"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Att upprepa det väldigt många gånger på raken oombett kan nog uppfattas som en aning hetsande.
Trist att hälsotrenden betyder eget jobb?

Sen behöver vi inte väga 60 kg och ha magrutor. Men faktum ÄR att befolkningen blivit fetare o i sämre skick. Och motion mår vi bättre av.
 
Nej det är ju min poäng, att forskningen inte är entydig.

Fast det är inte det jag säger. Forskningen kan mycket väl vara entydig trots att någon studie säger att man bör belasta skelettet si och så och annan forskning säger att pulsen ska höjas till si och så. Att forskningen tycks vara icke entydig beror ju på att forskning syftar på att ge svar på en väl avgränsad forskningsfråga. Den som undersöker hur rörelse inverkar på bentätheten ställer så klart inte frågor som har med hjärtat att göra och vice versa.
 
Trist att hälsotrenden betyder eget jobb?

Sen behöver vi inte väga 60 kg och ha magrutor. Men faktum ÄR att befolkningen blivit fetare o i sämre skick. Och motion mår vi bättre av.
Att behöva svarat om o om o om igen är... knepigt.
 
En viktig aspekt av hälsohetsen är konsumtion. Alla sporter kräver massor av dyr utrustning. Det är knappast en tillfällighet.
Ja!

Och gymmen är inte sällan den plats där man exponerar alla de där kläderna som man bara måste köpa för att kunna träna enligt normen.

Och det går naturligtvis inte att jogga iklädd en t-shirt som sett sina bästa dagar, och enkla shorts, utan nuförtiden måste det vara funktionskläder på längden och tvären, samt "rätt" färg, mönster och inte minst märke.

Snacka om att driva konsumtion! Och dessutom ofta av föga miljövänliga syntetmaterial. Ibland med tillsats av kollodialt silver.

Nu ska jag unna mig att låta som en gammal tråkkärring, ni får det alldeles gratis, men det enda man egentligen behöver när man ska jogga/springa är ett par skor som passar ens fötter väl, och som passar för underlaget, samt möjligen ett underställ om det är kallt ute. För tjejer kan en sport-bh i vissa fall vara bra.

Resten av kläderna kan man plocka fram bland de slitna mjukisbyxorna, t-shirtarna med färgfläckar, eller annat som man ändå har hemma.

Likadant på gymmet, man behöver ett par bra skor, resten kan man plocka ihop från garderobens botten.

En del andra sporter kräver vissa tillbehör och redskap, som är svåra att klara sig utan, t.ex. en sadel till hästen (och en häst), ett gäng golfklubbor för golfspel, eller skridskor för långfärdsåkning...

Men ve den moderna hälsohetsare, som använder samma kläder när hen åker skidor, som när hen åker långfärdsskridsko! Det vet väl alla, att en anorak måste vara anpassad för rätt sport!:p

Undrar just hur mycket av hälsohetsandet som styrs via "sportmode-industrin"?
 
Att behöva svarat om o om o om igen är... knepigt.
Anledningen till att du svarar (samma sak) om och om igen är ju för att du inte verkar ha förstått frågan. Det handlar inte om huruvida motion är nyttigt eller inte. Det handlar om hur samhället (vi) förhåller oss till det. Att du tagit till det budskapet från samhället angående motion är ju däremot helt klart. Jag lovar dig att ingen här har missat budskapet.
 
Fast det är inte det jag säger. Forskningen kan mycket väl vara entydig trots att någon studie säger att man bör belasta skelettet si och så och annan forskning säger att pulsen ska höjas till si och så. Att forskningen tycks vara icke entydig beror ju på att forskning syftar på att ge svar på en väl avgränsad forskningsfråga. Den som undersöker hur rörelse inverkar på bentätheten ställer så klart inte frågor som har med hjärtat att göra och vice versa.
Så vad är den heliga mängden motion eller träning som rekommenderas?
 
Nu ska jag unna mig att låta som en gammal tråkkärring, ni får det alldeles gratis, men det enda man egentligen behöver när man ska jogga/springa är ett par skor som passar ens fötter väl, och som passar för underlaget, samt möjligen ett underställ om det är kallt ute. För tjejer kan en sport-bh i vissa fall vara bra.

Och redan det gör det ju till en omöjllighet för en hel del. Vettiga skor att springa i kostar! Vettig sport-bh för tung byst kostar! I många fall behövs långt mer än en tusenlapp bara för sånt basic startkit, så redan där är det många som inte har chansen.
Så även om jag tror de flesta (ja inte sportklädesföretagen då) skulle vinna på att prylhetsen minskade, så är det nog tyvärr många som ändå sitter hemma och mår dåligt för att de inte har råd att "göra rätt".
 
Fast de två brukar hänga ihop åtminstone här och där. Om man gymmar för att stärka en klen kropp så är det ju hälsosamt, inbillar jag mig. Jag hoppas exempelvis kunna stärka bålen så jag slipper ryggbesvären eller i vart fall lindrar dem. Det är dessutom roligt! Faktiskt!
Det har inte mer saken att göra just i den här diskussionen.
 
Och redan det gör det ju till en omöjllighet för en hel del. Vettiga skor att springa i kostar! Vettig sport-bh för tung byst kostar! I många fall behövs långt mer än en tusenlapp bara för sånt basic startkit, så redan där är det många som inte har chansen.
Så även om jag tror de flesta (ja inte sportklädesföretagen då) skulle vinna på att prylhetsen minskade, så är det nog tyvärr många som ändå sitter hemma och mår dåligt för att de inte har råd att "göra rätt".
Men det är själva poängen. Att folk som inte har råd inte ska vara på gymmen mm. Det är en renodlad klassgrej. Ta bara all utrustning som krävs för, ta klättring utomhus t ex, det är många tusenlappar det.
Jag provade nyss någon slags militärträning, det var vansinnigt kul. Tills jag insåg efter passet vad det skulle kosta att träna varje vecka. Ohemult dyrt. Ingen tillfällighet alls.
 
Men det är själva poängen. Att folk som inte har råd inte ska vara på gymmen mm. Det är en renodlad klassgrej. Ta bara all utrustning som krävs för, ta klättring utomhus t ex, det är många tusenlappar det.
Jag provade nyss någon slags militärträning, det var vansinnigt kul. Tills jag insåg efter passet vad det skulle kosta att träna varje vecka. Ohemult dyrt. Ingen tillfällighet alls.

Ja, det var det jag menade också och ville lyfta fram när @skogaliten skrev om "det enda man egentligen behöver". Det fick det att låta som att det inte var så mycket, men även "bara" skor och ev. bh kostar mycket pegnar och gör att många gallras bort redan där. Fast det ofta lyfts fram som att löpning är så bra för "du behöver BARA bra skor".
 
Ja, det var det jag menade också och ville lyfta fram när @skogaliten skrev om "det enda man egentligen behöver". Det fick det att låta som att det inte var så mycket, men även "bara" skor och ev. bh kostar mycket pegnar och gör att många gallras bort redan där. Fast det ofta lyfts fram som att löpning är så bra för "du behöver BARA bra skor".
Ja precis. Jag har inlägg, dyra dojor, värsta sport bh:n (måste ha det) mm. Bara nödvändiga grejer, och i nypris kommer jag upp i säkert 7 tusen eller nåt.
 
Men det är själva poängen. Att folk som inte har råd inte ska vara på gymmen mm. Det är en renodlad klassgrej. Ta bara all utrustning som krävs för, ta klättring utomhus t ex, det är många tusenlappar det.
Jag provade nyss någon slags militärträning, det var vansinnigt kul. Tills jag insåg efter passet vad det skulle kosta att träna varje vecka. Ohemult dyrt. Ingen tillfällighet alls.
...Och då har vi inte pratat så mycket om kostnaden för gymkort och liknande, som också blir en del av "hälsohetsen"!

Och då trenderna bland träningsformer, som också är en del av hälsohetsen.

Det finns fortfarande gym (ofta med lite begränsat antal maskiner) på en del orter som är en del av den kommunala simhallen eller liknande, där det är relativt billigt att träna.

Det där med utrustning då:

Har man inte problematiska fötter, så går det att hitta joggingskor för under tusenlappen, och sportbehå går att köpa för ett par hundralappar.
Inlägg däremot, särskilt individuella, är rejält dyrbart.

Skor till gymmet behöver inte kosta några stora summor, där är det gymkortet/abonnemanget som kostar skjortan istället.

Ja, det är en klassgrej....
 
Samhället är fullt av ritualer, traditioner och normer som ofta är fokus inom samhällsvetenskaplig forskning. Att du inte anser det vara sanning gör det inte mindre sant.

Men det är ju det jag menar, det går att hitta överallt, men det gör det inte till en religion.
Jag ansåg att träning inte är en religion även om dessa forskare ansåg att det uppfyllde kriterierna.
 
Vart jag än vänder mig just nu ser jag träningsresultat, "pepptrådar", artiklar om motion och hälsa osv. Det finns en väldigt populär psykiater som är med överallt och pratar om motionens värde för psykisk hälsa osv. Vi har tom en fråga i medarbetarundersökningen om vi tar ansvar för vår hälsa (fniss). För mig blir det mest ytterligare en känsla av skuld, att inte göra tillräckligt för mitt eget mående. Att när jag mår dåligt är det mitt eget fel för att jag inte ätit rätt, motionerat tillräckligt, sovit tillräckligt, sovit för mycket, gjort för lite, gjort för mycket osv.

Ibland känns det som om den här "hälsovurmen" är en form av masspsykos. Jag försökte leta efter Anders Hansens forskning men det enda jag hittar är hans bok och en massa intervjuer. Någon som vet om han har forskat eller om han bara tolkat andras forskningsresultat?

Det här hittade jag på angående hälsotrenden som pågår just nu: https://www.forskning.se/2016/10/24/halsa-ar-den-nya-religionen/

Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?
Jag reagerar precis som @Petruska och @niphredil med att konstatera att det är ytterligare en grej där man individualiserar samhälleliga problem.
 
Så vad är den heliga mängden motion eller träning som rekommenderas?

Varför överhuvudtaget ställa fråga om mängden? Vad som är rekommenderad träning (inte endast mängd, utan framförallt typ) beror rimligen på syftet. Handlar det om att minska risken för frakturer hos äldre, minska risken för hypertoni, undvika proteslossning, osv.

Visst, genom att tala om träning och rörelse som något som minskar risker för sjukdom och snabbar på tillfrisknande så riskerar man indirekt att att skuldbelägga den som inte tränar och blir sjuk. Den risken finns helt klart. Men det får vägas mot den nytta som många andra kan människor kan ha av dessa rön.
 
Men det är ju det jag menar, det går att hitta överallt, men det gör det inte till en religion.
Jag ansåg att träning inte är en religion även om dessa forskare ansåg att det uppfyllde kriterierna.

Men det är själva träningshetsen som blir en religion. Inte vardagsmotion a la jogging två gånger i veckan. Detta har nu ältats i flera sidor i denna tråd och vill du inte ta till dig forskningen är det ditt val. För egen del är just denna punkt slutdiskuterad.
 
Jag bidrar till normen med löpning och koll på kaloriintag och tycker att den är bra. Trodde helt ärligt att det var en grej som personer i min ålder pysslade med när de fått åldersnoja/barnen blir större/de blir singlar. Har missat att den var spridd i alla åldrar.

Spontant så känner jag att nomen inte är problemet, utan den upplevda hetsen. Varför känner sig folk hetsade när andra gör något som de inte själva gör? Så till den milda grad att man inte får nämna att man tränat på morgonen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp