Halsrem på framridning?

the_connemara

Trådstartare
Är det tillåtet att ha en enkel halsrem under framridningen? Jag tolkar TR som att det inte är det. Inget kryphål på den va ;)

Sv: Halsrem på framridning?

Första gången jag skulle starta min 5 åriga hingst på tävling så tog jag snällt med min halsring till sekretariatet och frågade om jag kunde få lov att rida med den på framridningen.

De var inga problem alls då, så prova att fråga om lov först så slipper du evt. problem!

Det sker ju på egen risk (plus alla de andras dessutom) om man rider utan oxå :D

Hahaha! Ja verkligen!:bow: När jag var nere i tyskland i våras pratades det om att många red med halsrem även på framridning till Internationella tävlingar(fälttävlan)..

Men framförallt med yngre hästar så tycker jag inte att det borde vara "olagligt" att ta det säkra föra det osäkra:angel:

Men framförallt med yngre hästar så tycker jag inte att det borde vara "olagligt" att ta det säkra föra det osäkra:angel:

Håller med! I mitt fall så har jag haft det som förebyggande när jag var ute på träningshoppning/programridning men på tävlingarna har jag bara haft med remmen och inte tagit på den för hästapållen har snarare reagerat med att bli helt matt av alla intryck. Nu sist var det dock hemmatävling för första gången och den lilla hjärncellen snurrade lite väl fort om man säger så :cool: Jag som trodde min lilla prins var vuxen när han var 3 så som han betedde sig då, men det är ju tjusningen med unghästar, man vet aldrig riktigt hur de reagerar och då gäller det att ligga steget före :)

Exakt! Min bebis är super snäll och rätt cool av sig, men det finns många situationer som han aldrig har mött förut... Man kan ju aldrig veta hur de kommer reagera:angel: Hellre att jag har en chans att sitta kvar och kan lugna honom än att han försvinner i fjärran:angel:

Kan man ju åtminstone hinna ge dem en chans att se att det "farliga" inte är så hemskt:D

Första gången jag skulle starta min 5 åriga hingst på tävling så tog jag snällt med min halsring till sekretariatet och frågade om jag kunde få lov att rida med den på framridningen.

De var inga problem alls då, så prova att fråga om lov först så slipper du evt. problem!

Fast det är knappast sekretariatet utan ÖD som man ska fråga om lov...

Jodå, men min fråga blev nu vidarebefodrad från sekretariatet då det var lättare att hitta dit än att hitta mr ÖD himself för att fråga... (det var inte sekretariatspersonalen själva som gav lov...)

vad dåligt egentligen att det inte är det.. vad gör man då om man vill tävlingsdebutera på livlig unghäst? de måste ju få erfarenheter med och helst inte att matte käkar sand på ridhusbottnen...

vad dåligt egentligen att det inte är det.. vad gör man då om man vill tävlingsdebutera på livlig unghäst? de måste ju få erfarenheter med och helst inte att matte käkar sand på ridhusbottnen...

Man har åtm ett handtag på sadeln, det är numera tillåtet (kallas nog hingstrem i TR).

Annars håller jag med dig, det syns nog om man håller i remmen genom ritten på banan för att sitta kvar ex och döms då såklart därefter.

Min unghäst har betett sig världsvant sedan han kom hem till mig som 2.5-åring och är grymt lugn och välhanterad i de flesta situationer men iblang blir nya intryck för mycket och då är det ju trevligt att kunna reda ut dem på ett lugnt sätt istället för att åka av och tappa hästen.

får prova med en sån hignstrem.. på tex mindre klubbtävlingar etc borde man väl få ha halsrem? på något sätt måste man ju kunna göra även den vildaste unghästen tävlingsvan...

Fast även klubbtävlingar gäller väl TR? Det bästa är att fråga. Jag red programridningar i somras och fick rida med både skydd o halsrem. Kanske tom hade med spöet? Minns inte riktigt. Det var iaf ett väldigt skönt sätt att göra så liten affär som möjligt av det första gångerna.

Jag tänker iaf höra med ÖD första starten på våren och kanske längre fram oxå beroende på hur vuxen han blir över denna vinterns vila.

mm man får väl höra runt lite dit man ska tävla.. kanske kan de göra undantag mot unghästar som typ i hoppningen...

Har inte era hästar någon man? :crazy: Jag skulle aldrig släppa tyglarna och bli hängandes i en halsrem om det så vore det sista jag gjorde (troligen skulle det bli det sista jag gjorde). Så länge det är tillåtet att rida med man/mankam på hästen så kommer inte jag att klaga ;)

Har inte era hästar någon man? :crazy: Jag skulle aldrig släppa tyglarna och bli hängandes i en halsrem om det så vore det sista jag gjorde (troligen skulle det bli det sista jag gjorde). Så länge det är tillåtet att rida med man/mankam på hästen så kommer inte jag att klaga ;)

Hur fasen använder du en halsrem?!

Min häst har kort, tunt ryckt och FLÄTAD man på en dressyrtävling. Dessutom tycker jag inte alls om folk som hänger i manen i tid och otid. Mantag kan man ta, men det är en helt annan sak.

När jag skrittar (och han är laddad/osäker) håller jag på långa tyglar en hand på hingstremmen (en kort rem vid framvalvet) och en hand på tylgarnas spänne alt lätt uppkortade (utan kontakt med munnen dock). På så vis riskerar jag inte att störa honom vid ev skutt och kan lätt släppa remmen och korta upp tygeln om det behövs, vilket det ofta inte gör.

Är han tokspänd så skrittar jag på halvkorta tyglar eller snarare börjar trava direkt då det brukar funka bäst på honom. Därför skrittar jag fram för hand på tävlingsplatser, man vet aldrig riktigt när han blir så spänd eftersom det oftast utlöses av hästar/händelser som jag inte styr över och inte kan förutse.

När jag då travar så håller jag korta/halvkorta tyglar varav ena handen om halsremmen, byter hand vad som passar. På så vis kan jag lätt hänga med i hans luftfärder utan att riskera att tappa balansen eller ta honom i munnen samtidigt som jag kan parera det mesta relativt bra. För att kunna ha en hyfsat normal handställning så har jag en relativt lös halsrem.

Så jag undrar verkligen hur du tänker när du skriver att man ska släppa tyglarna och bli hängandes i en halsrem :confused: Den sitter liksom inte där för att ryttaren ska hålla sig kvar på hästen till varje pris...

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 618
Senast: BornAgain
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka