"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men jag skriver/pratar/lägger inte upp bilder på min egen träning. Jag nämnde det här, som ett exempel på att träning inte behöver handla om att man dragits med i rat racet och följer en coolifierad våg. Det vore ju ledsamt om man skulle måsta gömma undan sina löparskor för att inte uppfattas som konfronterande och hetsande. Varför måste träning automatisk vara en norm? Det är ju väldigt trist om ens intresse en dag blir till en norm och man måste utföra det i hemlighet. Om mitt långsamma och flåsande skubbande neråt grusvägen uppfattas som hets, då vet jag inte vad.
Du måste inte motionera i hemlighet, men du kanske får acceptera att du är en del i en norm och att det sätt du förhåller dig till ditt motionerande påverkar andra människor.
 
Men jag skriver/pratar/lägger inte upp bilder på min egen träning. Jag nämnde det här, som ett exempel på att träning inte behöver handla om att man dragits med i rat racet och följer en coolifierad våg. Det vore ju ledsamt om man skulle måsta gömma undan sina löparskor för att inte uppfattas som konfronterande och hetsande. Varför måste träning automatisk vara en norm? Det är ju väldigt trist om ens intresse en dag blir till en norm och man måste utföra det i hemlighet. Om mitt långsamma och flåsande skubbande neråt grusvägen uppfattas som hets, då vet jag inte vad.
I en tråd som handlar om och problematiserar hälsohets i allmänhet och det hälsobegrepp som nästan bara handlar om vikt och träning beskriver du gång efter annan dina träningsvanor.

Reproducerar normer gör vi nästan alla hela tiden. Varför är det så svårt fr dig att hantera att du pratar om att träna i hemlighet?
 
Vi är ALLA medverkande i normer. Både bra och dåliga. Både medvetna och omedvetna. Vissa normer är helt nödvändiga för att vi ska kunna forma samhällen och leva i grupper.

Alltid när det blir diskussioner kring problematisering av särskilda normer upplever jag att det ofta skapas ett motstånd till att man skulle vara en del av en norm. Men det är vi alla, hela tiden. Vissa normer har vi gemensamt, andra inte. Hur vi förhåller oss till dessa normer och hur vi reproducerar dem, påverkar människor runt omkring oss. No man is an island, som jag påpekade tidigare.
 
Det är ju väldigt trist om ens intresse en dag blir till en norm och man måste utföra det i hemlighet. Om mitt långsamma och flåsande skubbande neråt grusvägen uppfattas som hets, då vet jag inte vad.
Men varifrån får du att detta skulle vara hets? :confused: Genuin undran alltså. Jag förstår inte hur du läser den här tråden för att så gravt missförstå diskussionen.
 
Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Det tänkte jag om tråden...

Att jag fick tänka. Om t ex motion och psykisk hälsa kring det.
Så tolkade jag trådstart.

Men om du läser hela TS och inte bara en rubrik så bör du förstå vad TS är ute efter i diskussionen.
 
Inte läst hela tråden, så om mitt inlägg verkar "out of the blue" så är det högst troligen därför :p

Men, generellt angående hälsa, så kan jag bara säga hur det är för mig. Jag mår MYCKET bättre nu med 2 hästar, 2 hundar och den fysisk aktivitet det innebär, och försöka äta vettig frukost - lunch - middag men inte alltid lyckas med det och det är helt okej, än vad jag gjorde när jag hade 4 hästar, 2 hundar och dessutom sprang minst 4 dagar i veckan, gick långpromenad helst varje kväll, körde styrkeövningar hemma varannan dag (minst) och var skitpetig med vad jag åt. Fast jag enligt "hälsohetsnormen" var så mycket hälsosammare då, fy fan hur jag mådde :down:

Nu får jag friskluft varje dag, jag kommer ut i skogen med hundar och hästar. Jag gör saker jag tycker är kul och har ändå tid och ork över till lite annat också. Jag kan liksom njuta av att pyssla i stallet, det gick inte förr när det var så många måsten som skulle hinnas med för att "vara hälsosam".
Det är möjligt att jag är lite rundare nu än jag var då (jag har inte vägt mig på... några år är det nog nu) men min hälsa, både den fysiska och den psykiska faktiskt, är SÅ mycket bättre.

Jag tror inte jag påverkar så mycket negativt heller i sociala medier osv, försöker tänka väldigt medvetet kring vad jag lägger upp t.ex. på instagram (inte för att jag har så jättemånga följare, men ändå ;)) och fokuserar mer på hur saker får mig att MÅ istället för att fokusera på vad jag GÖR.
Typ, hellre berätta att en mysig skrittur barbacka och andas var precis vad jag behövde efter att ha mått skit, istället för att berätta att jag gjorde en nyttig lunch just den dagen eller nåt annat "duktigt". Jag lägger överlag inte upp saker om att "göra nåt duktigt/nyttigt/hälsosamt" gällande mig själv. Är det sånt så är det en häst eller hund som gjort nåt duktigt/nyttigt/hälsosamt (fast jag skriver inget om deras vikt, kropp, utseende osv heller utan isåfall ett specifikt träningspass och vilken känsla det gav...)
 
Hälsohets.

Inte träning vs icke-träning, som du själv diskuterar.
Träning,? Nja. Ta en promenad till affär, runt huset etc räknar inte jag som träning . Vardagsmotion , vilket inte heller är ett ord jag gillar

Att alla, som kan, mår bra av att röra sig typ 6000 steg ca per dag är väl inte häldohets?
 
Träning,? Nja. Ta en promenad till affär, runt huset etc räknar inte jag som träning . Vardagsmotion , vilket inte heller är ett ord jag gillar

Att alla, som kan, mår bra av att röra sig typ 6000 steg ca per dag är väl inte häldohets?

Snälla. Läs om tråden från början.
 
I en tråd som handlar om och problematiserar hälsohets i allmänhet och det hälsobegrepp som nästan bara handlar om vikt och träning beskriver du gång efter annan dina träningsvanor.

Reproducerar normer gör vi nästan alla hela tiden. Varför är det så svårt fr dig att hantera att du pratar om att träna i hemlighet?
Ok. Om jag tänker ett varv till kan jag se att träning av olika slag kan innefattas i en viss norm. Inte en världsomfattande norm men möjligen en i vårt samhälle just nu. Däremot håller jag inte med om att all träning är en del av problemet, dvs något som behöver döljas lite för att inte uppmana till hets eller upplevas dom en konfrontation. Jag ska inte skriva ett ord till om vad jag sysslar med men menar ändå att det jag gör på min mycket låga nivå orimligtvis kan upplevas som hetsande. Det vore väldigt underligt.
 
Jag ska inte skriva ett ord till om vad jag sysslar med men menar ändå att det jag gör på min mycket låga nivå orimligtvis kan upplevas som hetsande. Det vore väldigt underligt.

Och det är väldigt underligt varför du drar den slutsatsen.
 
Jag ska inte skriva ett ord till om vad jag sysslar med men menar ändå att det jag gör på min mycket låga nivå orimligtvis kan upplevas som hetsande. Det vore väldigt underligt.
Men vem har sagt att din jogging är hetsande? Jag. fattar. inte. ditt. resonemang.

Det hetsande blir ju att komma in i en tråd där man ska diskutera hälsohetsande bara för att redovisa sina träningsvanor. Inte det faktum att man springer. Vem bryr sig om nån springer?
 
Ok. Om jag tänker ett varv till kan jag se att träning av olika slag kan innefattas i en viss norm. Inte en världsomfattande norm men möjligen en i vårt samhälle just nu. Däremot håller jag inte med om att all träning är en del av problemet, dvs något som behöver döljas lite för att inte uppmana till hets eller upplevas dom en konfrontation. Jag ska inte skriva ett ord till om vad jag sysslar med men menar ändå att det jag gör på min mycket låga nivå orimligtvis kan upplevas som hetsande. Det vore väldigt underligt.
Du förstår verkligen inte det här med normer, är jag rädd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp