Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

Jag tycker inte om den och min häst avskyr halsförlängare. Sätter man en en på henne använder hon hela ridpasset till att slåss mot den. Däremot tycker hon om thiedemanntyglar som ger henne ett stabilt stöd.

Jag tycker det ser ut som att du.. hmm lättast är nog att uttrycka det tvärtom, alltså du har inte hunnit förstöra hästen genom att knöckla ihop den, utan din häst verkar vara en sån som spänner upp ryggen för att den tycker gummisnodden är obehaglig och har inte hunnit bli tillräckligt härdad än för att fuska och sänka ryggen istället. Men bakbenen skulle vilja ha mer samlig för att det ska räknas som en bra form. Ett tips är att om du verkligen vill fokusera på huvudet, så prova lite kramningar med tyglarna istället och fokusera på avslappning och ställning i nacken. Är hästen avslappnad framåt/nedåt gör det inget om man i det stadiet fokuserat enbart på huvudet, för med en följsam avslappnad häst är det lättare att be den kliva under med bakbenen. Men som sagt, försök att inte blockera bogarna genom att fixera huvudet, då är det jättesvårt att få en riktigt bra form som gör någon nytta mer än att bara vara bildskön.

Jag tycker att halsförlängaren verkar alldeles för mycket bakåt.

Att hästen kröker på nacken är ju ingen garanti för att den arbetar med ryggen.

Många hästar jag sett som rids med halsförlängare hamnar på bogarna och blir "tassiga" i steget.
Heltokig uppfinning enligt mig :smirk:
Någon sa att den är super att använda på takräcket och spänna fast grejer med ;)

Har nyss skrivit ett jättelångt inlägg som försvann...
Jaja, bara att börja om då, och försöka komma ihåg vad jag skrev tidigare.

Jag skulle ta av halsförlängaren om jag vore du. (Märks det att jag inte gillar sådana.)
Vill du få din häst bra i munnen så är det det bästa verktyget för att motverka en sådan effekt. Allt vad jag skriver hädanefter är baserat på hur bilderna ser ut och stillbilder kan ju som bekant vara väldigt missvisande...

Bakdelen skulle behöva jobba mer bärande i stället för drivande. (Vanligt problem med travare. Har han sprungit?) Det motverkar halsförklangaren tyvärr.
Hästen går ju inte bakom lodplan så du har ju inte knycklat ihop honom mer än du teoretiskt ska, men kanske ändå för mycket för hans utbildningsnivå?

Så till sadeln... (Vet att jag inte skulle, men det kan påverka problemet ganska stort)
Om sadeln åker fram hamnar ju din tyngd långt mer på frambenen och om hästen då ska ha huvudet lågt samtidigt blir det som att han ska stupa i varje steg. Och då tappar han automatiskt bakdelen som gör att hästen vill höja huvudet för att balansera upp sig. O.s.v...

Här kommer ett tips som har fungerat på min pålle... Genom westernridningen.

Stör hästen så mycket du kan i munnen (dock inga slit och ryck, men det tror jag att du fattar utan att jag säger det) när han inte har huvudet i önskad position och så fort han sänker det minsta lilla - låt honom få massa tygel. Upprepa till du får honom där du vill. Det kommer inte att fungera på en gång men efter några gånger fattar hästen. Ge dig inte! Ska huvudet ner så ska det ner ordentligt! Då får hästen vara ifred.

Skulle vara roligt att få reda på hur det går... Maila mig om du vill: focus84@yahoo.com

Fin häst! Men skippa halsförlängaren!

Ja, han har gått på banan och startat några gånger. Sadeln är en hemsk K*ston. Hästen är inte min så jag måste rätta mig efter en del saker. Ex. sadeln (letar efter en beg. Lewa att köpa själv), ägaren har inte så bråttom att tillkalla hovis, vilket resulterat i att han har gått utan framskor i snart 2 veckor. Tråkigt men sant.
Hovis skulle komma imorron så jag ska ta nya tag i helgen. Tack för tipsen! Hör av mig...

Om man känner sig osäker med gramanen kan man göra en knut så den kan ligga löst på halsen. Då kan du justera den enkelt genom att flytta den framåt eller mot dig utan att det blir massor med tyglar i händerna och när du skrittar fram/av så kan man lätt ge full frihet. Så slipper du kludda med för korta halsförlängare. Knuten ska vara placerad så den ligger på manen och du får ett "handtag" som är lätt att greppa. En bra början så kan man allteftersom prova ha den i handen, om man behöver den efter ett tag.

Ja, jag vet hur det kan vara... Tråkigt när inte ägarna bryr sig tillräckligt.
Egentligen så ska dom väl vara himlans glada att du ställer upp och rider men ofta så är det väl så att man ska vara tacksam om man får motionera andras djur?
Har varit med om det själv. I mitt fall resulterade det i att jag fick hästen och det ångrar jag inte för en sekund!

Fortsätt kämpa!

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
725
Senast: fio
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
389
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 543
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2
Svar
38
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka