Hälsostatisktik - olika hundraser.

Sv: Hälsostatisktik - olika hundraser.

Är inte statistiken grundad på veterinärbesök/försäkringsutbetalningar? Så var det åtminstone tidigare.

Jo det vet jag men olycksfrekvensen brukar ju dra ner det hela.

I försäkringsbolagens statistik är det så. Förutom olycksfrekvensen har jag hört att små hundraser (till antal alltså) tycks hamna i överdrivet hög riskklass hos försäkringsbolagen då (det sägs att) varje sjukdomsfall och skada får så stort genomslag. Om det finns någon sanning i det vet jag inte, det beror ju på hur försäkringsbolagen räknar.

Oavsett så tycker jag att RAS-dokumenten ger en bättre vägledning! :)

Sen registreras inte alla veterinärbesök hos försäkringsbolagen. Det har något med att det måste vara över en viss summa för att hamna i statistiken att göra. Är det inte så att allt som går på självrisken inte räknas (om jag minns rätt)?

Och då får man ju heller inte helt tillförlitliga siffror.

Jag har sökt, googlat och letat utan att finna. Var kan man hitta statistik på hälsoproblem hos olika hundraser? Dvs få fram vilka raser som är minst benägna att åka på bekymmer/är friskast?
jag tror du kan kolla med försäkringsbolagen.
Jag har en dyr ras rottweiler, Tydligen mycket sjuka.Ligger i den högsta klassen

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 398
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V