"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men det är ju ett inlägg som talar om hur normer fungerar? Det är väl inte så mycket att tycka om..? Eller?
När "normen" i det här fallet är så ofantlig bred, ett så enormt spektrum av aktiviteter, människotyper, bakgrunder, orsaker, osv osv osv menar jag att det är väldigt generaliserande att svepa in samtliga aktiva såsom reproducerande av en problematisk norm. För det är ju det problematiska man vill åt i tråden, eller hur? Och då menar jag att man kanske kan vara mer specifik istället för att slänga ut barnet med badvattnet.

Men det handlar kanske mest (i mitt fall) om att märka ord och märka uttryck, inte om att problematiken tråden handlar om inte skulle existera, för det gör den ju, utan tvekan.
 
Jo det får man väl ändå säga när vi nu är på sidan 21 och diskussionen fortgår, trots flera förtydliganden genom tråden.

@Lena Furberg gillar ditt inlägg, trots att jag själv bemött påståendet "vadå får man inte jogga" tidigt i tråden (sidan 8). Dvs all förvirring kring vad exakt man syftat på torde väl ha gått över där någonstans innan sidan 10.

Man blir matt alltså.

Jag vet att någon förtydligat då och då. Men så får man ändå ett svar som gör att man återigen får ställa frågan hur dom menar där, när dom återigen säger att det räcker med att träna så hetsar man och that's how it is typ. Men istället för svar/förklaring så får man en känga om att man inte fattar något.
Ja man blir matt.
 
Eh? Ja inte tusan antar jag att min pigghet och arbetsförmåga beror på vare sig träning, kost eller annat som ingår i hälsohetsen. Det hade ju varit helt absurt att göra ett sånt antagande. Nu har ingen någonsin frågat mig hur det kommer sig att jag så sällan är sjuk (märklig fråga) men jag hade nog svarat ”jag har nog haft tur” eller nåt.

Jag kan verkligen inte komma på några frågor där det skulle vara viktigt att beskriva mitt ”hälsoarbete”(som inte finns). Så nej det handlar inte om att uppfostra utan jag fattar faktiskt inte varför det skulle vara viktigt att beskriva sitt ätande eller sin träning eller vad som. Om man nu inte får en direkt fråga och bedömer att det är lämpligt att svara på den.
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?
 
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?
Det går ju utmärkt att säga att man har hög förbränning eller att man tränar mycket och sen lämna det därhän.
 
Men om vi för diskussionen vidare - vad implicerar hälsohetsen? Vilka ändringar behövs? Några förslag som har kommit upp är att individer som handlar normenligt ska tänka på sitt ansvar att inte bidra till hetsen. Men om vi lyfter frågan till en samhällsnivå - vad krävs där? Slopat friskvårdsbidrag kanske? Fler förslag?
 
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?

Nej svaret på den frågan är inte alls träningen. Det är gener och ålder.
 
Men om vi för diskussionen vidare - vad implicerar hälsohetsen? Vilka ändringar behövs? Några förslag som har kommit upp är att individer som handlar normenligt ska tänka på sitt ansvar att inte bidra till hetsen. Men om vi lyfter frågan till en samhällsnivå - vad krävs där? Slopat friskvårdsbidrag kanske? Fler förslag?
Jag tänker nog att den här hälsotrenden på samhällsnivå har minst en aspekt av att också hälsa (förutom nästan allt annat) är kommersialiserat. Och då är ju ett hälsobegrepp som i så hög grad associerar hälsa med ytan, som.hälsohetsens hälsobegrepp gör, kommersiellt effektivt. Hälsa som kan köpas. Hälsa som är väldigt kopplat till yttre fräschör.

Kommersialism är ju politiskt svåråtkomlig.
 
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?
Jag får samma fråga. Jag upplever den mycket obekväm, skruvar lite på mig och byter ämne så fort jag kan.
 
Men om vi för diskussionen vidare - vad implicerar hälsohetsen? Vilka ändringar behövs? Några förslag som har kommit upp är att individer som handlar normenligt ska tänka på sitt ansvar att inte bidra till hetsen. Men om vi lyfter frågan till en samhällsnivå - vad krävs där? Slopat friskvårdsbidrag kanske? Fler förslag?
Jag tänker att även skolan (och kanske främst idrottslärare) har ett ansvar här och på flera sätt kan bidra till att unga människor i större utsträckning har en avslappnad inställning till saker som kost, träning och kropp. Det minskar ju inte den samhälleliga hälsohetsen, men ger kanske unga fler vapen att bemöta den med.
 
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?
Jag hade tolkat frågan som enbart retorisk. Tror inte vederbörande förväntar sig ett riktigt svar på den faktiskt.
Oavsett vad så anser jag inte att du är skyldig att förklara något överhuvudtaget. Man kan ju lika gärna vända på det, och fråga varför den andre äter så små portioner. Orsakssambandet behöver ju inte vara så självklart. Du kanske går ut och stoppar fingrarna i halsen efter lunchen, det kan ju ingen veta liksom?
 
Det går ju utmärkt att säga att man har hög förbränning eller att man tränar mycket och sen lämna det därhän.
Du, att säga att man har hög förbränning som om det vore något vissa har haft turen att begåvas med av naturen är rent ut sagt taskigt, när det är en i högsta grad påverkbar egenskap. Vem som helst kan höja sin förbränning genom att öka syreupptagningsförmåga och muskelmassa. Det är högstadiefysik.
 
Jag hade tolkat frågan som enbart retorisk. Tror inte vederbörande förväntar sig ett riktigt svar på den faktiskt.
Oavsett vad så anser jag inte att du är skyldig att förklara något överhuvudtaget. Man kan ju lika gärna vända på det, och fråga varför den andre äter så små portioner. Orsakssambandet behöver ju inte vara så självklart. Du kanske går ut och stoppar fingrarna i halsen efter lunchen, det kan ju ingen veta liksom?
Men eftersom det finns ett enkelt och konkret svar på frågan, varför ska jag låta bli att svara? Tycker du alltså att det är bättre att hålla människor i okunnighetens mörker? Vilka fler enkla sanningar som inte borde såra/kränka någon tycker du ska undanhållas från den som undrar? Läskig inställning tycker jag.
 
Jag får samma fråga. Jag upplever den mycket obekväm, skruvar lite på mig och byter ämne så fort jag kan.
Saknar uppenbarligen din finkänsliga natur, samtidigt som jag på ett autistiskt sätt tror att folk frågar för att de verkligen vill veta. Hade inte du häst? Regelbunden ridning ger både muskelstyrka och kondition, för att inte tala om eventuellt stalljobb... Varför blir du besvärad av den frågan?
 
Jag har flera gånger blivit frågad "Hur kommer det sig att du äter dubbelt så mycket till lunch som jag gör, utan att det syns?". Svaret på den frågan är ju att jag springer två gånger i veckan, (sällan längre än 5 km per gång), och därför har bra syreupptagningsförmåga, och dessutom mer muskler än genomsnittskvinnan i min ålder, vilket tillsammans ger en hög förbränning. Tycker du kanske att man ska låta bli att förklara orsakssambandet mellan mina stora lunchportioner och normala kroppshydda, av hänsyn till dem som anser att förklaringen är hälsohets?
Fast den troligaste förklaringen är att ni pga genetik är skapta för att se olika ut. Det där orsakssambandet du tror dig se är rätt tveksamt och det är definitivt inte hela bilden. Jag tycker helt enkelt att man ska sluta dra tveksamma slutsatser och ja, just den här typen av inkorrekta påståenden bidrar till hälsohets.
 
Men eftersom det finns ett enkelt och konkret svar på frågan, varför ska jag låta bli att svara? Tycker du alltså att det är bättre att hålla människor i okunnighetens mörker? Vilka fler enkla sanningar som inte borde såra/kränka någon tycker du ska undanhållas från den som undrar? Läskig inställning tycker jag.
Det är dock ingen enkel sanning. Det är ett kraftigt förenklat och troligen felaktigt påstående.
 
Saknar uppenbarligen din finkänsliga natur, samtidigt som jag på ett autistiskt sätt tror att folk frågar för att de verkligen vill veta. Hade inte du häst? Regelbunden ridning ger både muskelstyrka och kondition, för att inte tala om eventuellt stalljobb... Varför blir du besvärad av den frågan?
Därför att jag inte gillar samtal om portionsstorlekar och kroppsvikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp