Halsrem på framridning?

Sv: Halsrem på framridning?

Hur fasen använder du en halsrem?!

..... Så jag undrar verkligen hur du tänker när du skriver att man ska släppa tyglarna och bli hängandes i en halsrem :confused: Den sitter liksom inte där för att ryttaren ska hålla sig kvar på hästen till varje pris...

Tja, iom att jag aldrig använder halsrem så vet jag nog inte riktigt det. Men jag har stött på folk som tkr att jag skulle använda det på deras rodeo häst (men då ville de att jag skulle släppa tyglarna o ta tag= bad idea). Att ta tag i manen är väl inget fel? Även fast att det inte finns mkt man så kan man ändå använda sig av man/ mankam för att undvika att dra hästen i munnen, det finner jag inte några fel i (om då inte hästen är "manöm").

Sen har jag inte skrivit hur man SKA använda en, utan snarare hur man INTE ska använda en halsrem. Och du har rätt, den sitter inte där för att man ska hålla sig kvar utan för att man ska undvika att dra hästen i munnen och då funkar manen lika bra (jag rider häst med nästan ingen man alls, funkar utmärkt ändå)

Jag har heller aldrig förstått mig på det där med halsrem. :D

Jag har personligen balansen i sitsen och inte handen, och de gånger man behöver ta tag i något så finns ju manen/knoppen :p

Sen har jag alltid fått känslan av att en halsrem förstör balansen. Blir man inte lätt framskjuten ( = tappar balansen) när hästen bockar om man måste sitta och hålla i något där framme? :confused:

Tja, iom att jag aldrig använder halsrem så vet jag nog inte riktigt det. Men jag har stött på folk som tkr att jag skulle använda det på deras rodeo häst (men då ville de att jag skulle släppa tyglarna o ta tag= bad idea). Att ta tag i manen är väl inget fel? Även fast att det inte finns mkt man så kan man ändå använda sig av man/ mankam för att undvika att dra hästen i munnen, det finner jag inte några fel i (om då inte hästen är "manöm").

Sen har jag inte skrivit hur man SKA använda en, utan snarare hur man INTE ska använda en halsrem. Och du har rätt, den sitter inte där för att man ska hålla sig kvar utan för att man ska undvika att dra hästen i munnen och då funkar manen lika bra (jag rider häst med nästan ingen man alls, funkar utmärkt ändå)

På bockande hästar fungerar halsrem inte alls, just eftersom den sitter längre fram än vad en hingstrem gör. Den senare fungerar dock utmärkt (väl testat ;)).

Jag tycker dock det är betydligt lättare att konstant hålla några fingrar runt en halsrem och rida på jämfört med att grabba tag i manen om hästen gör något, då slipper man öht ens tänka på att hugga tag i något utan kan rida vidare mindre påverkad av hästen tokerier. Vilket lugnar min häst betydligt mer.

Jag har heller aldrig förstått mig på det där med halsrem. :D

Jag har personligen balansen i sitsen och inte handen, och de gånger man behöver ta tag i något så finns ju manen/knoppen :p

Sen har jag alltid fått känslan av att en halsrem förstör balansen. Blir man inte lätt framskjuten ( = tappar balansen) när hästen bockar om man måste sitta och hålla i något där framme? :confused:

Mitt svar ovan stämmer rätt bra till dig oxå, handen blir mer still om man inte behöver ta tag i något när hästen skuttar och nej, det fungerar precis som du säger dåligt för bockande hästar.

Eftersom min häst går allting framåt om han stökar så är det väldans smidigt att hålla i sig, tappar man balansen i några av hans rörelser blir han mer stressad medan jag kan ignorera honom ganska totalt om jag bara kan följa med i hans hopp o skutt. Dessutom tror jag inte att ett grepp om en knopp hade hållt särskilt många sekunder.

Jag har istället (som Vita) alltid klarat mig med balansen och behöver oftast inte ta tag ngnstans, jag brukar låtsas som ingenting och bara rida vidare. Men att konstant hålla i en rem runt halsen? Då håller jag ännu en gång med Vita, det om ngt borde väl förstörar balansen? Jag hugger lika mycket tag i manen som du gör i halsremmen/hingstremmen.

på något sätt måste man ju kunna göra även den vildaste unghästen tävlingsvan...

Jag tycker faktiskt att, av hänsyn till medtävlande som ska befinna sig på samma framridning som den vilda unghästen, den häst man tar med sig på tävling ska vara såpass uppfostrad att man inte ska behöva ha halsrem för att våga rida den.

Man får väl börja med att åka och träna på andra ställen, och på mindre ex klubbtävlingar, pay´n ride etc tills man vet att man kan hantera sin häst.

Jag har istället (som Vita) alltid klarat mig med balansen och behöver oftast inte ta tag ngnstans, jag brukar låtsas som ingenting och bara rida vidare. Men att konstant hålla i en rem runt halsen? Då håller jag ännu en gång med Vita, det om ngt borde väl förstörar balansen? Jag hugger lika mycket tag i manen som du gör i halsremmen/hingstremmen.

Poängen är ju att jag inte hugger tag i den utan håller i den. Självklart inte genom hela framridningen! Det brukar ta ngn minut max sedan har pålle hittat tillbaka till sig själv. De få gånger han ens reagerar, ska man väl tillägga, men det är ju de gångerna, de minuterna jag tycker mig ha nytta av den.

Jag tycker faktiskt att, av hänsyn till medtävlande som ska befinna sig på samma framridning som den vilda unghästen, den häst man tar med sig på tävling ska vara såpass uppfostrad att man inte ska behöva ha halsrem för att våga rida den.

Man får väl börja med att åka och träna på andra ställen, och på mindre ex klubbtävlingar, pay´n ride etc tills man vet att man kan hantera sin häst.

För min del är det just enbart på klubbtävlingen jag känt att jag verkligen behövt halsremmen. När hela anläggningen var full med folk, hästar och musik, till skillnad mot träningarna, blev det lite för mycket för hjärncellerna sas...

Min häst har varit ute i andra miljöer sedan han var 2,5 år (när han kom hem) och ridits i andra miljöer sedan han var 3 och nyinriden. Allt från arrangerade miljöträningar, pay n rides i båda grenarna, inkörning, löshoppning i flera ridhus, treårstest, kvalite, terrängträning osv. Tom en NH-kurs petade vi in :D Förutom de 3 tävlingarna i sommar som fungerat väldigt bra.

Och hästen kan tyvärr inte kallas vild unghäst som personen du citerade syftade på. Jag håller helt med om att sköter sig hästen inte i ovanliga situationer (som de du beskriver) så ska man heller inte ut och tävla med enda livlinana att hålla sig kvar i en halsrem. Så kan dock de flesta IRL intyga att fallet inte är med min häst, snarare det omvända. Jag kan bara konstatera att han inte är helt vuxen än :)

Eller förresten, tävlningen på hemmaklubben, skulle det ju vara, en vanlig lokal.

Senast ändrad:

Jaså minsann :p

Med halsremmen vill jag åt att kunna trava på med hyfsat normal handställning utan att behöva hugga tag i något om pålle busar, för han göra aldrig bus där man behöver hålla i hingstremmen direkt (alltså bockar, skuter rygg o drar ned huvudet o stannar samtidigt typ). Det blir mer flygande språng snett framåt sas och då är det enklare för mig att hänga med :angel:

Jag rider med halsrem på framridning, tävlar upp till MSV dressyr.
Frågde också överdomaren som sa att det var ok. Tycker att jag rider bättre när jag har halsremmen, behöver inte vara rädd för att inte hinna med att ta tag om halsen och få "bakvikt" när han stegrar sig. Då hjälper det inte att hålla i en "knopp" eller dyligt, för det går fort och ofta rätt upp om han är på det humöret. Kanske det kända pilot blodet som spökar...;)

Kan rekommendera att rida med halsring om hästen stegrar sig eller om man känner sig osäker. Annars är det lätt att man omedvetet "håller i sig" i hästens mun, vilket inte är bra såklart. Så på med halsringen bara, har hjälpt mig mycket. Och känner man sig trygg så känner hästen de också, brukar vara en bra kombination! :bump:

knapplån

varför heter det HINGSTrem igentligen?
har aldrig behövt ha ngt på mina hingstar när jag tävlat.

Vilken smidig sak! :idea:
Men var köper man dessa? Googlade och fick inte upp någonting....
Kallas det för annat än hingstrem?

Då har du aldrig haft en häst där det behövs. Halsrem har räddat mig många gånger, mantag är ju värdelöst.

min häst (ponny) är (var) otroligt duktig på att både bocka och sparka bakut (bäst på det sistnämnda).
varför tar man ens ut hästen på tävling när den reagerar som den enligt er gör?
varför inte börja på träningstävlingar?
varför skaffar ni er inte egen balans?
numera sitter jag kvar på min ponny både barbacka och med sadel, utan att rycka honom i munnen när han sätter igång att kicka eller stegrar sig eller hoppar på stället.

och HUR får man stopp på en vilt bockande häst om man sitter och håller i en halsrem? :eek:

enligt mina väl utprovade metoder är bästa sättet att ta tag i tyglarna och hålla där och rida framåt.
vilket jag aldrig skulle klara om jag höll i en halsrem...

bara ifrågasätter...

min häst (ponny) är (var) otroligt duktig på att både bocka och sparka bakut (bäst på det sistnämnda).
varför tar man ens ut hästen på tävling när den reagerar som den enligt er gör?
varför inte börja på träningstävlingar?
varför skaffar ni er inte egen balans?
numera sitter jag kvar på min ponny både barbacka och med sadel, utan att rycka honom i munnen när han sätter igång att kicka eller stegrar sig eller hoppar på stället.

och HUR får man stopp på en vilt bockande häst om man sitter och håller i en halsrem? :eek:

enligt mina väl utprovade metoder är bästa sättet att ta tag i tyglarna och hålla där och rida framåt.
vilket jag aldrig skulle klara om jag höll i en halsrem...

bara ifrågasätter...

Har du öht läst tråden? Jag tar väl det om igen, i din ordning av frågor.

Min häst kan reagera starkt vid nya tävlingssituationer, hur tränar man det om inte genom att åka ut och visa honom världen menar du? Jag har ovan beskrivit hur detta gjorts med honom.

Vad är skillnaden mellan träningstävlingar och tävlingar för dig? Inget här omkring iaf förutom att man kan ha vanliga ridkläder och att träningshoppninganra börjar på lägre höjd. Annars följs TR (dvs jag har frågat om halsrem). Jag åker på både ok när det passar, träningstävlingarna här om kring är dock ofta vardags em och det passar inte alltid mitt jobb precis som tävlingarna inte alltid passa mitt jobb.

För mig handlar det inte om att sitta kvar eller inte rycka i munnen utan om att på effektivast möjliga vis komma till ridning för att lugna min häst och på så vis ge honom en positivt syn på tävling så att han längre fram är tryggare.

Vilt bockande häst :eek: Känns som att man borde göra något åt det problemet istället. Jag har aldrig pratat om en vilt bockande häst iaf, min häst är inte ute efter att försöka slänga av mig, då hade jag verkligen sett över min utbildning av honom.

Dina väl utprovade metoder kanske fungerar för dig och din/a häst/ar men inte för alla andra, tänkt på det :idea: Lite ödmjukhet hade ju inte skadat. För hästar som bockar för att få av en gör jag liknande dig men nu handlade inte saken om det, iaf inte i mitt fall. I mitt fall handlar det om en spänd och osäker häst som behöver en så stadig och lugn ryttare som möjligt för att vänja sig vid att åka iväg på tävling. Det handlar inte p långa vägar om att avbryta en bockande häst som försöker få av ryttaren av en anledning man borde göra något åt...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka