"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men att träning och hälsa skulle vara en norm... Jag vet inte. Det känns lite för spretigt för att platsa i kategorin normer. Eller?

Att man ska vara hälsosam, med allt som kommer därtill (t ex smalhet, strong is the new skinny, viktigheten av siffror, kommersialism, mindfulness, superfoods etc), är utan tvekan en allenarådande norm.

"Social norm – ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort."
 
Därför att upprätthållandet av könsnormer faktiskt leder till rätt mycket tråkigheter, även för andra än personen själv. Att vissa väljer att springa drabbar ju inte den som inte gör det.
Båda är ju en sorts beteenden som upprätthålls. Om folk upprätthåller könsnormer när ingen ser eller hör, drabbar ju ingen annan.

Uppenbarligen, alltså, det finns belägg för det, drabbas människor rätt illa av just de här rådande hälsonormerna. Överviktiga personer beskriver gång efter annan hur de blir sedda ner på, som om de var både dumma, lata och allmänt odugliga och moraliskt lågtstående, som inte "tar hand om sig". Även många, vare sig de är överviktiga eller inte, berättar ju om hur folks pratande och uppvisande av sin träning och sin "hälsosamma" mat, skapar just negativt tryck, som upplevs pressande.

Den typ av hälsonormer vi nu lever med, skapar ju jättemycket tråkigheter, till den grad att kunniga forskare frågar sig om inte hälsonormerna snarare leder till ohälsa än till hälsa.
 
Därför att upprätthållandet av könsnormer faktiskt leder till rätt mycket tråkigheter, även för andra än personen själv. Att vissa väljer att springa drabbar ju inte den som inte gör det.

En norm behöver inte verka förtryckande för att ändå vara skadlig.
 
Därför att upprätthållandet av könsnormer faktiskt leder till rätt mycket tråkigheter, även för andra än personen själv. Att vissa väljer att springa drabbar ju inte den som inte gör det.

Så länge som de håller käften om det och inte hetsar, så drabbas ju ingen annan
 
Jag har inte jämfört. Jag har tagit upp exempel på ytterligare normer som kan agera både förtryckande och skadligt.



Men det är fortfarande hälsohets som är utgångspunkten i tråden.

Allvarligt talat, ni som vardagsmotionerar och inte anser er vara fanatiker, vänligen sluta ta åt er och sluta föra diskussionen åt annat håll? Inlägg på inlägg på inlägg har påpekat att det spelar roll hur man reproducerar normen. Hur man talar om hälsa. Hur man talar om sin träning. Hur eller om man visar den i "peppiga" inlägg på IG med efterföljande hashtags såsom #fitspo eller #aldrigvila.

Kom igen liksom. Jag kan inte tro att någon här i tråden tycker att hälsohets egentligen är en "av de bättre normerna".
Om man inte bör nämna att man springer så tänker jag att begreppet även innefattar vardagsmotionärerna. Och det ÄR ju en grej att löpträna just nu. Det pratas mycket mer om det nu än för några år sedan. Särskilt bland folk i min ålder och lite uppåt.

Tänker du att fanatikerna har blivit fanatiker pga att det är trendigt att träna? Jag tänker nog att det för många är ett personlighetsdrag att driva saker för långt. Eller ett av flera. För vissa är det viktigast att bli så vältränad som möjligt, för andra handlar det mest om att få bekräftelse i antal likes på fejjan. Min partner är nog hyfsat fanatisk, han har excelfiler och statistik på träningsframgångar och vikt som sträcker sig över 10 år tillbaka i tiden. Dvs innan trenden startade. Men det är som jag ser det en del av hans personlighet att föra statistik på allt och jaga framgångar. Han är precis likadan i jobbet och han jobbar dessutom med idrott.

Eller så har jag ännu inte träffat en enda hälsohetsare eller känt av fenomenet alls. De personerna verkar ju bli allt mer extrema ju längre tråden blir.
 
Om man inte bör nämna att man springer så tänker jag att begreppet även innefattar vardagsmotionärerna. Och det ÄR ju en grej att löpträna just nu. Det pratas mycket mer om det nu än för några år sedan. Särskilt bland folk i min ålder och lite uppåt.

Tänker du att fanatikerna har blivit fanatiker pga att det är trendigt att träna? Jag tänker nog att det för många är ett personlighetsdrag att driva saker för långt. Eller ett av flera. För vissa är det viktigast att bli så vältränad som möjligt, för andra handlar det mest om att få bekräftelse i antal likes på fejjan. Min partner är nog hyfsat fanatisk, han har excelfiler och statistik på träningsframgångar och vikt som sträcker sig över 10 år tillbaka i tiden. Dvs innan trenden startade. Men det är som jag ser det en del av hans personlighet att föra statistik på allt och jaga framgångar. Han är precis likadan i jobbet och han jobbar dessutom med idrott.

Eller så har jag ännu inte träffat en enda hälsohetsare eller känt av fenomenet alls. De personerna verkar ju bli allt mer extrema ju längre tråden blir.

Har du läst länken i TS?
 
Båda är ju en sorts beteenden som upprätthålls. Om folk upprätthåller könsnormer när ingen ser eller hör, drabbar ju ingen annan.

Uppenbarligen, alltså, det finns belägg för det, drabbas människor rätt illa av just de här rådande hälsonormerna. Överviktiga personer beskriver gång efter annan hur de blir sedda ner på, som om de var både dumma, lata och allmänt odugliga och moraliskt lågtstående, som inte "tar hand om sig". Även många, vare sig de är överviktiga eller inte, berättar ju om hur folks pratande och uppvisande av sin träning och sin "hälsosamma" mat, skapar just negativt tryck, som upplevs pressande.

Den typ av hälsonormer vi nu lever med, skapar ju jättemycket tråkigheter, till den grad att kunniga forskare frågar sig om inte hälsonormerna snarare leder till ohälsa än till hälsa.
Smalhets är något annat! Igen, när det handlar om ett förtryck så är det väl självklart att det ska bekämpas!

(Om folk upprätthåller normer hemma så har jag ingen åsikt om det, så länge det inte finns barn i bilden)
 
Smalhets är något annat! Igen, när det handlar om ett förtryck så är det väl självklart att det ska bekämpas!

(Om folk upprätthåller normer hemma så har jag ingen åsikt om det, så länge det inte finns barn i bilden)
Men om någon ”håller koll på kalorierna” och bokför sin vikt i excelark är det okej med barn med i bilden?
 
Nej. Smalhets är starkt förknippat till hälsohets.
Jag skiljer mycket på det. Heroin chic är t ex inte något som eftersträvas längre. Smal är inte längre detsamma som sund. Det tycker jag är en rätt positiv vändning.

Sen håller jag själv på att räkna kalorier, men det är verkligen inget jag skyltar med. Jag har gått ner massor i vikt men det får man inte reda på om man inte frågar. Känns som en onödig grej att ta upp.
 
Men om någon ”håller koll på kalorierna” och bokför sin vikt i excelark är det okej med barn med i bilden?
Man måste vara väldigt försiktig här och alla samtalsämnen är kanske inte för barns öron (t ex om viktnedgång som något positivt). Jag pratar mycket om mat och näring med sonen. Säger att havregrynsgröt är bra för magen, och att spenatsoppa med ägg är bra för musklerna. Men också att det är okej att äta onyttiga saker ibland, bara man inte gör det så ofta. Använder aldrig termer som ”tjock”, utan väljer att prata om hål i tänderna och att magen mår dåligt av sötsaker och snabbmat. Tyvärr har han snappat upp att tjock = dåligt ändå, men jag och pappan (som råkar vara ganska överviktig) har mycket dialog kring det och försöker informera andra anhöriga att inte använda sådana ord.
 
Jag skiljer mycket på det. Heroin chic är t ex inte något som eftersträvas längre. Smal är inte längre detsamma som sund. Det tycker jag är en rätt positiv vändning.

Jag ser det också som en positiv utveckling. Jag tänker dock att man inte behöver nöja sig där, för att det har varit sämre och nu är det lite bättre. Om vi pratar ren och skär träningshets så är det lite "ur askan in i elden" eller kanske något ordspråk som åtminstone betyder att det är lika illa. "Strong is the new skinny" blir ju ett märkligt uttryck som en del använder, om man nu inte tyckte att smalhetsen var särskilt bra.
 
Att du personligen skiljer på det, innebär inte att smalhets/smalnorm inte är en mycket stark bidragande faktor inom hälsohets. Smalnorm och hälsohets är mycket tight bundna med varandra.
Jag upplever att andra också skiljer på det, därav exemplet med heroin chic. Därmed inte sagt att det inte finns en smalhetsnorm, det gör det verkligen.
 
Jag ser det också som en positiv utveckling. Jag tänker dock att man inte behöver nöja sig där, för att det har varit sämre och nu är det lite bättre. Om vi pratar ren och skär träningshets så är det lite "ur askan in i elden" eller kanske något ordspråk som åtminstone betyder att det är lika illa. "Strong is the new skinny" blir ju ett märkligt uttryck som en del använder, om man nu inte tyckte att smalhetsen var särskilt bra.
Ja jag är enig. Båda är ju kroppsfixerade. Särskilt om man menar att stark = deffad.
 
Orkar inte läsa igenom hela tråden så svarar bara på ts...

Jag tänker att den generella hälsan hos befolkningen i stort blir sämre till följd av sämre levnadsvanor. Tex rör vi oss generellt för lite, äter sämre kost och stressar överlag för mkt. Jag kan tycka att det är bra att det finns lite fokus på hälsobegreppet i sig, sen är det ju som med allting att saker alltid kan tas till överdrift. Men jag tror att befolkningen i stort faktiskt behöver tänka mer på rörelse samt reflektera över stress och kostvanor.

Lite på samma vis som att vi nowadays behöver fokusera på klimatproblemen, till följd av människans levnadssätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp