Halsband eller sele?

alazzi

Trådstartare
Jag har båda och upplver att hunden gillar halsbandet bättre än selen? Jag har tre olika selar men alla upplevs av hunden som mindre bra. Jag vill gärna ha sele för min egen bekvämlighet :o för då slipper jag att kopplet hamnar mellan hundens ben.

Jag har en sele från Wolfsong, en italiensk Tre Pontni samt en som jag inte minns namnrt på.

Jag tror man får anpassa sig till hunden. Om hunden inte drar så använder jag hellre halsband, eller gärna retrieverkoppel, för det är lätt att ta av/på och stoppa i fickan.

Min ena hund verkligen avskyr selar. Testat massor av olika modeller av vanliga promenadselar, spårselar, dragselar... Tror att hon tycker att hon får sämre rörelsefrihet med sele, hon gillar inte heller täcken. Hon får helt enkelt ha halsband, förutom vid drag eller spår.

Andra hunden har nästan uteslutande sele på sig. Han drar periodvis men går mycket bättre med sele. Har testat massor av olika och även dom som har suttit lite tokigt har han varit lika glad över. Kliver i med tassarna själv och allt :up:

Valpen bryr sig inte ett dugg om vilket :D

Min unghund är helt hopplös med det där. Jag vill ha sele och hittills har alla hundar jag fått hem gått mycket finare i sele än i halsband (plus att man slipper trasselkoppel osv..). Så plötsligt får unghunden för sig att hon ska gå jättefint i halsband och dra sönder mig om hon har sele :banghead:

Sedan jag upptäckte hur unghunden ändrat sig så använder hon bara halsband. Sele kommer enbart användas när jag vet att hon kommer dra oavsett, för att göra det bättre för hennes kropp. Det tog ett tag att vänja sig vid att ha ena hunden i sele och andra i halsband och att, efter flera år med selar på hundarna, kunna gå med unghunden i halsband utan allt för mycket koppeltrassel.
Visst önskar jag fortfarande att hon kunde tycka att sele var ok, men jag anpassar mig efter henne, det är skönast för alla så.

Jag tror man får anpassa sig till hunden. Om hunden inte drar så använder jag hellre halsband, eller gärna retrieverkoppel, för det är lätt att ta av/på och stoppa i fickan.

Min ena hund verkligen avskyr selar. Testat massor av olika modeller av vanliga promenadselar, spårselar, dragselar... Tror att hon tycker att hon får sämre rörelsefrihet med sele, hon gillar inte heller täcken. Hon får helt enkelt ha halsband, förutom vid drag eller spår.

Andra hunden har nästan uteslutande sele på sig. Han drar periodvis men går mycket bättre med sele. Har testat massor av olika och även dom som har suttit lite tokigt har han varit lika glad över. Kliver i med tassarna själv och allt :up:

Valpen bryr sig inte ett dugg om vilket :D

Där sa du något intressant. Min hund fullkomligt avskyr täcken också. Eftersom han är korthårig så har jag en del täcken till honom, men de är inte popuära:p

Labben har i princip alltid retrieverkoppel; hon är lös mycket och kopplet är smidigt både att ta av/på och att stoppa i fickan.
Dessutom har i princip alla våra "gemensamma" hundar retrieverkoppel, de tar inte så mycket plats i handen med åtta koppel då, de har även varsin färg så man snabbt ser vem som är vem :D.
Min cairn har antingen halvstryp av nomemodell + vanligt läderkoppel eller, om jag vill ha långlina på honom, en sele (Jokke) + en väldigt tunn spårlina i något smidigt plastmaterial. Selen har han just för att slippa ryck i nacken om han drar iväg i linans längd.

Jag tycker att det är mycket smidigare med halsband, helst av halvstrypmodell utan kedja, än med sele. Mina hundar, både tidigare och nuvarande, har alltid fixat eventuellt koppeltrassel själva så ur den synpunkten behövs sele inte heller.

Min förra cairn HATADE verkligen saker som spändes runt bröstkorgen eller magen så sele var uteslutet på henne, likaså täcken om det inte var absolut nödvändigt. (Däremot gick overaller något bättre.)

Jag har båda och upplver att hunden gillar halsbandet bättre än selen? Jag har tre olika selar men alla upplevs av hunden som mindre bra. Jag vill gärna ha sele för min egen bekvämlighet :o för då slipper jag att kopplet hamnar mellan hundens ben.

Jag har en sele från Wolfsong, en italiensk Tre Pontni samt en som jag inte minns namnrt på.
Den hund jag har som verkligen skulle behöva sele, avskyr dom så hon slipper - hon får ha halsband :) Den andra varierar jag mellan beroende på vad vi ska göra :)

Min hund vill inte ha sele, frågar jag om vi ska gå ut kommer han alltid springandes till dörren men tar jag fram en sele går han iväg igen oavsett vilken modell jag försöker med. Men jag har kommit fram till att han accepterar selar som inte går mellan frambenen bättre så en sån får han ha om vi ska ut där jag vet att han kommer dra för att skona hans kropp.
Så oftast blir det halsband eftersom han visar så tydligt att det är det han föredrar.

Alltid sele förutom vid lydnads/uppletande träning. Min äldre drog mer i halsband än i sele och den yngre drar mer i sele men på vardagspromenaderna drar de sällan oavsett och går för det mesta lösa.

Efter att den äldre hunden gick en whiplash skada i nacken (vid en hundattack) så fick vi order om att han inte fick dra i halsband så sen dess har vi mest användt selar. Olika selar för olika ändamål.

Min labrador är också sådan att han vänder direkt om han ser att jag plockar fram sele, därför använder jag det enbart vid dragträning med honom. Hade annars gärna haft sele, men då han visar så stort obehag har vi även valt att ha spårhalsband istället för sele.

Till min golden används också halsband till vardags, mest för att det bara blivit så. Han kan man egentligen slänga på vad som helst, han är lika nöjd ändå men har inte lyckats hitta en sele heller som sitter helt hundra. Men i spårträning och drag har han sele.

Ammo får ha sele om det är okej att han drar - för han blir lätt triggad i sele och går mest runt och skäller - så trots att jag skulle vilja spara på hans nacke så får han ha halsband, för jag står inte ut med skällandet.

Min hund vill inte ha sele, frågar jag om vi ska gå ut kommer han alltid springandes till dörren men tar jag fram en sele går han iväg igen oavsett vilken modell jag försöker med. Men jag har kommit fram till att han accepterar selar som inte går mellan frambenen bättre så en sån får han ha om vi ska ut där jag vet att han kommer dra för att skona hans kropp.
Så oftast blir det halsband eftersom han visar så tydligt att det är det han föredrar.
Precis så gör Professorn också men vi lockar bara och knäpper på honom selen ändå. Han krånglar inte på nåt vis när den ska på eller så utan står still och väntar. Det är bara det där att han går iväg när han ser den, så det är ju tydligen inte precis det bästa han vet. När han väl har selen på sig blir han helt som vanligt igen och därför kommer jag fortsätta med sele. Vill mycket ogärna använda halsband. Har dock retrieverkoppel för snabbkiss eller om det skulle bli lite mer akut.
Hoppas verkligen nya valpen kommer acceptera sele :nailbiting:

Jag använder mestadels sele på min lillfis med undantag för när vi utställningstränar, då har hon utställningskoppel i halvstryp. Jag använder en Hurtta Collection-sele (när hon var yngre hade hon en Hurtta Lifeguard) vilket jag tycker är bra för den är lätt att ta på och min hund verkar trivas i den. Inga krångliga remmar som ska hit och dit :). Hon har aldrig använt halsband, men jag tror inte att det skulle vara några problem för henne att ha det då hon accepterat både utställningskopplet och selen utan några problem alls. Jag föredrar selen av skadeförebyggande skäl. När hon var liten var hon väldigt busig och kunde av glädje/energikick plötsligt börja springa omkring så snabbt hon kunde i selen, och då var jag tacksam att jag inte hade koppel/halsband så att inte nacken skadas när kopplet plötsligt tar slut :) .
Jag tror att man får anpassa efter hunden också. Jag har en 9årig tik också som är van att gå i retrieverkoppel. Hon drar inte alls i koppel så hon får ha kvar kopplet som hon är van vid. Vet inte vad hon skulle tycka om sele. Om hunden i fråga inte drar och inte gör ryck i kopplet så är det nog ingen fara med koppel.

Senast ändrad:
Har halsband då det är smidigt att ta av och på och tar liten plats i fickan.

Sele vid eftersök för att så tydligt som möjligt visa hunden att det är arbete.

Vill hunden inte så använd halsband. Jag har olika varianter Y-sele/X-sele/halsband/halti/whatever det är skitsamma för hundtant så länge hon kommer ut i skogen.

Hade däremot en annan som inte gillade något som satt runt kroppen, han var helt ok med klövjeväskor men inte någon sele som jag hann testa iaf. Han följde med, men surade tillräckligt för att liksom ta udden av det trevliga med turen så jag körde halsband bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 549
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 546
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka