"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Skrev jag det?

Vill man missförstå går det.
Eget ansvar är provocerande uppenbarligen.
Små medel/tid nedlagd gör otroliga hälsovinster, både fysiskt som psykiskt.

Det enda som är provocerande är din pågående missuppfattning om vad TS avhandlar.
 
Så alla som tycker om att t.ex. springa en runda i skogen och njuta av att benen bär och hjärtat slår, reproducerar en norm och bidrar till hälsohets? Det är en ganska extrem slutsats, i min mening. Ska man gömma sig i garderoben med sina löparskor och sim-mössa...? Måste hälsa och fysiskt välmående alltid sammankopplas med hets?
Gör man något som är normerat, så reproducerar man därigenom normer (om man inte gör det man gör helt i hemlighet). Genom att prata eller skriva på nätet om vikten av att göra det där normerade, reproducerar man också normer.

Om normtrycket i en viss fråga är så starkt att det upplevs som en hets, bidrar man alltså genom ovanstående att bidra till just den hetsen.

Det är väl inte det minsta kontroversiellt att påpeka det? Det konstiga är att du verkar tro att du är ett undantag.
 
Gör man något som är normerat, så reproducerar man därigenom normer (om man inte gör det man gör helt i hemlighet). Genom att prata eller skriva på nätet om vikten av att göra det där normerade, reproducerar man också normer.

Om normtrycket i en viss fråga är så starkt att det upplevs som en hets, bidrar man alltså genom ovanstående att bidra till just den hetsen.

Det är väl inte det minsta kontroversiellt att påpeka det? Det konstiga är att du verkar tro att du är ett undantag.

No man is an island.
 
Men vad menar du med att röra på sig, inte heller där är ju forskningen entydig. En del menar att det är konditionsträning som ska till andra 40 minuter lugnt promenad en del forskning hävdar att det viktiga är att resa sig från en stol emellanåt. Ganska stor bredd där tycker jag. Rent krasst är väll det enda man kan komma fram till med forskningens hjälp att de flesta människor inte bör vara helt stillasittande?

Forskare tittar ju på tämligen isolerade företeelser. Bredden bland annat att göra med vad man tänker sig att den aktuella rörelsen är bra för. Viss rörelse påverkar hjärtats funktion medan annan rörelse motverkar benskörhet. När någon (t.ex. media) rapporterar om att "det är tillräckligt att ..." så får man samtidigt lägga till "tillräckligt för vad?".
 
Nej det är inte så enkelt att ut och spring i 20 min så försvinner alla dina psykiska besvär. Inte dina fysiska heller.
Vi människor behöver väldigt mycket än så för att vara hälsosamma
Nope.. men det är otroligt påfallande bättre hälsa på de som rör sig/börjar röra sig. Både fysiskt och psykiskt.

Och nej, det hjälper inte mot allt eller för alla.
 
Forskare tittar ju på tämligen isolerade företeelser. Bredden bland annat att göra med vad man tänker sig att den aktuella rörelsen är bra för. Viss rörelse påverkar hjärtats funktion medan annan rörelse motverkar benskörhet. När någon (t.ex. media) rapporterar om att "det är tillräckligt att ..." så får man samtidigt lägga till "tillräckligt för vad?".
Nej det är ju min poäng, att forskningen inte är entydig.
 
Trådstarten handlar om.hälsohets och annat kring hälsa som en problematisk grej i vår samtid.

Som svar på det beskriver du att och hur du tränar och konstaterar det uppenbara att livsstil och hälsa hör ihop.

Hur kan du inte se att det är att reproducera normer kring hälsoideal? I en tråd som problematiserar just det.
Ja, och jag håller faktiskt med om väldigt mycket i tråden.

Jag reagerade på inläggen #66 och #124 som jag upplevde som onödigt generaliserande, nästan lite skammande mot alla som tränar av högst personliga anledningar och inte behöver räknas in i skaran av de som hetsar och som gör träning och kost till en "religion". All träning innebär inte per automatik att man "reproducerar normer". @Fruentimber har sen förklarat att jag tydligen missuppfattat vad hen ville säga, så jag får hoppas det är så.
 
Ja, och jag håller faktiskt med om väldigt mycket i tråden.

Jag reagerade på inläggen #66 och #124 som jag upplevde som onödigt generaliserande, nästan lite skammande mot alla som tränar av högst personliga anledningar och inte behöver räknas in i skaran av de som hetsar och som gör träning och kost till en "religion". All träning innebär inte per automatik att man "reproducerar normer". @Fruentimber har sen förklarat att jag tydligen missuppfattat vad hen ville säga, så jag får hoppas det är så.

Men vadå "hoppas"? Vad i att det spelar roll hur vi reproducerar normer, är det som du inte förstår? Hur kan jag göra det mer begripligt? Helt genuina frågor, alltså. Jag förstår verkligen inte varför du fortsätter att missförstå mig.
 
Ja, och jag håller faktiskt med om väldigt mycket i tråden.

Jag reagerade på inläggen #66 och #124 som jag upplevde som onödigt generaliserande, nästan lite skammande mot alla som tränar av högst personliga anledningar och inte behöver räknas in i skaran av de som hetsar och som gör träning och kost till en "religion". All träning innebär inte per automatik att man "reproducerar normer". @Fruentimber har sen förklarat att jag tydligen missuppfattat vad hen ville säga, så jag får hoppas det är så.
Som sagt. Om du gör något som det finns mycket normer kring, så reproducerar du normer.

Om du då förnekar att du reproducerar normer, så är det som att hävda att du är en ö.

Det är du bevisligen inte. Du reproducerar normer på buke i detta nu.
 
Gör man något som är normerat, så reproducerar man därigenom normer (om man inte gör det man gör helt i hemlighet). Genom att prata eller skriva på nätet om vikten av att göra det där normerade, reproducerar man också normer.

Om normtrycket i en viss fråga är så starkt att det upplevs som en hets, bidrar man alltså genom ovanstående att bidra till just den hetsen.

Det är väl inte det minsta kontroversiellt att påpeka det? Det konstiga är att du verkar tro att du är ett undantag.
Men jag skriver/pratar/lägger inte upp bilder på min egen träning. Jag nämnde det här, som ett exempel på att träning inte behöver handla om att man dragits med i rat racet och följer en coolifierad våg. Det vore ju ledsamt om man skulle måsta gömma undan sina löparskor för att inte uppfattas som konfronterande och hetsande. Varför måste träning automatisk vara en norm? Det är ju väldigt trist om ens intresse en dag blir till en norm och man måste utföra det i hemlighet. Om mitt långsamma och flåsande skubbande neråt grusvägen uppfattas som hets, då vet jag inte vad.
 
Men jag skriver/pratar/lägger inte upp bilder på min egen träning. Jag nämnde det här, som ett exempel på att träning inte behöver handla om att man dragits med i rat racet och följer en coolifierad våg. Det vore ju ledsamt om man skulle måsta gömma undan sina löparskor för att inte uppfattas som konfronterande och hetsande. Varför måste träning automatisk vara en norm? Det är ju väldigt trist om ens intresse en dag blir till en norm och man måste utföra det i hemlighet. Om mitt långsamma och flåsande skubbande neråt grusvägen uppfattas som hets, då vet jag inte vad.

Men alltså. Det mesta vi gör styrs och görs pga normer. Både medvetet och undermedvetet. Träning är absolut inte ett undantag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp