Halt Föl !!

E

_Emma_

Jag har ju nyss köpt ett sto med föl. Fölet är ca 3 månader gamalt.
I dag när jag hade dem i en mindre elhage så sparkade Stoet till fölet o han snubblade in i elstängslet o fastnade med hoven i repet o trillade på huvudet ner i marken.
När han sedan ställde sig upp så var han halt på vänster fram, altså han stöttade inte på det.
Efter ett tag så gick han på det,men han skakar uppe i benet.

Jag tyckte det blev lite tjockare,men eftersom han aldrig är tagen på innan så är det rätt svårt att känna på benet.

Men om det är brutet kan dem inte stå på det va ? :confused::eek:

Snälla hjälp mej,ska jag ringa efter en veterinär eller ska jag vänta någon dag ?
Eller är det som med oss människor att om vi stukar foten så ör det ont i någon dag sen redar det till sig.. ?

Sv: Halt Föl !!

Ring veterinär omedlbart! :eek:

Det kan vara allt från en stukning till en fissur eller fraktur .. och jo, de kan visst stå på rena frakturer. Har tillochmed sett hästar som gått vettigt med en fraktur!

Ja, det är ju en bra idé, men det kan vara bra att ha veterinärs tillstånd att transportera, eftersom det faktiskt är förbjudet att själv transportera en häst som inte kan stödja på alla fyra benen...

Vilken tråkig situation..Lider med dej :crazy:
Men jag tycker absolut att du ska ringa vet så de får komma ut o kika..de kan göra mkt på hemmaplan om du har långt till klinik..genom att de känner o lyssnar kan de avgöra att det inte är brutet osv...Men ring så fort som möjligt!!!
Hoppas det går bra!

Vilken tråkig situation..Lider med dej :crazy:
Men jag tycker absolut att du ska ringa vet så de får komma ut o kika..de kan göra mkt på hemmaplan om du har långt till klinik..genom att de känner o lyssnar kan de avgöra att det inte är brutet osv...Men ring så fort som möjligt!!!
Hoppas det går bra!

Ja det är det Ju :crazy:
Jag ska ringa efter veterinären som får komma och kolla på honom.
Sen får vi avgöra om han behöver komma till kliniken.
Tack så mkt =)

Men om det är brutet kan dem inte stå på det va ? :confused::eek:

Snälla hjälp mej,ska jag ringa efter en veterinär eller ska jag vänta någon dag ?
Eller är det som med oss människor att om vi stukar foten så ör det ont i någon dag sen redar det till sig.. ?

en i stallets häst gick på sitt brutna ben och många vetrinärer var däe och kunde inte se att det var brutet! så hon fick ta dit nån sånhär expert på sånt och han såg att det var av:crazy:
ibland undrar man... kan man föresten inte stämma en vetrinär ifall den inte ser sånt??

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 182
Senast: sassiball
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka