Enligt min erfarenhet finns ungefär 0 korrelation mellan att stöka i koppel vid hundmöten och att faktiskt slåss med andra hundar.
En effektiv metod för att få hundar att sluta göra utfall som jag testat flera gånger
under kontrollerade former är att släppa kopplet när den stökiga hunden minst anar det. Ojojoj vad spak man kan bli när man måste ta ansvar för sina egna handlingar!! Jättekul att se en hund förvandlas från blodtörstande monster till ynklig liten skit.
Tvingar aldrig två främmande hundar att gå riktigt nära varandra om det inte är nödvändigt! Så 1,5m är undantagsfall, oavsett hur uppfostrade hundarna är! Men ibland händer det ju!
Den hund jag hanterat som var farligast för andra hundar gjorde ALDRIG utfall i kopplet. Någonsin. Men nåde den hund som kom fram till henne. Inte min hund, jag hade tagit bort henne om hon var min faktiskt.
Har känt flera gathundar som vuxit upp i hundflock. De var väldigt bra på hundspråk och kunde utan problem lugna ner även aggressiva hundar och leka med rädda hundar. Men flera av dem tyckte det var väldigt obehagligt att passera kopplade hundar. Gissar att de var så bra på hundspråk att de blev väldigt störda av att de blev hindrade i att utöva det. Och de hade inte vant sig vid det från de var små. Så de kunde göra utfall i kopplet och beroende på vilken röst de hade kunde det ju verka olika farligt.
Detta gäller även utan koppel. Den hund som för mest liv och låter mest galen är troligtvis inte den farligaste hunden! Det är allmänt känt att tysta hundar är farligast.
Tomma tunnor skramlar mest. Se upp för tyst hund och stilla vatten. Och så vidare.