Sv: Halsförlängare?
Har nyss skrivit ett jättelångt inlägg som försvann...
Jaja, bara att börja om då, och försöka komma ihåg vad jag skrev tidigare.
Jag skulle ta av halsförlängaren om jag vore du. (Märks det att jag inte gillar sådana.)
Vill du få din häst bra i munnen så är det det bästa verktyget för att motverka en sådan effekt. Allt vad jag skriver hädanefter är baserat på hur bilderna ser ut och stillbilder kan ju som bekant vara väldigt missvisande...
Bakdelen skulle behöva jobba mer bärande i stället för drivande. (Vanligt problem med travare. Har han sprungit?) Det motverkar halsförklangaren tyvärr.
Hästen går ju inte bakom lodplan så du har ju inte knycklat ihop honom mer än du teoretiskt ska, men kanske ändå för mycket för hans utbildningsnivå?
Så till sadeln... (Vet att jag inte skulle, men det kan påverka problemet ganska stort)
Om sadeln åker fram hamnar ju din tyngd långt mer på frambenen och om hästen då ska ha huvudet lågt samtidigt blir det som att han ska stupa i varje steg. Och då tappar han automatiskt bakdelen som gör att hästen vill höja huvudet för att balansera upp sig. O.s.v...
Här kommer ett tips som har fungerat på min pålle... Genom westernridningen.
Stör hästen så mycket du kan i munnen (dock inga slit och ryck, men det tror jag att du fattar utan att jag säger det) när han inte har huvudet i önskad position och så fort han sänker det minsta lilla - låt honom få massa tygel. Upprepa till du får honom där du vill. Det kommer inte att fungera på en gång men efter några gånger fattar hästen. Ge dig inte! Ska huvudet ner så ska det ner ordentligt! Då får hästen vara ifred.
Skulle vara roligt att få reda på hur det går... Maila mig om du vill:
focus84@yahoo.com
Fin häst! Men skippa halsförlängaren!