"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Jag opponerar mig mot att man inte kan säga att man tränar för då kan man riskera att kränka någon annan. Det var ju relevant info som svar på en kommentar, i exemplet som togs upp.
Exemplet var väl ungefär ”min kollega kommenterade mitt mellanmål, jag sa att jag var hungrig för att jag tränat, efter hennes reaktion på det kände jag att jag inte borde sagt så”.

Och svaret på det blev ungefär ”mellanmål är normalt, du behöver inte nämna träning för att förklara det”.

Det var alltså inte så att någon i tråden kritiserade första skribenten, det var skribenten själv som orsakat en reaktion som hon fick lite ågren av.
 
Apropå protein och hälsa (behovet av protein är 0.7-1,6 g/kg kroppsvikt och dag - den övre gränsen en extrem kroppsbyggare)
http://lakartidningen.se/Klinik-och...brist-pa-protein--for-hogt-intag-storre-risk/ (källan är vald för att den är tillförlitlig och lätt att förstå)

Det är farligare med för mycket protein än för lite och nästan ingen risk för underskott utom vid sjukdom eller ren svält. Underskott är farligt ffa för barn
 
Det är väl här vi har olika åsikt, om normen är skadlig eller ej. Jag tycker att det är en av de bättre normerna, att man ska ”ta hand om sig”. Fanatism är dock inte bra, inte heller skammande av de som inte kan/vill/ens känner till.

Jag opponerar mig mot att man inte kan säga att man tränar för då kan man riskera att kränka någon annan. Det var ju relevant info som svar på en kommentar, i exemplet som togs upp.
Men alltså, har du läst tråden, och kommentarerna? Den enda som använder ordet ”kränka” i den här tråden är du.
 
Varför överhuvudtaget ställa fråga om mängden? Vad som är rekommenderad träning (inte endast mängd, utan framförallt typ) beror rimligen på syftet. Handlar det om att minska risken för frakturer hos äldre, minska risken för hypertoni, undvika proteslossning, osv.

Visst, genom att tala om träning och rörelse som något som minskar risker för sjukdom och snabbar på tillfrisknande så riskerar man indirekt att att skuldbelägga den som inte tränar och blir sjuk. Den risken finns helt klart. Men det får vägas mot den nytta som många andra kan människor kan ha av dessa rön.
Om man inte definierar mängden så vet man ju inte hur mycket eller hur lite man ska röra sig. Man kan då hela tiden använda motion/träning som ett slagträ mot individen. Du har inte ätit/sovit/tränat/mediterat/whatever tillräckligt det är alltså ditt fel att du drabbats av vad det nu är.

Hur mycket ska jag röra mig/träna/motionera för att vara en värdig människa? Om jag inte "arbetar/tar ansvar för min hälsa" vilken rätt har jag till vård, hänsyn från arbetsgivaren etc då?
 
Du missar budskapet.

(Proteinpasta är ju ett utmärkt exempel på hur protein blivit kommersiellt pga MATTREND. Alltså, du faller hela tiden på eget snöre.)

Nej det gör jag inte. Jag svarade på det du citerade, och det stämmer inte att en portion vanlig pasta är lika mycket protein som en portion kvarg. Det var min poäng, inget annat.
 
Ja jag läser men ser lite annorlunda på det. Partnern fokuserar mycket på mat också och har planer på att ge ut en kokbok trots att han är en medioker kock. Kokboken ska handla om hur man äter sig riktigt mätt på husmanskost och samtidigt gå ner i vikt. Dvs han får nog kryss i samtliga kategorier för hur en träningshetsare är, enligt vissas definition. Men igen, det är sån han är. Jag tror knappast att han själv känner sig särskilt hetsig.
Du ser inga problem med det?
 
Apropå protein och hälsa (behovet av protein är 0.7-1,6 g/kg kroppsvikt och dag - den övre gränsen en extrem kroppsbyggare)
http://lakartidningen.se/Klinik-och...brist-pa-protein--for-hogt-intag-storre-risk/ (källan är vald för att den är tillförlitlig och lätt att förstå)

Det är farligare med för mycket protein än för lite och nästan ingen risk för underskott utom vid sjukdom eller ren svält. Underskott är farligt ffa för barn

Är det jag gått efter (0,7-1g/kg) Och med uträkning hade jag svårt att få i mig tillräckligt med protein utan kvarg/proteinpulver. Faktiskt. För mig var det svårare än jag trott.
Men jag åt/äter inga mängder kött heller.
 
Är det jag gått efter (0,7-1g/kg) Och med uträkning hade jag svårt att få i mig tillräckligt med protein utan kvarg/proteinpulver. Faktiskt. För mig var det svårare än jag trott.
Men jag åt/äter inga mängder kött heller.

Jag är vegan och har inga problem med proteinbrist. Enda gången jag haft problem var när en dietist ville att jag skulle äta massor per dag. Kaj minns inte mängden men det var extremt.
 
Jag är vegan och har inga problem med proteinbrist. Enda gången jag haft problem var när en dietist ville att jag skulle äta massor per dag. Kaj minns inte mängden men det var extremt.
Jo jag säger inte att det inte går, men jag är kinkig gällande mat och har inte så stora valmöjligheter om jag ska äta. Så just för mig var det svårt och jag behövde extra utöver den vanliga maten.
 
Om man inte definierar mängden så vet man ju inte hur mycket eller hur lite man ska röra sig. Man kan då hela tiden använda motion/träning som ett slagträ mot individen. Du har inte ätit/sovit/tränat/mediterat/whatever tillräckligt det är alltså ditt fel att du drabbats av vad det nu är.

Hur mycket ska jag röra mig/träna/motionera för att vara en värdig människa? Om jag inte "arbetar/tar ansvar för min hälsa" vilken rätt har jag till vård, hänsyn från arbetsgivaren etc då?

Utan att veta syftet så finns det ingen som helst möjlighet - eller ens någon poäng - att säga något om mängden.

Det du skriver i det sista stycket kan ju vara lämpligt att fråga exempelvis den som satte ihop medarbetarundersökningen som du tidigare nämnde. Jag är ingen vurmare av hälsotrenden utan tycker att den är högst problematisk.
 
Det här extrema fokuset på den egna kroppen är i mina ögon långt ifrån hälsosamt. Dessutom, för att återknyta till trådstart är det bokstavligen religiöst sprunget, ”min kropp är mitt tempel” osv. Läs Korintierbrevet. Detta tempel är ett lån från gud och han äger det, dvs dig och din kropp. Hälsosamt?

”Ta hand om sig” är mantrat alla upprepar. Det är vår skyldighet mot gud, staten, samhället etc etc.

Varför talas det inte om vårt ansvar för att ta hand om andra och varandra? Det har visat sig viktigt för oss människor att vårda goda relationer, att göra gott för andra, att släppa fokus från oss själva och se våra medmänniskor i större utsträckning. Nu har jag ingen källa framför mig men lyckoforskare har ju konstaterar att en av de största bidragande orsakerna till upplevd ”lycka” är att ha goda mellanmänskliga relationer och att fokusera på samhället och individer *utanför* oss själva.
 
Det här extrema fokuset på den egna kroppen är i mina ögon långt ifrån hälsosamt. Dessutom, för att återknyta till trådstart är det bokstavligen religiöst sprunget, ”min kropp är mitt tempel” osv. Läs Korintierbrevet. Detta tempel är ett lån från gud och han äger det, dvs dig och din kropp. Hälsosamt?

”Ta hand om sig” är mantrat alla upprepar. Det är vår skyldighet mot gud, staten, samhället etc etc.

Varför talas det inte om vårt ansvar för att ta hand om andra och varandra? Det har visat sig viktigt för oss människor att vårda goda relationer, att göra gott för andra, att släppa fokus från oss själva och se våra medmänniskor i större utsträckning. Nu har jag ingen källa framför mig men lyckoforskare har ju konstaterar att en av de största bidragande orsakerna till upplevd ”lycka” är att ha goda mellanmänskliga relationer och att fokusera på samhället och individer *utanför* oss själva.
I normalfallet utesluter ju inte det ena det andra. Men i den här osunda jag-fixerade och egna-kroppen-fixerade kulturen upplever jag väldigt lite utrymme och intresse för annat.
 
Är det jag gått efter (0,7-1g/kg) Och med uträkning hade jag svårt att få i mig tillräckligt med protein utan kvarg/proteinpulver. Faktiskt. För mig var det svårare än jag trott.
Men jag åt/äter inga mängder kött heller.

Det motsäger inte att extratillsatt protein inte är annat än en tydlig kommersiell mattrend.
 
jag knäcks av dethär. har alltid haft problem med psykisk ohälsa -- även tampats med viktproblem o försökt ha kontroll ang mitt ätande. o misslyckats -- o mått ännu sämre osv. har väll ngn annan sårbarhet i botten som gör mitt psykiska mående så ostabilt men mkt har som kommit o handla om detta..

tränade mkt o rättså intensivt ett tag o hade full koll på maten. följde peppkonton på ig o alltid köksvågen framme på bänken o rätt andel protein o kalorier osv -- kände jag mådde Bra för kanske första ggn i mitt liv trots mensen försvann o kroppen gjorde ont -- tills allt som tvärdog.

hamnade på psyk för min psykiska ohälsa -- ja var helt nere på botten -- o har då försökt beskriva även denhär biten hur dåligt jag mår på grund utav min vikt o min kropp o maten -- jämt & alla situationer.

efter flera månader o motion på recept är det stora fokuset jag ska röra på mig o äta regelbundet o rätt. sist blev överenskommelsen med terapeuten ska minst ut o gå promenader varje dag tills nästa besök om 3 v då det ska följas upp.. ’nu sålänge du är sjukskriven har du tid ju faktiskt’..

för mig -- blir det bara mer press. allt blir bra bara jag rör på mig o äter som folk -- är Hälsosam. går ner i vikt kanske om jag inte är nöjd med min kropp.

tror väll inte vården har fel i sak -- har förståss snappat upp nyttan med motion ffa tex vid depression. o vet vad mat är o gör för kroppen -- bränsle.. vad som är Rätt mat o Fel mat osv. hur skulle jag inte?... men känner inte jag mår ngt bättre av höra det hela tiden.

sen även utifall att biten med motion får mig må bättre ang biten med ångesten o depression -- så dom andra problemen blir jag inte av med. klarar inte se min kropp en gång. för den inte är Rätt o kommer aldrig bli det efter alla år av jojjo-bantande. förstörd. o kontrollen över maten är förlorad o hjulet snurrar mer än nånsin. helt fast.

men känner där är jag ensam för vården förstår inte alls. känns så xtremt skamligt ens ha dom här problemen i vuxen ålder. utseendekomplex är tonårsproblem. äta bra mat o hålla blodsockernivån jämn -- stadig frukost lagad lunch o lätt kvällsmat o ibland Unna sig -- o motionera är Ta Hand Om Sig. grundläggande för en vuxen person.

istället hamnar jag sjukskriven i soffan med glass -- o ångest för jag inte är ute i löpspåret med resten av världen..

världssämst Lat Dj-vel. så känner jag mig. o inte värd ngn vård för det är jag som sabbar för mig själv. alla vet med träning o rätt kalorier blir allt bra. vet vet vet men orkar inte.

-- menar inte på ngt sätt o offerkofta mig med inlägget men svarar på ts. nej -- jag lever inte på grönkål o långa löpdistanser -- orkar tvärt om inte höra ngt mer alls om grönkål o löpning o crossfit o anders hansen. det är för mkt för mig nu. inte peppande alls längre. för jag är för lat. o för ful. o har för dålig karaktär. som inte kan kontrollera mitt matintag o gå till gymmet o ta en selfie på en Tränad Kropp.
 
Det motsäger inte att extratillsatt protein inte är annat än en tydlig kommersiell mattrend.

Hur många gånger ska du tjata om det nu och ge det som svar på inlägg som inte ens handlar om det?
Du gnäller om att du måste upprepa dig men du gör det ju av helt fri vilja även när det inte är aktuellt.
 
Hur många gånger ska du tjata om det nu och ge det som svar på inlägg som inte ens handlar om det?

Fast det var ju vad sidospåret ursprungligen handlade om, mattrender inom hälsnormen. Men mitt budskap har väl varit tillräckligt tydligt så vi kan med fördel släppa det.
 
Jag har inte så mycket klokt att tillägga så jag vill bara säga hur glad jag är över den här tråden 😃 Tack @Fruentimber mfl!

Jag har inte reflekterat över hälsonormen som problem utan mer sett individer som problematiska. Den här tråden har gett mig en mycket större förståelse för sammanhanget och också verktyg för att hantera det.

Jag är själv verkligen ingen hälsohetsare (tjock och varken tränar eller dietar men har hund så promenerar av nödvändighet) men oj vad jag känner ingen mig i det där med att jaga steg, har reflekterat över det en del senaste tiden och det är skönt att jag inte är ensam.
 
Utan att veta syftet så finns det ingen som helst möjlighet - eller ens någon poäng - att säga något om mängden.

Det du skriver i det sista stycket kan ju vara lämpligt att fråga exempelvis den som satte ihop medarbetarundersökningen som du tidigare nämnde. Jag är ingen vurmare av hälsotrenden utan tycker att den är högst problematisk.
Jag förstår inte din poäng i något av dina inlägg. Vad är det du försöker säga? Jag förstår förstås vad det står i dom men inte varför du svarar på mina inlägg med dina inlägg? Jag försöker ta reda på vilken mängd rörelse @annmarg menar när hon säger att vi borde sluta vara slöfockar och gnällspikar och istället röra på oss. Jag hittar nämligen ganska många olika rekommendationer på ämnet allt från 20 minuters promenad (gå till jobbet) till att ägna sig åt konditionsträning, vissa menar att den viktigaste motionen är den där man avbryter ett stillasittande med att tex gå till datorn eller kaffeautomaten. Så vad är det hon menar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp