"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men en viss medvetenhet kring olika saker är ju inte helt förkastligt.

Men det är det här jag finner så märkligt så fort man kritiserar hälso/smalnormer. Att man ändå måste poängtera det uppenbara, trots att ingen förespråkat noll medvetenhet kring sina livsval. Men det måste in där ändå, tillsammans med inläggen om att träning piggar upp, hur många gånger i veckan man tränar, etc. I en tråd som rör hälsohets.

Det är precis likadant som när det kommer till kroppar. Det måste poängteras att det ändå är lite bättre att inte vara så överviktig, minsann, i en tråd om representativitet eller kroppsaktivism. Trots att det inte är viktens eventuella hälsofördelar/hälsonackdelar som är poängen med tråden.

Jag blir fullkomligt tokig, på detta fenomen.
 
Det dom menar skulle vara kriterier för att uppfylla något till en religion går att applicera på precis vad som helst. Inom vilket område som helst går det att hitta något "perfekt" och kalla det gudabild, och de som kämpar med det och sprider info och försöker få fler att göra samma sak kallas "präster". Nej, jag tycker den artikeln var gräslig (om det är välkända forskare som har all fakta och alla som inte håller med är dumma i huvudet så står jag för att jag är dum i huvudet.)

Okej.
 
Men det är det här jag finner så märkligt så fort man kritiserar hälso/smalnormer. Att man ändå måste poängtera det uppenbara, trots att ingen förespråkat noll medvetenhet kring sina livsval. Men det måste in där ändå, tillsammans med inläggen om att träning piggar upp, hur många gånger i veckan man tränar, etc. I en tråd som rör hälsohets.

Det är precis likadant som när det kommer till kroppar. Det måste poängteras att det ändå är lite bättre att inte vara så överviktig, minsann, i en tråd om representativitet eller kroppsaktivism. Trots att det inte är viktens eventuella hälsofördelar/hälsonackdelar som är poängen med tråden.

Jag blir fullkomligt tokig, på detta fenomen.
Absolut. Jag säger inte emot. Det inlägg jag kommenterade, och enbart den formuleringen var, (citat, igen) "Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ." Och det håller jag, alltså, inte med om. Att man då, per automatik, är en del av hälsohetsen.
 
Absolut. Jag säger inte emot. Det inlägg jag kommenterade, och enbart den formuleringen var, (citat, igen) "Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ." Och det håller jag, alltså, inte med om. Att man då, per automatik, är en del av hälsohetsen.

Reproducerar man normer som bidrar till hälsohets så är man en del av hälsohetsen.
 
Reproducerar man normer som bidrar till hälsohets så är man en del av hälsohetsen.
Så alla som tycker om att t.ex. springa en runda i skogen och njuta av att benen bär och hjärtat slår, reproducerar en norm och bidrar till hälsohets? Det är en ganska extrem slutsats, i min mening. Ska man gömma sig i garderoben med sina löparskor och sim-mössa...? Måste hälsa och fysiskt välmående alltid sammankopplas med hets?
 
Så alla som tycker om att t.ex. springa en runda i skogen och njuta av att benen bär och hjärtat slår, reproducerar en norm och bidrar till hälsohets? Det är en ganska extrem slutsats, i min mening. Ska man gömma sig i garderoben med sina löparskor och sim-mössa...? Måste hälsa och fysiskt välmående alltid sammankopplas med hets?

Jag tänker att hetsen inte stärks av att folk tränar utan att de måste "gnugga det i ansiktet" på andra.
 
Men jöss, förlåt. Jag försökte vara skämtsam.

Jag har fått så extremt mycket trista gliringar på Buke på sistone och åsikter lagda i min mun så du får ursäkta om min tolerans är lika med noll just nu. Jag har aldrig, i ett endaste inlägg i den här tråden, antytt att en enbart bör äta hälsosam kost. Tvärtom har jag från första inlägg sagt att jag äter vad jag vill. Så när du säger att jag inte behöver väga upp mina tidigare inlägg med att hävda att jag minsann fikar så får du ursäkta om jag brinner av tillslut av fria tolkningar av mina inlägg. Jag hade inte en tanke på att en fika på något sätt skulle vara en motpol till den här diskussionen, men att du själv tar upp det på det sättet gör att du själv kanske borde fundera på vilken bild av en fika du reproducerar.

Ja, du får ursäkta om det blev en väldigt trist tolkning och reaktion på ett skämt. Jag har som sagt taggarna utåt just nu och det är inte ditt fel.
 
Folk har generellt noll koll på vad hälsa innebär, inte heller kan folk särskilt mkt ätande eller hur kropp eller hjärna funkar. Jag blir så jäkla trött på det bara. Oftast så är jag lika grinig som vanligt och säger ifrån/korrigerar när det dyker upp felaktigheter.
Jag tycker ändå att jag har en ganska vettig bekantskapskrets men på vissa håll finns det en hel del konstiga ideer.

På sociala medier avföljer jag folk som postar om vikt, kropp eller ”hälsosamma” matinlägg.

Jag är ganska påverkad av mitt jobb. Jag jobbar ju med ätstörningsbehandling och jag lever faktiskt som jag lär. Försöker vara någon slags levande motpol både på jobbet som rollmodell och privat bland vänner och bekanta. Jag önskar verkligen att fler kunde sluta älta kroppar, hälsa, ätande osv. Ingenting blir bättre av att underhålla en massa sjuka tankar, bättre att bara lägga ner och tänka på viktigare saker istället. Kombinerat med att de flesta har så dålig kunskap så blir det ändå bara helt fel.
 
Ett stort problem med den här hälsoreligionen eller hälsomoralen är ju att den gör allt den kan för att förmå oss att förstå vår hälsa som en helt och hållet individuell grej, som vi har ett helt och hållet individuellt ansvar för.

Allt annat försvinner i periferin. Klass, tex. Yrke. Samhällsplanering. Och så vidare.
Exakt mitt problem också. Jag gillar att man betonar att fysisk aktivitet kan bota depression t ex men i samband med att samhället kraschar psykiatrin så klingar det jäkligt falskt, ungefär som nu har vi bestämt att staten kan inte hjälpa dig med terapi men ut och spring istället så blir det nog bra.
 
Så alla som tycker om att t.ex. springa en runda i skogen och njuta av att benen bär och hjärtat slår, reproducerar en norm och bidrar till hälsohets? Det är en ganska extrem slutsats, i min mening. Ska man gömma sig i garderoben med sina löparskor och sim-mössa...? Måste hälsa och fysiskt välmående alltid sammankopplas med hets?
Nej, de som gillar att springa, boxas, spinning, träna på gym osv ska naturligtvis göra det. För det är det som gör att dom mår bra!

Men när det urskillningslöst sammankopplas (då tänker jag på media), springa, löpträna = hälsa och fysiskt välmående, då blir det hets.
Hets till de som t.ex inte kan jogga. Då ska vi känna att vi är värdelösa och inte har någon hälsa? Det blir liksom budskapet.
Det är det som är problematiken. Det blir så svart eller vitt.
 
Men problemet är ju så märkligt, för samtidigt som vi har en liten del av befolkningen som syns och hälsohetsar och som är väldigt långt ifrån att vara hälsosamma öht, så är ju det riktigt stora problemet att vi rör på oss för lite. Och där finns det inga förebyggande insatser knappt för t ex barnen mer än värdelösa goda råd och pekpinnar.
 
Jag hade inte en tanke på att en fika på något sätt skulle vara en motpol till den här diskussionen, men att du själv tar upp det på det sättet gör att du själv kanske borde fundera på vilken bild av en fika du reproducerar.

Du behöver inte oroa dig för min medvetenhet kring reproducering av normer kring hälsa och mat. Jag gjorde en hel b-uppsats om normer kring socker och fika. :) Ironiska gliringar om reproducerande av normer förekommer ju ganska friskt i de trådar som också kritiserar densamma här på Buke, så jag trodde i min enfald att du var med på tåget. My mistake.
 
Så alla som tycker om att t.ex. springa en runda i skogen och njuta av att benen bär och hjärtat slår, reproducerar en norm och bidrar till hälsohets? Det är en ganska extrem slutsats, i min mening. Ska man gömma sig i garderoben med sina löparskor och sim-mössa...? Måste hälsa och fysiskt välmående alltid sammankopplas med hets?

Nej, att träna och äta bra är inte att bidra till nån hälsohets. Det kan vara en helt vanligt persons helt vanliga vardag. Att man ska klumpas in till att bidra med hets för att man gör det är väldigt överdrivet.

Nu läser ni uppenbarligen in något som inte finns där. Skillnaden har, återigen, tydliggjorts flera gånger mellan jogging ett par gånger i veckan och ren hälsohets. Jag har endast dragit slutsatsen att reproducerandet av normer som bidrar till en specifik norm också då är del av den specifika normen. Den specifika normen existerar inte i ett vakuum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp