"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Återigen för att försvara @Voeux (inte för att jag egentligen tror att det behövs). Det är ju ett konkret svar på frågan i huvudinlägget (som inte ens nämner ordet "hälsohets"): "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?".
Jag läste det svaret på samma vis som @monster1 . Jag såg just hur @Voeux redovisar vikten av träning och hälsa osv.
 
Men nu nämner du ju bara motion? "Hälsa" är ju mycket mer än så. Om någon säger till mig att hen "aktivt jobbar med sin hälsa" relaterar jag det snarare till att man planerar sin vardag kring träning, alltid gör "medvetna val" i sin kost, utesluter sådant som tidningar gärna gör stora varningsrubriker för etc. Alltså betydligt fler beslut kring sin hälsa än att man springer ett par gånger i veckan.

Okej, då är jag med.
 
Jag tror att min tolkning av TS, samt delar av mitt efterföljande svar, beror på hälsohetsen och hur den påverkar mig. Det är ju väldigt ironiskt, och något jag ska gå iväg och reflektera lite över nu tror jag.
Precis så tänker även jag på bland annat dina inlägg svar. Och det är så himla coolt att du tar upp det själv!
 
Precis så tänker även jag på bland annat dina inlägg svar. Och det är så himla coolt att du tar upp det själv!
Jamen det är ju sådant här jag har Buke till! Det är som en sådan där bra (och stundtals skitjobbig) kompis som hela tiden tvingar mig att fundera på, reflektera över och ibland omvärdera mina egna tankar och uttalanden. Det är så himla nyttigt (och stundtals skitjobbigt)!
 
Detta, ur ts länk, tycker jag är intressant.

———-
”Att visa att man har en perfekt hälsa är också ett sätt att presentera sig för omvärlden som en duglig person. Britta Pelters menar att hälsoreligionen framför allt råder i medelklassen. Detta eftersom denna grupp ofta är beroende att presentera sig som högpresterande och värdefull för samhället. Att göra en hälsoresa kan därför också innebära att göra en klassresa.

– Men när hälsa även blir en klassfråga innebär det en risk för dem som inte passar in i den hälsosamma mallen. I ett ”hälsoreligionssamhälle” blir de diskriminerade och deras personlighet kan dömas efter deras vikt, säger Britta Pelters.”

————


Det där är så himla tydligt, tycker jag. Man ska visa att man har kontroll på sig, då är man en medveten och duglig person. Och det visar man främst genom att vara smal. Kolesterolvärden, blodsocker och andra hälsomarkörer syns inte utanpå, men det syns om man är smal. Alltså tycker jag att hälsohets i princip är synonymt med smalhets.
 
Detta, ur ts länk, tycker jag är intressant.

———-
”Att visa att man har en perfekt hälsa är också ett sätt att presentera sig för omvärlden som en duglig person. Britta Pelters menar att hälsoreligionen framför allt råder i medelklassen. Detta eftersom denna grupp ofta är beroende att presentera sig som högpresterande och värdefull för samhället. Att göra en hälsoresa kan därför också innebära att göra en klassresa.

– Men när hälsa även blir en klassfråga innebär det en risk för dem som inte passar in i den hälsosamma mallen. I ett ”hälsoreligionssamhälle” blir de diskriminerade och deras personlighet kan dömas efter deras vikt, säger Britta Pelters.”

————


Det där är så himla tydligt, tycker jag. Man ska visa att man har kontroll på sig, då är man en medveten och duglig person. Och det visar man främst genom att vara smal. Kolesterolvärden, blodsocker och andra hälsomarkörer syns inte utanpå, men det syns om man är smal. Alltså tycker jag att hälsohets i princip är synonymt med smalhets.

Verkligen on point.
 
Detta, ur ts länk, tycker jag är intressant.

———-
”Att visa att man har en perfekt hälsa är också ett sätt att presentera sig för omvärlden som en duglig person. Britta Pelters menar att hälsoreligionen framför allt råder i medelklassen. Detta eftersom denna grupp ofta är beroende att presentera sig som högpresterande och värdefull för samhället. Att göra en hälsoresa kan därför också innebära att göra en klassresa.

– Men när hälsa även blir en klassfråga innebär det en risk för dem som inte passar in i den hälsosamma mallen. I ett ”hälsoreligionssamhälle” blir de diskriminerade och deras personlighet kan dömas efter deras vikt, säger Britta Pelters.”

————


Det där är så himla tydligt, tycker jag. Man ska visa att man har kontroll på sig, då är man en medveten och duglig person. Och det visar man främst genom att vara smal. Kolesterolvärden, blodsocker och andra hälsomarkörer syns inte utanpå, men det syns om man är smal. Alltså tycker jag att hälsohets i princip är synonymt med smalhets.
Särskilt gäller detta kvinnor.

En bekant till mig föreläste i något hälsosammanhang. Publiken uppmanades att tänka på en hälsosam person. Alla, oavsett kön, tänkte på en "hälsosam" kvinna. Givetvis smal.
 
Omslaget på dagens Hem & hyra
15693371726941941868457974676227.jpg

I hemmet! Nu har du inga ursäkter längre, du kan träna hemma.
 
Men gud, bredda dina vyer.
Känner ingen som inte tränar minst en dag i veckan. De flesta betydligt mer. Så när @Scata skrev som hon gjorde tolkade jag det att ingen orkar träna efter jobb, fixa med barn, natta osv. Vilket låter superkonstigt i mina öron, förutsatt att man är frisk. Dessutom blir man pigg av att träna, den som säger ngt annat har fel, tror liksom inte att den personen är så unik att den står emot endorfiner osv.

Så jag tycker det låter superkonstigt. Men lägger ingen direkt vikt vid det, bara skönt med färre folk på gymmet på kvällarna.
 
Omslaget på dagens Hem & hyra
Visa bifogad fil 37129

I hemmet! Nu har du inga ursäkter längre, du kan träna hemma.

Så kan man ju välja och tolka det om man är grinig. Eller som inspiration för den som vill träna men kanske inte kan komma hemifrån pga ensamstående eller så. Det står ju inte att du måste träna hemma. Eller att du inte har några ursäkter blabla.
 
Det tycker jag nästan är det bästa och viktigaste man kan göra som individ för att bidra till att minska hälsohetsen
Ja, jag håller med! Till hundra procent.
Jag insåg inte alls den fulla innebörden av mitt inlägg utan var helt inne i min egen lilla bubbla.
Nej det är ju ofta så! Vi har nog alla gjort exakt samma sak, jag vet i alla fall att jag själv gjort det plågsamt många gånger, och det är därför det är så bra när man kommer på sig själv med vad man gör. Jag tror verkligen att alla skulle må så otroligt mycket bättre om vi kunde sluta fokusera så mycket på kroppar och hur vi ser ut. Jag vet att jag mår mycket bättre nu när jag minimerar sånt i mitt liv, och aktivt undviker den typen av umgänge där man slentrianmässigt bidrar till kroppshets.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp