Halt föl med svullen sena

towe

Trådstartare
Upptäckte att mitt föl linkade omkring i hagen i dag. Kände ingen svullnad eller värme och trodde först att det kom från hoven eftersom hon sett lite ömfotad ut när det var hårt och buckligt i hagen.

Tog in henne och kontrollerade efter några timmar igen och då var hon svullen mest på utsidan av senan höger fram, ganska högt upp. Antagligen har hon vrickat sig. Hur skulle ni ha gjort? Lindat, boxvila, åka in och röntga, ultraljuda?

Mina hästar går på lösdrift och hon är nu instängd med mamma i lösdriften, är livrädd för att det ska vara en allvarlig senskada med lång boxvila, det drabbar ju mamman också.

Sv: Halt föl med svullen sena

Jag skulle nog kontaktat en vet för att konsultera. Vill inte chansa när det är ett föl.
Vrickning vet jag inte om jag tror på om det var högt uppe på senan, en övertänjning kan det däremot vara om du har otur.

Jag hade packat in dem i transporten och åkt och ultraljudat om jag misstänkt något på senan.

Kan det vara en smäll hon har fått...? ...för att fundera i en annan vinkel.

Jag ringer veterinären i morgon. Visst kan det vara ett slag också, mamman kan vara lite tjurig och slå mot henne vid fodring men troligtvis med det här underlaget så har hon väl sprungit och halkat till eller så :(

Skumt. Nu hittar jag ingen svullnad. Har stått inne hela dagen och var svullen för ca 5 timmar sedan...Kanske sitter det i hoven i alla fall? Fast hon reagerar inget när jag knackar på hoven.

Jag skulle ha avvaktat en dag för att se om det blir bättre eller inte.

Vet inte hur det är i övriga landet, men hos oss är det ruskigt halt på en del ställen i hagen vissa dagar och 2 av 7 hästar varit halta sista månaden.
Den ena blev svullen på senan på frambenet, halkat och sträckt sig förmodligen, han fick stödbandage några dagar och var sedan bra igen.
Den andra fick ont i musklerna på rumpan på höger sida och haltade, troligen har han gått och spänt sig för att det varit halt. Han masserade jag lite samt att han fick byta hage ett par dagar till en med mindre halka.

Med föl kan det ju vara viktigare kanske att kolla med veterinären, det finns ju risk att om något blivit fel att det fortsätter växa fel.
Är ju aldrig fel att ringa och kolla.
Men själv skulle jag avvakta någon dag och se hur det artar sig.

/M

Skumt. Nu hittar jag ingen svullnad. Har stått inne hela dagen och var svullen för ca 5 timmar sedan...Kanske sitter det i hoven i alla fall? Fast hon reagerar inget när jag knackar på hoven.

Om du inte hittar något efter 5 timmar kan du nog släppa ut dem och avvakta lite. Skulle det vart senan så hade inte svullnaden gått ner på några timmar.

Lycka till, hoppas det löser sig.

Nu har de stått inne hela natten. Ingen svullnad. Jag släppte ut dem nu på morgonen och hon gick mkt bättre. De får vara ute en stund så tar jag in henne igen sen. Hon ligger och sover mer när hon är inne och det kan nog inte skada.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 472
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 495
Senast: Robina
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 089
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
7 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka