"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Att träna sin kropp som intresse är väl inget fel? Och gör det knappast till en hets.

Ärligt talat känns det mer som att det är alla som gnäller och klagar som skapar denna "hets".

👇

Det handlar ju om HUR man gör det, vilka normer man reproducerar, vilka ideal man hjälper till att pusha framåt (medvetet eller omedvetet). Kan vi inte lyfta diskussionen från "jaha, får man inte jogga nu eller?"?
 
Smal =inte lika med lycklig
Röra på sig =må bättre /bra

Så ja, det finns eget ansvar för mående. Ingen träningshysteri eller hälsohysteri kring det fattar jag det som , bara lagom.

Det visar dessutom forskning på. Varför är det provocerande?
Självklart finns avvikelser men på det stora hela funkar det att röra på sig. Och endast slarva med maten ibland och inte alla dagar.
Det är inte riktigt så enkelt heller att bara man rör på sig så mår man bra. Faktum är att det är ganska komplicerat, det går utmärkt att motionera och fortsätta må skitdåligt.
 
Jag tänker så här, det du beskriver i tidigare inlägg att du ägnar dig åt är ju sjukgymnastik inte träning, men av någon anledning kallar du det träning/att gå på gymmet vilket man kan fundera över varför du gör det? Hälsosnacket som vi pådyvlas nu på ett samhällsplan är ju friskvård, dvs något som beskrivs som en metod för att hålla sig frisk. Att som frisk person arbeta aktivt med sin hälsa blir ju jättekonstigt att försöka bibehålla ett tillstånd som till sin natur inte är konstant och i begränsad omfattning påverkbart för den enskilda individen. Det går givetvis att påverka sin hälsa i negativ riktning på en mängd olika sätt genom att utsätta sig för olika risker, tillexempel att åka bil, vara i en relation om man är kvinna, jobba inom sjukvården osv. Min mormor jobbade aktivt med sin hälsa, hon var 70 år och hade allvarlig diabetes så hon var ju tvungen, inte 35 och fullt frisk = inte alls tvungen.

Men det är väl inget ovanligt att personer med tex stillasittande jobb får problem med smärta?
Eller att personer med riktigt fysiskt krävande arbete kräver en hel del utanför jobbet för att klara av det?

Själv har jag fått riktiga problem med ryggen och magen efter att jag fått två barn och jag måste träna för att inte få så ont att jag varken kan sitta eller stå. Men självklart är jag frisk, skulle jag gå till en läkare nu skulle dom inte säga att jag är sjuk eller har problem med något. Men det är just för att undvika problem som delvis är varför jag måste träna.
 
Nu finns det ju forskning som jag ju refererar till i första inlägget som visar på att sättet vi förhåller oss som samhälle till just hälsa (kost, träning etc) kan likställas med en religon. Det är det som är intressant att diskutera.

Ja och jag skrev tidigare att dom kriterierna de använde sig av där för att något skulle uppfylla kraven för en religion kan du använda på vad som helst, tom ett tv-spel. Så jag tyckte inte den artikeln var intressant övht.
 
Själv har jag fått riktiga problem med ryggen och magen efter att jag fått två barn och jag måste träna för att inte få så ont att jag varken kan sitta eller stå. Men självklart är jag frisk/... /

Man är inte frisk om man har "riktiga problem med ryggen och magen". Alltså omfattas du ju inte av exemplet som gavs på 35 och frisk.
 
Ja och jag skrev tidigare att dom kriterierna de använde sig av där för att något skulle uppfylla kraven för en religion kan du använda på vad som helst, tom ett tv-spel. Så jag tyckte inte den artikeln var intressant övht.
Ja om du inte accepterar resultaten som framkommit av den forskning som gjort är det ju svårt att diskutera kring det.
 
Det är inte riktigt så enkelt heller att bara man rör på sig så mår man bra. Faktum är att det är ganska komplicerat, det går utmärkt att motionera och fortsätta må skitdåligt.
Absolut... men för många skulle det göra skillnad. Glömde skriva det. Finns grupper där det inte spelar stor roll . Men ur ett stort urval gör det skillnad.
 
Absolut... men för många skulle det göra skillnad. Glömde skriva det. Finns grupper där det inte spelar stor roll . Men ur ett stort urval gör det skillnad.
Men vad menar du med att röra på sig, inte heller där är ju forskningen entydig. En del menar att det är konditionsträning som ska till andra 40 minuter lugnt promenad en del forskning hävdar att det viktiga är att resa sig från en stol emellanåt. Ganska stor bredd där tycker jag. Rent krasst är väll det enda man kan komma fram till med forskningens hjälp att de flesta människor inte bör vara helt stillasittande?
 
Jag tänker så här, det du beskriver i tidigare inlägg att du ägnar dig åt är ju sjukgymnastik inte träning, men av någon anledning kallar du det träning/att gå på gymmet vilket man kan fundera över varför du gör det? Hälsosnacket som vi pådyvlas nu på ett samhällsplan är ju friskvård, dvs något som beskrivs som en metod för att hålla sig frisk. Att som frisk person arbeta aktivt med sin hälsa blir ju jättekonstigt att försöka bibehålla ett tillstånd som till sin natur inte är konstant och i begränsad omfattning påverkbart för den enskilda individen. Det går givetvis att påverka sin hälsa i negativ riktning på en mängd olika sätt genom att utsätta sig för olika risker, tillexempel att åka bil, vara i en relation om man är kvinna, jobba inom sjukvården osv. Min mormor jobbade aktivt med sin hälsa, hon var 70 år och hade allvarlig diabetes så hon var ju tvungen, inte 35 och fullt frisk = inte alls tvungen.
Jag bara svarar på din fråga nu, utan att fortsätta diskutera i tråden.

Ja, jag tränar för att slippa artros, men räknar mig inte som sjuk. Jag har också ett väldigt stillasittande jobb och får ofta ont i nacken och ryggen, träning på gym hoppas jag ska stärka mig så de problemen minskar. Förebyggande kan man kanske säga. Jag vill också bli en starkare simmare, därför tränar jag vissa muskelgrupper som skuldrorna t.ex. Jag älskar att simma utomhus i öppet vatten men är jätteklen i armar och axlar och har därför svårt att ta mig genom vågor utan att helt tappa orken. Sånt mm. Sånt som är roligt, och som träning av olika slag är bra för. Träning behöver ju inte vara ett självändamål (eller handla om utseende). Vid 62 skiter jag högaktningsfullt i sånt som utseende"hets", jag vill bara känna mig stark. Vill inte nödvändigtvis behöva känna att det går utför från och med nu, så att säga...
 
Men vad menar du med att röra på sig, inte heller där är ju forskningen entydig. En del menar att det är konditionsträning som ska till andra 40 minuter lugnt promenad en del forskning hävdar att det viktiga är att resa sig från en stol emellanåt. Ganska stor bredd där tycker jag. Rent krasst är väll det enda man kan komma fram till med forskningens hjälp att de flesta människor inte bör vara helt stillasittande?
20 minuters vardagsrörelse är väl den rådande rekommendationen. Då inkluderar det att tex gå till bussen osv.
 
Man är inte frisk om man har "riktiga problem med ryggen och magen". Alltså omfattas du ju inte av exemplet som gavs på 35 och frisk.

Men jag är ju visst frisk. Jag har ingen smärta.
Jag skrev att jag var tvungen att träna för att få bort smärtan jag fått i kroppen efter att ha varit gravid och fött två barn, vilket borde ju vara rätt så normalt. Det är ju tom rekommendation att träna efter förlossning(inte direkt förstås).
 
Men vad menar du med att röra på sig, inte heller där är ju forskningen entydig. En del menar att det är konditionsträning som ska till andra 40 minuter lugnt promenad en del forskning hävdar att det viktiga är att resa sig från en stol emellanåt. Ganska stor bredd där tycker jag. Rent krasst är väll det enda man kan komma fram till med forskningens hjälp att de flesta människor inte bör vara helt stillasittande?
Ja. Provocerande?
6000-10000 steg är väl det senaste. Och att röra sig är bättre än sitta still vet väl alla. Ändå svårt att göra.

Och är det hälsohets?
 
Ja om du inte accepterar resultaten som framkommit av den forskning som gjort är det ju svårt att diskutera kring det.

Nej jag kan inte ta detta speciellt seriöst :

"Gymmet kan ses som ett ”fitness-tempel” och fungerar som en plats där man prisar sin kropp med träning."
"– Gymmet är fyllt med ritualer, allt ifrån träningsscheman som ska följas i detalj till att vissa som tränar alltid köper en viss sorts energidryck innan träningspasset"

Klart man kan hitta saker att uppfylla sin idé med om man bara letar lite. Men jag tänker då inte se det där som någon "sanning".

Alla har inte RÅD att bygga egen hemmagym, om det är gymutrustning man behöver. Då måste man gå till ett gym. Att då kalla det att man går till ett fitnesstempel för att prisa sig kropp med träning är ju bara löjligt.

Ett schema är ju hur bra som helst, scheman finns inom många områden. Men det är klart, använder man det inom träning så är det en ritual.

Nej jag lägger ner den här diskussionen, det är lite för överdrivet för min smak.
 
Ja. Provocerande?
6000-10000 steg är väl det senaste. Och att röra sig är bättre än sitta still vet väl alla. Ändå svårt att göra.

Och är det hälsohets?
20 minuters promenad verkar vara ganska lätt och väldigt långt ifrån vad någon kallar för motion eller träning. Snarare en metod för att ta sig från a till b. De där 6000 - 10 000 stegen verkar inte vara aktuella.
 
Ja, tydligen...? (Citat: "Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ? " )

Jag har mig veterligen förklarat vad jag avsåg. Om du inte förstår eller godtar det, varför vänder du dig inte direkt till mig istället?
 
Har någon sagt att det är det?
Nja... mer att det blir ytterligheter.
Människor mår bra av fysisk aktivitet. Både kropp och själ som det hette förr. Så spelar det någon roll om det är 15 min, 25 min eller 60 min vi rör på oss . Bättre med något än inte alls . Och rörelse mår hjärnan/själen bra av.

Det finns eget ansvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp