Sv: hälsaaa

måste o måste.. ja vet faktiskt inte.
men ja hälsar alltid när ja vinner.
säger bara hälsning o så hälsar jag.
om ja bara e plac. o segraren inte hälsar blir ja sur.
egentligen så vet ja inte varför man hälsar egentligen men de e något jag lärt mej att göra.

Jag tycker att det är en självklarhet att man hälsar. Det är oartigt mot arrangören och medtävlarna att inte göra det.
Mina elever är hårt drillade när det gäller det. Däremot kan dom få slippa att hälsa på domaren INNAN start om dom ber riktigt snällt.............

vet inte om man måste enl TR

men det är god sed att man hälsar iaf. tycker att det är en självklarhet.

Tycker det är en självklarhet, även om det inte är ett måste, men det är trevligt att göra det.

jag hälsar alltid både till domaren när jag kommer in på barnan och sedan om man blir placerad är det bara att vänta på att vinnaren säger hälsa, så hälsar man :D annars är det upp till en sjä'lv om man e 1:a.

jo, att då alla har fått en rosett så säger man - hälsning och hälsar som i dressyren :)

Jag tycker också att det ser trevligt ut att hälsa, både när man kommer in och om man skulle råka vinna...
När jag hälsade en gång vrålade domaren:
- Men GUD vad TREVLIGT med VÄLUPPFOSTRADE barn som kan hälsa!!!! :D Sen gick det åt skogen ändå :p

asså jag har aldrig sett nån som gör så men .. Jag ska tänka på d om ag råkar vinna nån gång i framtiden:P

tycker det är en självklarhet att hälsa när man rider in...:)
dessutom är det många domare som bara säger välkommen till dom som hälsar.

fick lära mig som ganska liten att det är ohyffsat/respektlöst att inte göra halt vid domarn och buga, innan man får "varsågod och rid";)

jag tycker i allmänhet att man ska hälsa när man kommer in på banan, men är det mkt starter och arrangören försöker köra så fort som möjligt tycker jag att man ska skippa hälsningen av praktiska skäl....

Det skoj o ropa hälsning när man vinner ju:p :D Så vf inte göra det? :bump: Att inte alla hälsar när dom kommer in på banan o ska starta har ja ändå lite försåtende för. Jag burkar försöka nicka eller ngt i den stilen åt dommaren men ibland är man ju så koncentrerad eller nervös så man glömmer.

Jag brukar hälsa "lite i farten" när jag kommer in på banan. Gör inte halt framför domaren och så, utan nickar och sänker/höjer handen när jag rider förbi. Hälsning vid prisutdelning tycker jag är trevligt och borde göras av alla! Står jag som vinnare framför de övriga placerade brukar jag inte säga "hälsning", då ser ju alla vad jag gör, så gör man den bara lite längre.

Jo, hehe, har setet i "domarbåset" några ggr och tittat, och hon som jag har setat med blir alltid lite irriterad om ryttaren inte hälsar. Men den behöver ju inte göra halt, men som nån sa, att lixom bara höja handen, eller nicka till. De kan man tjäna några lyckoönskningar på. =)

Ja men inte så alla tror att det är när man kommer in på banan ja menar när man har VUNNIT och kmr in på prisutdelnig. måste man skrika hälsning o hälsa?:P

Mjola skrev:
Ja men inte så alla tror att det är när man kommer in på banan ja menar när man har VUNNIT och kmr in på prisutdelnig. måste man skrika hälsning o hälsa?:P

Ja.
Eller måste och måste, det hör till helt enkelt. Man säger "HÄLSNING" och gör sen en "dressyrhälsning"( När alla placerade har fått sin rosett osv såklart.)

Såhär jag lärt mig och tycker det "ser snyggast" ut. Alla pristagare kommer in på led. Ettan först (som ställer sig längst till höger med hästens nos mot publiken, domaren eller där de vill placera pristagarna) och sedan tvåan osv. Alla får sina priser och rosetter och oftast "ber domaren om ett ärevarv" då säger vinnaren "hälsning" (högt och tydligt så att även de längst bort hör). Har jag spö i handen håller jag ut det i höger handen i axelhöjd ungefär när jag hälsar, har jag inte spö hälsar jag som i dressyren. Sedan galopperar ettan först ut i höger varv (så att rosetten hamnar utåt mot publiken).

Ang. hälsa när man kommer in på banan tycker jag att det ser väldigt trevligt ut om man gör det. Däremot är jag lite slarvig med det. Ofta är jag så inne i min ridning att jag helt enkelt glömmer bort det. Ibland passade jag på att hälsa när ponnyn stod på bakbenen.

Nu har gått igenom ingående hur jag tycker det ska gå till, och hoppas att det inte är några oklarheter.

PrinceFair skrev:
jag tycker i allmänhet att man ska hälsa när man kommer in på banan, men är det mkt starter och arrangören försöker köra så fort som möjligt tycker jag att man ska skippa hälsningen av praktiska skäl....

Det stämmer väldigt bra in på de domare jag suttit med, jag vet en som tom sitter och blir irriterad om någon ska stanna och hälsa när det är många starter. Nej ska man hälsa så får man göra det i farten och sen rida så fort som möjligt :D
Men visst tycker dom det är trevligt med en hälsning.

På prisutdelningen ska man hälsa innan ärevarvet! det hör till!

Ofta har tävlingarna (eller arrangör/domare) så bråttom nuförtiden men jag tycker ändå att det är trevligt att hälsa. Förr i tiden var det alltid så att speaker/domare läste upp ekipagets namn när man kom in, då hälsade man, fick ett "Välkommen" av speakern/domaren och så ett "Varså god och rid". Det var också ett bra sätt att stämma av att rätt ryttare är inne. (Fast det finns säkert ett gäng nervösa ryttare som hälsar även om de blit uppropade som ett annat ekipage ;)

Nu för tiden hinner ju inte domaren se när man hälsar, man får startsignal direkt innan föregående hunnit ut etc. Eller är det bara jag som har blivit gammal :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 019
Tävling Jag har en D ponny och skulle så gärna vilja komma med i Jönköping Horse show LB, om man vinner ett kval till Jönköping, är man då...
Svar
4
· Visningar
787
Svar
212
· Visningar
8 613
Senast: Caoimhe
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur