"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men var går då gränsen för vad som kan upplevas som kränkande? Om mitt intresse är min träning eller en specifik sport, så vill jag kansle ha bilder på mig själv när jag utövar dessa och njuter av uppmärksamheten. För mig handlar det kanske om att jag presterat bra på tävling, eller uppnått ett annat mål, för dig blir det träninshets (som jag antar är beroende av sport. Antar här att en kvinnlig tyngdlyftare inte uppfattas som lika hälsohetsig som en löpare).

Jag har inget eget behov av att lägga upp träningsbilder men blir inspireras av att andra gör det. En vän är just tyngdlyftare och jag tycker att det är otroligt imponerande när hon lägger upp videos på hur mycket hon lyfter.

(Sen; genomsyrar hela samhället? Nja...)
När det gäller t.ex. Instagram (som ju är världens största plattform idag, om jag förstått rätt) så väljer man ju vilka man vill följa och vilka bilder/konton som dyker upp i ens sk flöde. Den som inte är intresserad av träning får knappast upp några sådana konton överhuvudtaget. Unga tjejer däremot matas ständigt med såna bilder, eftersom sk influencers ofta hakat på trenden och lägger upp närbilder på sina stjärtar i stringtrosa, samtidigt som de talar om hur de minsann tränat upp stjärtarna till dena rondör genom att gå på gym. Osv osv. Där tror jag det är mer problematiskt än rena träningsinspirerade konton som går rätt bra att undvika.

Nu pratar jag om Instagram pga dess storlek och inflytande, inte om hela samhället i stort. Eller hur människor sinsemellan pratar med varandra.
 
När det gäller mat, är det inte mer fokus på klimatsmart mat än hälsosam? Jag har inte ätit kött på 25 år och har alltid fått mycket kommentarer. Att det skulle vara av hälsoskäl hör jag mycket mindre nu, många säger istället att de vill minska på köttet för klimatets skull. Hörde t o m någon nämna en siffra på 300 g kött i veckan om man ska vara klimatvänlig.

Proteinpulver, ”lättmejeriprodukter”, light av diverse osv är ju inte nytt. Fanns innan LCHF-trenden som också har kommit och gått.
 
Jag köpte en fitbit förra hösten men sen började den funka dåligt. Jag saknar den inte.
Egentligen är det så jäkla galet att så mycket av våra liv ska styras och påverkas av siffror.
Jag saknar min men vet inte om det är nyttigt. För nog fan känner jag mig "bättre" när den visar 20 000 steg än "bara" 10. Jag har på allvar gått upp och ner i trappen bara för att nå mitt mål...
 
När det gäller t.ex. Instagram (som ju är världens största plattform idag, om jag förstått rätt) så väljer man ju vilka man vill följa och vilka bilder/konton som dyker upp i ens sk flöde. Den som inte är intresserad av träning får knappast upp några sådana konton överhuvudtaget. Unga tjejer däremot matas ständigt med såna bilder, eftersom sk influencers ofta hakat på trenden och lägger upp närbilder på sina stjärtar i stringtrosa, samtidigt som de talar om hur de minsann tränat upp stjärtarna till dena rondör genom att gå på gym. Osv osv. Där tror jag det är mer problematiskt än rena träningsinspirerade konton som går rätt bra att undvika.

Nu pratar jag om Instagram pga dess storlek och inflytande, inte om hela samhället i stort. Eller hur människor sinsemellan pratar med varandra.
Ja alltså den här kroppshetsen är överjävlig men jag tänker att det är skiljt från träningshetsen? Eller har elitidrotternas kroppar blivit ett nytt ideal? Jag hänger med för dåligt kanske. Ungdomarna är väl knappt på Facebook längre?
 
När det gäller mat, är det inte mer fokus på klimatsmart mat än hälsosam? Jag har inte ätit kött på 25 år och har alltid fått mycket kommentarer. Att det skulle vara av hälsoskäl hör jag mycket mindre nu, många säger istället att de vill minska på köttet för klimatets skull. Hörde t o m någon nämna en siffra på 300 g kött i veckan om man ska vara klimatvänlig.

Proteinpulver, ”lättmejeriprodukter”, light av diverse osv är ju inte nytt. Fanns innan LCHF-trenden som också har kommit och gått.

Du styckar hälsonormen på felaktigt sätt.
Dieter, någon? Superfoods? Motstånd mot gluten, mejeri, socker? Mat är starkt förknippat till hälsonormen. Det betyder inte att andra normer av mat inte kan existera samtidigt.
 
När det gäller mat, är det inte mer fokus på klimatsmart mat än hälsosam? Jag har inte ätit kött på 25 år och har alltid fått mycket kommentarer. Att det skulle vara av hälsoskäl hör jag mycket mindre nu, många säger istället att de vill minska på köttet för klimatets skull. Hörde t o m någon nämna en siffra på 300 g kött i veckan om man ska vara klimatvänlig.

Proteinpulver, ”lättmejeriprodukter”, light av diverse osv är ju inte nytt. Fanns innan LCHF-trenden som också har kommit och gått.
Tidigare var det väl mest body builders och tyngdlyftare som åt proteinpulver, där fanns/finns speciella butiker som knappast vanligt folk besökte. Idag är proteintrenden rejält stor även bland vanligt folk. Jag ser ProPuds och liknande överallt i kyldisken på ICA. Så där har man hakat på trenden väldigt tydligt.
 
Jag saknar min men vet inte om det är nyttigt. För nog fan känner jag mig "bättre" när den visar 20 000 steg än "bara" 10. Jag har på allvar gått upp och ner i trappen bara för att nå mitt mål...

Jag cirkulerade runt i köket. En dag utan vibration från min fitbit var ju ett misslyckande.
 
Ja alltså den här kroppshetsen är överjävlig men jag tänker att det är skiljt från träningshetsen? Eller har elitidrotternas kroppar blivit ett nytt ideal? Jag hänger med för dåligt kanske. Ungdomarna är väl knappt på Facebook längre?
Nä, inte facebook alls, utan mest Instagram. Men träningskläder säljs lika mycket till ungdomar som knappast använder dem till träning. Bilderna man ser hos vissa, nyligen upp-poppade internetbutiker, visar tjejer som poserar i dessa tajta kläder ... och som INTE ser ut att ha dem på sig i praktiskt träningssyfte. Så där går de två sidorna ihop rätt rejält.

De som tränar mycket löpning t.ex. har sällan såna idealkroppar som på bilderna i reklamen, där runda stjärtar i princip alltid är i fokus på bilderna.
 
Tidigare var det väl mest body builders och tyngdlyftare som åt proteinpulver, där fanns/finns speciella butiker som knappast vanligt folk besökte. Idag är proteintrenden rejält stor även bland vanligt folk. Jag ser ProPuds och liknande överallt i kyldisken på ICA. Så där har man hakat på trenden väldigt tydligt.

Proteinpulver är ju billigaste proteinet man kan få tag på, så det är ju inte så konstigt att det blivit så poppis.
Kommer ihåg när folk som tränade tryckte i sig ägg och cottage cheese, sen var det mest kvarg då det var billigare, sen när proteinpulver blev mer utbrett och pris på kvarg höjdes så blev pulver billigaste PPK.
Så jag tycker inte det bara har med trend att göra utan mer ekonomi och tillgänglighet.
 
Jo. Genomsyrar hela samhället. Du, liksom ett par andra användare, gör misstaget att begränsa hälsohets till endast träning. Hälsohets är större än så.

Alltså, jag tycker att det här om hur man pratar om träning, faktiskt har avhandlats ganska rejält i tråden? Läser du alla inlägg?
Ja jag läser men ser lite annorlunda på det. Partnern fokuserar mycket på mat också och har planer på att ge ut en kokbok trots att han är en medioker kock. Kokboken ska handla om hur man äter sig riktigt mätt på husmanskost och samtidigt gå ner i vikt. Dvs han får nog kryss i samtliga kategorier för hur en träningshetsare är, enligt vissas definition. Men igen, det är sån han är. Jag tror knappast att han själv känner sig särskilt hetsig.
 
Proteinpulver är ju billigaste proteinet man kan få tag på, så det är ju inte så konstigt att det blivit så poppis.
Kommer ihåg när folk som tränade tryckte i sig ägg och cottage cheese, sen var det mest kvarg då det var billigare, sen när proteinpulver blev mer utbrett och pris på kvarg höjdes så blev pulver billigaste PPK.
Så jag tycker inte det bara har med trend att göra utan mer ekonomi och tillgänglighet.

Fast nej. Mat inom hälsonorm är också beroende av trender. Ägg köper du i närmaste livsmedelsaffär (tillgänglig), ett tolvpack för 30 kr st (ekonomiskt).

Proteinpulver kan behöva beställas, en snabb googling så låg det jag hittade på 200-300 kr för 800 gr.

Att proteinpulver skulle vara ett naturligt val pga ekonomi och tillgänglighet blir ju helt felaktigt. Det är bara ännu en mattrend inom hälsonormen.
 
Proteinpulver är ju billigaste proteinet man kan få tag på, så det är ju inte så konstigt att det blivit så poppis.
Kommer ihåg när folk som tränade tryckte i sig ägg och cottage cheese, sen var det mest kvarg då det var billigare, sen när proteinpulver blev mer utbrett och pris på kvarg höjdes så blev pulver billigaste PPK.
Så jag tycker inte det bara har med trend att göra utan mer ekonomi och tillgänglighet.
Fast nu är ju alla möjliga produkter laddade med extra protein, mejeriprodukter inte minst men även de här koffeinpackade läskedryckerna som är så obegripligt populära nu. De säljs med nån märklig motivering att de ska vars hälsosamma inte minst för de som tränar. På gymmet jag besöker finns två automater fulla med dessa drycker. Märkligt med tanke på att gymmet drivs av en välrenommerad vårdcentral och dryckerna orimligtvis kan kallas hälsosamma.
 
Ja jag läser men ser lite annorlunda på det. Partnern fokuserar mycket på mat också och har planer på att ge ut en kokbok trots att han är en medioker kock. Kokboken ska handla om hur man äter sig riktigt mätt på husmanskost och samtidigt gå ner i vikt. Dvs han får nog kryss i samtliga kategorier för hur en träningshetsare är, enligt vissas definition. Men igen, det är sån han är. Jag tror knappast att han själv känner sig särskilt hetsig.

Du får nog bredda dina vyer kring hälsonorm som sträcker sig utöver din partners beteenden och handlande?
 
Fast nej. Mat inom hälsonorm är också beroende av trender. Ägg köper du i närmaste livsmedelsaffär (tillgänglig), ett tolvpack för 30 kr st (ekonomiskt).

Proteinpulver kan behöva beställas, en snabb googling så låg det jag hittade på 200-300 kr för 800 gr.

Att proteinpulver skulle vara ett naturligt val pga ekonomi och tillgänglighet blir ju helt felaktigt. Det är bara ännu en mattrend inom hälsonormen.

Vi kanske ska låta dig skriva i den här tråden själv? Du har ju helt klart ingen koll på pris av protein iaf. Eller var man hittar det billigast.
Ägg är inte billigt om man behöver mycket protein.
 
Fast nu är ju alla möjliga produkter laddade med extra protein, mejeriprodukter inte minst men även de här koffeinpackade läskedryckerna som är så obegripligt populära nu. De säljs med nån märklig motivering att de ska vars hälsosamma inte minst för de dom tränar. På gymmet jag besöker finns två automater fulla med dessa drycker. Märkligt med tanke på att gymmet drivs av en välrenommerad vårdcentral och dryckerna orimligtvis kan kallas hälsosamma.

Dom är ju svindyra. Har svårt att tro att en majoritet av tränande individer som vet hur mycket protein dom behöver prioriterar dyr mjölk med lite extra protein i framför andra mer ekonomiska produkter som blir väldigt mycket billigare i längden.
 
Vi kanske ska låta dig skriva i den här tråden själv? Du har ju helt klart ingen koll på pris av protein iaf. Eller var man hittar det billigast.
Ägg är inte billigt om man behöver mycket protein.

Jag gjorde en snabb googling. Om det krävs större eftersökningar för att hitta billigare proteinpulver faller ju pulvret ändå på både tillgänglighet och ekonomi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp