Halsrem på framridning?

Sv: Halsrem på framridning?

Den där hingstremmen ni pratar om. Hur fäster man den? O vad för rem har man? Låter smart att ha även på min unga donna! :laugh:

Man fäster den i ringarna vid framvalvet på sadeln :laugh:

Jag hade först en gammal lång aachenrem men den var för kort när jag använde padd under sadeln så då köpte jag Hööks sadelhandtag.

Den gör sig som sagt väldigt bra på hästar som bockar järnet med ryggen upp, till min unghäst (som inte bockar sådär) har jag den bara som handtag när jag rider på långa tyglar, i perioder ska väl tilläggas ;)

Erfarenhet och teknik heter svaret på den frågan...

Man kan hålla i remmen och rida hästen framåt samtidigt som man håller stadigt i tyglarna..

jo jag läste tråden.
och nej jag tycker fortfarande att har man en ostabil häst är träningstävlingar rätta stället.

Jag har en st:george häst som jag behövde remmen på ;) En hel del hästar har mycket nerv och då kan de vara bra att ha.

Jag rider med halsrem på framridning, tävlar upp till MSV dressyr.
Frågde också överdomaren som sa att det var ok. Tycker att jag rider bättre när jag har halsremmen, behöver inte vara rädd för att inte hinna med att ta tag om halsen och få "bakvikt" när han stegrar sig. Då hjälper det inte att hålla i en "knopp" eller dyligt, för det går fort och ofta rätt upp om han är på det humöret. Kanske det kända pilot blodet som spökar...;)

Kan rekommendera att rida med halsring om hästen stegrar sig eller om man känner sig osäker. Annars är det lätt att man omedvetet "håller i sig" i hästens mun, vilket inte är bra såklart. Så på med halsringen bara, har hjälpt mig mycket. Och känner man sig trygg så känner hästen de också, brukar vara en bra kombination! :bump:

Även jag är användare av halsrem av ovanstående anledning! Har glidit ur sadeln en gång när hästen reste sig och den resan jag blev bjuden på vill jag aldrig uppleva igen. Så min halsrem är min trygghet. Rider mest med den i skogen nu för tiden då hästen börjat inse att han har fyra ben att stå på...

Även jag är användare av halsrem av ovanstående anledning! Har glidit ur sadeln en gång när hästen reste sig och den resan jag blev bjuden på vill jag aldrig uppleva igen. Så min halsrem är min trygghet. Rider mest med den i skogen nu för tiden då hästen börjat inse att han har fyra ben att stå på...

Nej det är inte kul alls!
Min pålle har väldigt mycket nerv, och har till och med slagit runt med mig på några gånger!
Och nej, han har inte alla hemma kanske :crazy:, men är en super fin och snäll häst.
Men med alldeles för mycket hjärn spöken tyvärr.
Blir bättre i takt med ålder, utbildning, rutin, träning osv.
Stegringarna har blivit mycket bättre, men minnena sitter kvar i ryggmärgen på mig såklart. Så remmen gör att jag känner mig trygg(are) när jag rider honom. Falsk tygghet kanske, men det funkar för oss båda och då måste det väl vara bra?? Tråkigt om jag inte skulle kunna ta mig ut på tävlingar, för att han kan bli nervig. Många dressyr hästar som är ute och tävlar är väldigt taggade och nerviga, inte många hästar som är som filbunkar när dom kommer in på banan. Det händer till och med att ryttare i riktigt höga klasser får leda in sina hästar på pris utdelningar för att de är så laddade/nerviga/pigga etc. Det handlar om säkerhet, inte förmåga att sitta kvar.

Gud så smart! En sån ska inhandlas tillsammans med första egna sadeln! :D:D

Just nu skrittar vi bara med pappa i lina om det behövs och hon är underbart snäll! Hon är dominant och vill gärna vara med o bestämma, ärlig och älskar att göra rätt för sig! :love:

MEN damen är röd som eld och har två virvlar i pannan och bockar SOM INGEN ANNAN i hagen så jag vill hålla mig på det torra! ;)

Senast ändrad:

för att enligt min åsikt är inte en tävling rätta stället då, för mycket dyra hästar som kan komma ivägen, för mycket folk som man kan störa.
jag tävlade bara träningstävlingar på min ponny tills han hade slutat få spel så fort han kom hemifrån.
det är min åsikt, ni kan inte ändra den (jag skulle inte vilja ha en galen häst över mig när jag red fram till tävling)
så ni behöver inte argumentera emot mig.
:)

connemarans häst vet jag inte om den klassas som galen direkt men...

Men OM någon skulle ha med sig en vild häst, är det väl nästan ännu värre att ha det på träningstävling eftersom det finns fler oerfarna där än på riktiga tävlingar?

för att enligt min åsikt är inte en tävling rätta stället då, för mycket dyra hästar som kan komma ivägen, för mycket folk som man kan störa.
jag tävlade bara träningstävlingar på min ponny tills han hade slutat få spel så fort han kom hemifrån.
det är min åsikt, ni kan inte ändra den (jag skulle inte vilja ha en galen häst över mig när jag red fram till tävling)
så ni behöver inte argumentera emot mig.
:)

För mycket dyra hästar? För mycket folk man kan störa? Jag tror fakiskt inte skillnaden är så stor på en träningstävling jämfört med en lokal tävling här. Dock är det större risk att möta fler oerfarna unghästar som skrämmer min häst betydligt mer än de "gamla rävarna" som verkar befinna sig på lokala tävlingar som inte rör en min.

Återigen, vem har skrivit galen häst över sig? Du. Jag har mött några hästar som jag tycker inte hör hemma på tävlingsbanan (båda två gick aktivt in för att ha av sin ryttare genomgånde genom uppvärmningen och båda två lyckades till slut på framridningsbanan). Att min häst tar språng framåt när han blir rädd för hästar som kommer bakifrån eller högtalare precis bredvid banan räknar iaf jag inte riktigt in i den gruppen. Spec inte när han gör det på daglig basis genom hela ridpasset utan de gånger han är extra spänd och under typ 5 minuter.

Han är ung och han behöver se världen, jag ger honom alla lämpliga chanser till det :) Hade jag hållt mig till träningstävlingar hade han nog aldrig vant sig med tanke på deras antal och hur det passar mitt schema, som jag redan skrivit. Då blir det nog snarare motsatt effekt, iaf på min häst som likt många andra blir bättre av att regelbundet utsättas för det som ger spänningar.

Halsrem är för mig en rem runt halsen, antingen från en martingal eller ett stigläder. Den bästa bilden ser ni på framsidan av Jens Fredricsons bok "utbildning av den unga hästen". Jag är värdelös på att lägga in bilder...
Den är ovärderlig om du rider en busig häst och jag håller ett finger i den samtidigt som jag håller i tyglarna. Därmot blir man lätt lite i framvikt men det går bättre om man inte har den för kort. Det bästa är att man inte drar hästen i munnen när det händer grejer.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka