"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Till exempel om man vill svara på en ärlig och nyfiken fråga: "Hur kommer det sig att du alltid ser pigg ut, och aldrig är sjukskriven?" Hur svarar man på den utan att kränka någon eller hälsohetsa?

Jag kan ge dig 18 relevanta exempel till, men jag får intryck av att du är mer intresserad av att uppfostra folk än att vidga din föreställningsvärld.
Eh? Ja inte tusan antar jag att min pigghet och arbetsförmåga beror på vare sig träning, kost eller annat som ingår i hälsohetsen. Det hade ju varit helt absurt att göra ett sånt antagande. Nu har ingen någonsin frågat mig hur det kommer sig att jag så sällan är sjuk (märklig fråga) men jag hade nog svarat ”jag har nog haft tur” eller nåt.

Jag kan verkligen inte komma på några frågor där det skulle vara viktigt att beskriva mitt ”hälsoarbete”(som inte finns). Så nej det handlar inte om att uppfostra utan jag fattar faktiskt inte varför det skulle vara viktigt att beskriva sitt ätande eller sin träning eller vad som. Om man nu inte får en direkt fråga och bedömer att det är lämpligt att svara på den.
 
Eh? Ja inte tusan antar jag att min pigghet och arbetsförmåga beror på vare sig träning, kost eller annat som ingår i hälsohetsen. Det hade ju varit helt absurt att göra ett sånt antagande. Nu har ingen någonsin frågat mig hur det kommer sig att jag så sällan är sjuk (märklig fråga) men jag hade nog svarat ”jag har nog haft tur” eller nåt.

Jag kan verkligen inte komma på några frågor där det skulle vara viktigt att beskriva mitt ”hälsoarbete”(som inte finns). Så nej det handlar inte om att uppfostra utan jag fattar faktiskt inte varför det skulle vara viktigt att beskriva sitt ätande eller sin träning eller vad som. Om man nu inte får en direkt fråga och bedömer att det är lämpligt att svara på den.

Jag som äter fruktansvärt dåligt och har dåliga värden osv på grund av det får ofta höra att jag måste äta bättre och träna på så att jag inte ska bli så sjuk/bli mer hälsosam.

Jag kan känna mig oerhört hetsad till att äta ”bättre” för att jag inte vill vara då sjuk som jag är, vilket troligtvis gör så att jag inte äter ”bättre” för att hela skiten skapar ångest och känns övermäktig.
 
Jo. Det är ju det jag gör? Det var därför jag tog upp det. En del av det enorma spektrat "träning" som jag inte håller med om, inte följer och definitivt inte lägger mina pengar på. Jag ser inte ens dessa produkter som hälsosamma. Man kan vistas i en "norm" (i det här fallet träna av olika anledningar) utan att ge sig hän åt alla yttringar och allt kommersiellt. Man kanske rentav kan påverka en norm inifrån, genom att vägra x antal yttringar?
Aha, jag tolkade det som att du tidigare i tråden menat att det inte finns någon särskilt hälsohets och sedan tog du upp ett jättebra exempel på just sådan, alla proteinprodukter.
 
Jag som äter fruktansvärt dåligt och har dåliga värden osv på grund av det får ofta höra att jag måste äta bättre och träna på så att jag inte ska bli så sjuk/bli mer hälsosam.

Jag kan känna mig oerhört hetsad till att äta ”bättre” för att jag inte vill vara då sjuk som jag är, vilket troligtvis gör så att jag inte äter ”bättre” för att hela skiten skapar ångest och känns övermäktig.
Jag vet inte något om din situation, men att tex vårdpersonal påtalar att man har dåliga värden och att det är relaterat till att man äter dåligt är ju något annat än hälsohets. Jag antar att det gäller att man äter för lite eller extremt ensidigt isf.
 
Aha, jag tolkade det som att du tidigare i tråden menat att det inte finns någon särskilt hälsohets och sedan tog du upp ett jättebra exempel på just sådan, alla proteinprodukter.
Jag tänker att just denna plötsliga uppsjö av dylika produkter i lika hög grad är en kommersiell grej som blivit jättestor väldigt snabbt. Men de två hänger ju ihop. Jag tror absolut att där finns kroppshets (ett hopkok av olika typer av sånt människor förväntas leva upp till) men vill bara inte kasta ut barnet med badvattnet om man så säger.
 
Jag vet inte något om din situation, men att tex vårdpersonal påtalar att man har dåliga värden och att det är relaterat till att man äter dåligt är ju något annat än hälsohets. Jag antar att det gäller att man äter för lite eller extremt ensidigt isf.

För ensidigt. Dock inte bara vårdpersonal. Typ alla verkar tycka att det är ok att kommentera maten man äter.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Du tror att jag har snäv syn för att jag använder honom som exempel?
Jag är inte @Fruentimber , men jag skulle snarare säga att det tyder på en snäv syn när du först visar hur din partner väl stämmer in på rådande hälsonorm, och sedan menar att han inte gör det därför att han inte känner sig särskilt hetsig.

Då är vi ju tillbaka i att du inte verkar riktigt veta vad normer är. Om vi återigen jämför med könsnormer, så tror vi väl inte att de personer som är och uttrycker sig tydligt normföljsamt känner sig som att de reproducerar förtryckande genusnormer?
 
Till och med i Hem & Hyra :arghh:
20190925_172640.jpg
 
Den här tråden känns som ett gigantiskt fall av déja vu.
Smala människor i diskussioner om fettförtryck: "Men det är faktiskt viktigt att prata om hälsa!".
Tränande människor i diskussioner om hälsohets: "Ska man inte ens få träna i det här jävla landet?!".
Kränktheten, förnekelsen, bortförklaringarna och spela dum-faktorn när ett problematiskt beteende ifrågasätts är tamefan identisk.

Ett problem jag som tjock ser här är annars var sjutton jag ska ta vägen i frågan. Å ena sidan, ett träningsinlägg på insta kan bidra till hälsohets. Å andra sidan, ett träningsinlägg på insta kan bidra till en normalisering av tjocka kroppar och göra träning mer tillgängligt för tjocka människor (ja, det är ofta otillgängligt, det är en av följderna av både smalhets och hälsohets). Det är en jäkligt tunn linje däremellan som kan vara svår att balansera på. Men jag vet inte, den diskussionen kanske lämpar sig bättre på annat håll.
 
Den här tråden känns som ett gigantiskt fall av déja vu.
Smala människor i diskussioner om fettförtryck: "Men det är faktiskt viktigt att prata om hälsa!".
Tränande människor i diskussioner om hälsohets: "Ska man inte ens få träna i det här jävla landet?!".
Kränktheten, förnekelsen, bortförklaringarna och spela dum-faktorn när ett problematiskt beteende ifrågasätts är tamefan identisk.

Ett problem jag som tjock ser här är annars var sjutton jag ska ta vägen i frågan. Å ena sidan, ett träningsinlägg på insta kan bidra till hälsohets. Å andra sidan, ett träningsinlägg på insta kan bidra till en normalisering av tjocka kroppar och göra träning mer tillgängligt för tjocka människor (ja, det är ofta otillgängligt, det är en av följderna av både smalhets och hälsohets). Det är en jäkligt tunn linje däremellan som kan vara svår att balansera på. Men jag vet inte, den diskussionen kanske lämpar sig bättre på annat håll.

Att folk ifrågasatt om man inte ska få träna är endast pga att det dykt upp påståenden att det räcker ATT du tränar och tänker på vad du äter, du bidrar då till hets.
Att det sedan kom fram att det handlar om att inte gapa ut det i social media och trycka up det i ansiktet på folk kan väl inte jag (eller övriga som kommenterade just detta) hjälpa. Det blev ju ett stort missförstånd där helt enkelt.
Handlar absolut inte om kränkthet, förnekelse, bortförklaringar eller att spela dum.
 
Handlar absolut inte om kränkthet, förnekelse, bortförklaringar eller att spela dum.
Jo det får man väl ändå säga när vi nu är på sidan 21 och diskussionen fortgår, trots flera förtydliganden genom tråden.

@Lena Furberg gillar ditt inlägg, trots att jag själv bemött påståendet "vadå får man inte jogga" tidigt i tråden (sidan 8). Dvs all förvirring kring vad exakt man syftat på torde väl ha gått över där någonstans innan sidan 10.

Man blir matt alltså.
 
Har själv aldrig märkt av någon hets om kläder på gym. Tränar själv utan skor och är inte ensam om det, byxor har jag tunna lediga yogabyxor som jag går runt i hemma (tajta åtsittande och färgglada är så inte mej, testade i affär en gång och nej tack för min del.), vanligt linne från gekås bas, bh behöver jag en riktigt bra även annars så inget extra köp där, väska så jag fick plats med allt behövdes. Vet ni vad, inget har tittat konstigt på mej för kläder jag tränar i ens på sats på Eriksberg när jag var där.
 
Jo det får man väl ändå säga när vi nu är på sidan 21 och diskussionen fortgår, trots flera förtydliganden genom tråden.

@Lena Furberg gillar ditt inlägg, trots att jag själv bemött påståendet "vadå får man inte jogga" tidigt i tråden (sidan 8). Dvs all förvirring kring vad exakt man syftat på torde väl ha gått över där någonstans innan sidan 10.

Man blir matt alltså.
Men det jag inledningsvis reagerade mot, och enda anledningen till att jag överhuvudtaget skrev nåt i tråden, var ett i mina ögon trubbigt påstående att man var en del av normen (och därmed en del av problemet eftersom man då reproducerade normen) redan genom att syssla med någon form av t.ex. träning. Att man inte kan svära sig fri från det, oavsett vilka avsikter man har med sina aktiviteter. Sen dess (jag missade ditt inlägg på s 8, tror jag...) har några förklarat att det inte alls är så tankegången ska uppfattas, medan andra menar att man omöjligt kan stå vid sidan om normen och vad den innebär. Att man inte kan delta i en aktivitet utan att reproducera normen. Det är detta, och BARA detta, jag vände mig mot för sisådär hundra sidor sedan.

Jag tror att där helt enkelt finns olika åsikter i just den frågan. Jag tror inte att pensionärerna som gymmar på Tryggakliniken reproducerar en skadlig norm. Många här i tråden menar naturligtvis inte heller att det är så, men jag har fått svar som tyder på att några ändå tänker exakt så.

I övrigt håller jag med om det mesta. I stort sett allt, faktiskt.
 
Jag tror inte att pensionärerna som gymmar på Tryggakliniken reproducerar en skadlig norm. Många här i tråden menar naturligtvis inte heller att det är så, men jag har fått svar som tyder på att några ändå tänker exakt så.
Kan du snälla citera de personerna? Jag har inte tolkat någon i den här tråden så.

För övrigt svarade du på mitt inlägg på sidan åtta så jag tror inte att du missade det..? Däremot verkar du genomgående i tråden ställa exakt samma frågor, få dem besvarade och ändå fortsätta i samma spår.
 
Kan du snälla citera de personerna? Jag har inte tolkat någon i den här tråden så.

För övrigt svarade du på mitt inlägg på sidan åtta så jag tror inte att du missade det..? Däremot verkar du genomgående i tråden ställa exakt samma frågor, få dem besvarade och ändå fortsätta i samma spår.
Jag hinner inte gå igenom hela den här jättelånga tråden, men inlägg #206 är ett.

Om jag upprepar samma frågor så är det för att jag fått svar som också är upprepningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp