis som synden vad gäller det...

Hon står inne idag, och som tur är det så varmt och mkt ohyra ändå så den andra kan stå inne också, går inte att ha henne i hagen ensam, hon tar sig ut då. Och så hålls ju min häst lugnare när någon står inne med henne, för blir ett väldans liv annars. Fast har nog två surpuppor till hästar ikv antar jag.

Ang. hagen; Vi har kollat igenom den flera gånger och går igenom den varje morgon, men någon idiot hade slängt dit det flaskbotten jag hittade igår...
Och om det som redan är utrett; Det var en hälta hon hade i höstas som visade sig vara en gammal förslitning vilket gör att hon e lite känsligare i benen och reagerar ganska starkt om hon t.ex. slår i det ordentligt någonstans. Det finns inget som går att göra åt det mer utan det är bara att anpassa henne efter det. Sist hon var halt på det motsatta benet (h.f) så bildades det ett överben som hon då reagerade på. Hon e nämligen f.d travhäst och de som tränade henne förstörde hennes ben.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

LÄS vad jag skrivit TIDIGARE... Hästen har inte så ont att den lider. Nej, ingen fång, det är uteslutet. Om hon hade en spricka eller brutit nåt hade hon antagligen mått ganska så dåligt också.

Vi hade en häst där jag jobbade som hade typiska symptom för hovböld, men som inte reagerade på tången. Det visade sig vara en hovbensfraktur.

Min egen fick en hovböld som unghäst och han reagerade heller inte på tången eftersom bölden satt väldigt högt upp i hoven. Istället för att leta sig ut mot sulan så började den "äta" sig inåt mot hovbenet. Det hade kunnat gå riktigt illa om jag inte hade haft duktigt folk som hjälpte mig. Jag gick på Strömsholm då och Jens Fredricsson tyckte trots att den vanliga hovslagaren inte hittade något att det lät som en hovböld och bad sin pappa som var på besök att åka och titta på hoven. Mycket riktigt så var det en hovböld och det kunde senare åtgärdas på Strömsholms djurklinik.

Håller tummarna att du i morgon får reda på vad som felar din häst! :)
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Tack! Jaa, hoppas jag får reda på det. Och att hon får den vård hon behöver och blir frisk! :)
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Kl

Skriver som Philosophia: Jo symtom från tex en spricka/fraktur kan komma "bara sådär" och vara väldigt difusa/svåra att hitta vid första koll!

En häst jag kände till blev plötsligt halt, rejält blockhalt och ville inte ens stödja på benet. Första symtomen ledde till hovböld men ingen hovböld hittades..När de åkte in på kliniken visade det sig ett ännu tråkigare besked efter röntgen, att det var en hovbensspricka..som dessutom funnits där länge men hästen hade inte känt av den direkt alternativt bitit ihop innan.
Tyvärr fanns inget att göra för den hästen utan han fick somna in och ingen vet hur den uppkom eller varför eftersom att det gått så lång tid innan den märktes av.

Efter att få veta om en sådan sak kommer jag aldrig att ta lätt på hältor. Blir det inte bra/bättre på 1-2 dygn eller att hästen har väldigt ont så åker jag in direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Men jag har läst att det oftast går att göra något? Det är väl ungefär som när vi får en spricka i foten, gips och vila. Har ju inte gått så jättelänge än och har henne i boxen tills vi vet säkert. Hon har då blivit betydligt bättre nu iaf mot vad hon var tidigare. Vi får iaf se imr.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Det beror helt på vars den sitter och hur det ser ut.

I det fallet hade det inte bara krävts gips och vila. Det var prat om att operation var nödvändigt för att fixera något också men sen skulle det också tillhöra en lång rehab med ett x antal veckor för hästen i hängmatta..

Sen var det typ 50/50 att det skulle bli bra, eller inte alls. Röntgenplåtar skickades i princip landet runt och samtliga veterinärer skakade på huvudet..
För stort lidande för en häst helt enkelt beslöt de sig för.
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

jag hoppas iaf på att det inte gått för långt än, nu hålls hon iaf i box tills vi vet säkert. Men då finns det en del saker som motsäger hovbensfraktur i hennes fall också. Hovslagaren reagerade också på att hon inte har puls i benet eller att hoven e speciellt varm. Men har inte uteslutit något helt nu. Vi ska iaf försöka och hoppas på det bästa. För jag reagerar på det att hältan blir bättre...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

var nyss i stallet och testade att trycka ihop trakterna, och ingen reaktion alls... däremot har hon ett "hål" fram på hoven i lamellranden dit jag kunde sticka in hovkratsen... hon e även mjuk där och den e svartliknande...
 
Sv: Halt, hövböld? Har heller inte bajsat under natten...

Lycka till med lastningen idag och hoppas att veterinären kan ge ett lugnande besked. Håller tummarna för er :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp