"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Du styckar hälsonormen på felaktigt sätt.
Dieter, någon? Superfoods? Motstånd mot gluten, mejeri, socker? Mat är starkt förknippat till hälsonormen. Det betyder inte att andra normer av mat inte kan existera samtidigt.
Men dieter har funnits i urminnes tider? Mattrender kommer och går hela tiden och kan väl inte kopplas till någon specifik hälsotrend? Däremot ÄR det större fokus på träning nu och ffa löpning tycker jag.
 
Jag gjorde en snabb googling. Om det krävs större eftersökningar för att hitta billigare proteinpulver faller ju pulvret ändå på både tillgänglighet och ekonomi.

En snabb googling av något jag inte har koll på kan ju självklart lätt leda till att jag hittar helt fel grejer. Precis som med allt annat så kollar man väl upp lite mer än så om det är något man ska köpa under lång tid och vill få det så billigt som möjligt med de kriterier man har.
 
En snabb googling av något jag inte har koll på kan ju självklart lätt leda till att jag hittar helt fel grejer. Precis som med allt annat så kollar man väl upp lite mer än så om det är något man ska köpa under lång tid och vill få det så billigt som möjligt med de kriterier man har.

Men då faller det fortfarande på de faktorer du själv nämnde. Om jag måste leta (tillgänglighet) för att hitta billigt (ekonomiskt) pulver, så är det fortfarande inte alls lika tillgängligt som ägg. Precis som @Lena Furberg påpekade så har ju protein blivit väldigt kommersiellt. Pga rådande mattrend inom hälsonormen.
 
Men dieter har funnits i urminnes tider? Mattrender kommer och går hela tiden och kan väl inte kopplas till någon specifik hälsotrend? Däremot ÄR det större fokus på träning nu och ffa löpning tycker jag.

Jo, givetvis kan mattrender kopplas till hälsonormer.
 
Men då faller det fortfarande på de faktorer du själv nämnde. Om jag måste leta (tillgänglighet) för att hitta billigt (ekonomiskt) pulver, så är det fortfarande inte alls lika tillgängligt som ägg. Precis som @Lena Furberg påpekade så har ju protein blivit väldigt kommersiellt. Pga rådande mattrend inom hälsonormen.

Men det allra enklaste är ju att bara gå in på en sajt och klicka hem. Finns typ tre stora företag som är dom populäraste och dom är inte svåra att hitta. Är du därtill medlem på träningsforum finns det ofta uträkningar på billigaste pulvret just nu.
Att äta 10-15 ägg om dagen är väl inte så jäkla frestande heller.
 
Men då faller det fortfarande på de faktorer du själv nämnde. Om jag måste leta (tillgänglighet) för att hitta billigt (ekonomiskt) pulver, så är det fortfarande inte alls lika tillgängligt som ägg. Precis som @Lena Furberg påpekade så har ju protein blivit väldigt kommersiellt. Pga rådande mattrend inom hälsonormen.
Där finns också en coolhetsfaktor i de nya produkterna, där tillverkarna lägger jättestor vikt vid design etc av förpackningarna. De riktar sig också oftast till ungdomar. Att de kostar lite mer tror jag in te betyder mycket. Att köpa gymkort är JÄTTEdyrt så proteinprodukternas pris är ett mindre problem. Tror jag. Men det ör också detta jag finner så märkligt eftersom många av dessa sk energidrycker INTE är hälsosamma i ordets egentliga mening.
 
Men det allra enklaste är ju att bara gå in på en sajt och klicka hem. Finns typ tre stora företag som är dom populäraste och dom är inte svåra att hitta. Är du därtill medlem på träningsforum finns det ofta uträkningar på billigaste pulvret just nu.
Att äta 10-15 ägg om dagen är väl inte så jäkla frestande heller.

Men om mitt pulver tar slut är det inte tillgängligt förrän jag klickar hem det och får det levererat/hämtar ut det. Äggen finns direkt på ICA. Och anledningen till att det idag är "enkelt att klicka hem" är att protein klivit kommersiellt och en trend pga hälsonormer.
 
Du tror att jag har snäv syn för att jag använder honom som exempel?

Du menar att du ser det annorlunda och använder därefter din partner som bekräftande exempel på din uppfattning. I tidigare inlägg blir du också osäker på om du ens mött den typ av hälsohets som diskuteras i tråden. Trots att TS länkar till bekräftande forskning. Då får jag anta att ditt perspektiv är ganska snävt.
 
Men om mitt pulver tar slut är det inte tillgängligt förrän jag klickar hem det och får det levererat/hämtar ut det. Äggen finns direkt på ICA. Och anledningen till att det idag är "enkelt att klicka hem" är att protein klivit kommersiellt och en trend pga hälsonormer.

Man måste inte vänta tills påsen är helt slut? :confused: Men visst, fram tills du får hem nytt så får du ju nöja dig med annat du egentligen inte vill ha. Det är väl inte mer komplicerat än så.
Jag skulle ändå inte vilja trycka i mig en massa ägg för att fylla upp proteinbehovet bara för att dom finns på ett ICA nära mig, då blir det i så fall kvarg eller cottage cheese.
 
Man måste inte vänta tills påsen är helt slut? :confused: Men visst, fram tills du får hem nytt så får du ju nöja dig med annat du egentligen inte vill ha. Det är väl inte mer komplicerat än så.
Jag skulle ändå inte vilja trycka i mig en massa ägg för att fylla upp proteinbehovet bara för att dom finns på ett ICA nära mig, då blir det i så fall kvarg eller cottage cheese.

Om jag måste planera när jag ska köpa pulver innan det tar slut är det inte särskilt tillgängligt. :idea:

Alltså, det känns med som att du nagelfar det här, så vi kan med fördel släppa det sidospåret.
 
Fast nu är ju alla möjliga produkter laddade med extra protein, mejeriprodukter inte minst men även de här koffeinpackade läskedryckerna som är så obegripligt populära nu. De säljs med nån märklig motivering att de ska vars hälsosamma inte minst för de som tränar. På gymmet jag besöker finns två automater fulla med dessa drycker. Märkligt med tanke på att gymmet drivs av en välrenommerad vårdcentral och dryckerna orimligtvis kan kallas hälsosamma.

Jag var på en föreläsning med en nutritionist för ett tag sedan om kost i sammanhanget träningsprestationer. Hon pratade mycket om protein-hetsen och hur orimlig den är, men företagen tjänar pengar på det så därför rullar det på och vi inbillar oss att vi behöver en massa extra protein. Hon sa bland annat att pasta och kvarg innehåller lika mycket protein och ändå är det inte lika trendigt att sleva i sig en tallrik spagetti efter ett träningspass. Det säger en del om hur hjärntvättade vi är.
 
Jag var på en föreläsning med en nutritionist för ett tag sedan om kost i sammanhanget träningsprestationer. Hon pratade mycket om protein-hetsen och hur orimlig den är, men företagen tjänar pengar på det så därför rullar det på och vi inbillar oss att vi behöver en massa extra protein. Hon sa bland annat att pasta och kvarg innehåller lika mycket protein och ändå är det inte lika trendigt att sleva i sig en tallrik spagetti efter ett träningspass. Det säger en del om hur hjärntvättade vi är.

@Riru Exakt detta.
 
Jag var på en föreläsning med en nutritionist för ett tag sedan om kost i sammanhanget träningsprestationer. Hon pratade mycket om protein-hetsen och hur orimlig den är, men företagen tjänar pengar på det så därför rullar det på och vi inbillar oss att vi behöver en massa extra protein. Hon sa bland annat att pasta och kvarg innehåller lika mycket protein och ändå är det inte lika trendigt att sleva i sig en tallrik spagetti efter ett träningspass. Det säger en del om hur hjärntvättade vi är.

3,5 gram protein per portion pasta vs en burk kvarg på 20g protein är inte lika mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp