"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ?
Jag förstår inte ens hur man har orken att hela tiden "jobba med sin hälsa", förutsatt att man är frisk.
Det tycker jag inte att man måste vara. Jag, t.ex. är 62 år -om 20 år är jag 82!!!!! DET är gammalt!! Och 20 år går snabbt - för 20 år sen var jag 42 och det var ju bara häromdagen! :nailbiting: Jag har lite ångest över detta - jag har miljoner saker jag vill hinna göra och tiden är nu plötsligt väldigt begränsad. Alltså försöker jag göra mitt bästa för att hålla mig i form så länge det bara går. Nu tycker jag dessutom att det är roligt att träna så det är ingen uppoffring jag gör, tvärtom. Men ändå. Jag är faktiskt lite irriterad över att jag inte kommer att hinna med allt jag vill göra. Ok, jag kan ju få cancer eller bli överkörd redan imorgon, oavsett hur mycket jag springer, men jag inbillar mig att jag förbättrar mina odds en aning. Jag ser på Sister Madonna Buder, som körde Ironman vid 80. Det lär jag väl knappast klara men vem vet? Hon ser ut att ha himla kul i alla fall, under tiden, och träningen har säkert hjälpt henne att hålla sig frisk.

Å andra sidan så är det kanske ingen som försöker hetsa mig till träning vid min ålder, jag skulle nog komma undan med lite tipsbingopromenader om jag ville. Så jag upplever inte träningshetsen på samma sätt som man kanske gör som yngre?
 
Känner ingen som inte tränar minst en dag i veckan. De flesta betydligt mer. Så när @Scata skrev som hon gjorde tolkade jag det att ingen orkar träna efter jobb, fixa med barn, natta osv. Vilket låter superkonstigt i mina öron, förutsatt att man är frisk. Dessutom blir man pigg av att träna, den som säger ngt annat har fel, tror liksom inte att den personen är så unik att den står emot endorfiner osv.

Så jag tycker det låter superkonstigt. Men lägger ingen direkt vikt vid det, bara skönt med färre folk på gymmet på kvällarna.

Du känner alltså bara folk som tränar flera gånger i veckan och som har häst, hund, småbarn och även heltidsjobb?

Något säger mig att du kommer känna några utbrända inom snar framtid, i så fall.
 
Själva hälsoarbetet är väl ingen negativ till, men detta jävla hetsandet, jämförandet och dömandet.

Detta att man tror att alla har det som man själv och ens vänner. Man känner minsann ingen som inte tränar åtminstone några gånger i veckan ( underförstått "det borde alla kunna göra och gör de inte det så är det pga att de äter gummibjörnar och fikar").

Men livet är inte så enkelt för alla - vilket är en skrämmande insikt. När det gäller t.ex cancer är otur den största riskfaktorn, större än gener och vanor.

Och som alltid när kost och motion diskuteras hamnar Buke i normer och inte i lust.
 
Det tycker jag inte att man måste vara. Jag, t.ex. är 62 år -om 20 år är jag 82!!!!! DET är gammalt!! Och 20 år går snabbt - för 20 år sen var jag 42 och det var ju bara häromdagen! :nailbiting: Jag har lite ångest över detta - jag har miljoner saker jag vill hinna göra och tiden är nu plötsligt väldigt begränsad. Alltså försöker jag göra mitt bästa för att hålla mig i form så länge det bara går. Nu tycker jag dessutom att det är roligt att träna så det är ingen uppoffring jag gör, tvärtom. Men ändå. Jag är faktiskt lite irriterad över att jag inte kommer att hinna med allt jag vill göra. Ok, jag kan ju få cancer eller bli överkörd redan imorgon, oavsett hur mycket jag springer, men jag inbillar mig att jag förbättrar mina odds en aning. Jag ser på Sister Madonna Buder, som körde Ironman vid 80. Det lär jag väl knappast klara men vem vet? Hon ser ut att ha himla kul i alla fall, under tiden, och träningen har säkert hjälpt henne att hålla sig frisk.

Å andra sidan så är det kanske ingen som försöker hetsa mig till träning vid min ålder, jag skulle nog komma undan med lite tipsbingopromenader om jag ville. Så jag upplever inte träningshetsen på samma sätt som man kanske gör som yngre?

Fast nu gör du ju samma sak såsom jag påpekade för @Bison , du nämner endast träning. "Hälsa" är ett vidare begrepp än joggning ett par gånger i veckan.
 
Släkting kan inte gå längre. Hen fick inte gå ut själv från boendet. När hen inte kom ut dröjde det ca ett halvår innan det var oöverstigligt att gå ett par kilometer
 
Det tycker jag inte att man måste vara. Jag, t.ex. är 62 år -om 20 år är jag 82!!!!! DET är gammalt!! Och 20 år går snabbt - för 20 år sen var jag 42 och det var ju bara häromdagen! :nailbiting: Jag har lite ångest över detta - jag har miljoner saker jag vill hinna göra och tiden är nu plötsligt väldigt begränsad. Alltså försöker jag göra mitt bästa för att hålla mig i form så länge det bara går. Nu tycker jag dessutom att det är roligt att träna så det är ingen uppoffring jag gör, tvärtom. Men ändå. Jag är faktiskt lite irriterad över att jag inte kommer att hinna med allt jag vill göra. Ok, jag kan ju få cancer eller bli överkörd redan imorgon, oavsett hur mycket jag springer, men jag inbillar mig att jag förbättrar mina odds en aning. Jag ser på Sister Madonna Buder, som körde Ironman vid 80. Det lär jag väl knappast klara men vem vet? Hon ser ut att ha himla kul i alla fall, under tiden, och träningen har säkert hjälpt henne att hålla sig frisk.

Å andra sidan så är det kanske ingen som försöker hetsa mig till träning vid min ålder, jag skulle nog komma undan med lite tipsbingopromenader om jag ville. Så jag upplever inte träningshetsen på samma sätt som man kanske gör som yngre?
Du upplever ingen hälsohets, men du skriver ett inlägg som sätter likhetstecken mellan hälsa och att hålla sig i form (smal?) och att träna. Du reproducerar de normer du säger dig inte märka av.
 
Javisst, jag glömde bara nämna de övriga ingredienserna när jag skrev inlägget. Jag försöker tänka på dem också. Men menar att jag inte ser det som nån slags religion, det var det jag ville svara på.

Fast det är väl just det - man "glömmer" att hälsa egentligen är ett vidare begrepp än rent motionsmässigt. Vilket ju också säger en hel del. Hälsa är per automatik sammankopplad med aktivt vald fysisk träningsform, dvs hälsa är inte hälsa om du inte aktivt väljer att motionera. Vilket ju egentligen är ganska märkligt och absolut ett resultat av normer.
 
Så kan man ju välja och tolka det om man är grinig. Eller som inspiration för den som vill träna men kanske inte kan komma hemifrån pga ensamstående eller så. Det står ju inte att du måste träna hemma. Eller att du inte har några ursäkter blabla.

Men alltså, det är ju inte så att man diskuterar och kritiserar normer kring hälsa och träning för att man är "grinig". Inlägget är ju bara ännu ett exempel på hälso/träningshets, bland många andra tidningsrubriker och tidningsuppslag.
 
Vart jag än vänder mig just nu ser jag träningsresultat, "pepptrådar", artiklar om motion och hälsa osv. Det finns en väldigt populär psykiater som är med överallt och pratar om motionens värde för psykisk hälsa osv. Vi har tom en fråga i medarbetarundersökningen om vi tar ansvar för vår hälsa (fniss). För mig blir det mest ytterligare en känsla av skuld, att inte göra tillräckligt för mitt eget mående. Att när jag mår dåligt är det mitt eget fel för att jag inte ätit rätt, motionerat tillräckligt, sovit tillräckligt, sovit för mycket, gjort för lite, gjort för mycket osv.

Ibland känns det som om den här "hälsovurmen" är en form av masspsykos. Jag försökte leta efter Anders Hansens forskning men det enda jag hittar är hans bok och en massa intervjuer. Någon som vet om han har forskat eller om han bara tolkat andras forskningsresultat?

Det här hittade jag på angående hälsotrenden som pågår just nu: https://www.forskning.se/2016/10/24/halsa-ar-den-nya-religionen/

Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?

IRL märker jag inte av den alls, så det beror nog på vad man hänger på för sociala medier?
Fast njae? Jag tycker det finns väldigt tydliga skillnader bland hobbyisterna och hälsohetsarna. Jag kan ta ett exempel direkt från min IG; en bekant som upptäckt löpning, och som nu har löpning som intresse. Eventuella träningsinlägg rör löpning, tider, kilometrar och någon rolig ironisk kommentar om att de nya skorna ser riktigt snabba ut. Ibland tävlar personen i halvmaror och lägger upp någon rolig bild från loppet där ansiktet är fullständigt förvridet i mjölksyra och svett. Hen har löpning som hobby.

Annan bekant; uppdaterar om bowls, nya "superfoods" och hakar ständigt på nya diettrender. Inläggen kryllar av fita och fräscha bilder i nya träningsoutfits, sallader, "nyttigheter", dadelbollar istället för chokladbollar, blandat med peppiga ord om hälsa och träning och hashtags som är därefter. Verkar ha fullständiga panikkänslor inför socker. All form av träning kartläggs noga. Vid lansering av ny träningsform är hen först vid dörren. Hen är en hälsohetsare.

Det låter som helt vanliga intressen tycker jag. Precis som att någon som älskar att baka alltid lägger upp bilder på nybakat, tårtor, bakelser och allt vad man nu kan göra.

Eller någon som brinner för ridning och bar alägger upp bilder på hästar, ridning, utrustning, diskuterar tränare och planerar träningar och tävlingar.
Eller hund, träningar, tävlingarm, utställningar, selar, koppel, täcken.

När jag var riktigt inne i gamingvärlden var spel det enda jag typ diskuterade, allt annat var dötrist.
När jag tränade massor och faktiskt hade bra koll på vad jag åt så var det gärna något jag diskuterade med folk - för det var mina stora intressen vid olika tidpunkter i livet.

Vad gör det ena till hets och religion och inte det andra?
 
De måste verkligen ha slut på vinklar på ”hem” om de kör Kom i form - i hemmet. Inte ens i Hyresgästföreningens medlemstidning ska man alltså slippa träningshetsen. Jag undrar hur många som reagerar Åh fan, man kan träna hemma? No shit!
Perfekt dessutom när det redan finns lägenheter med möjlighet till innebandyrum istället för sovrum!

Men det är galet att en aldrig kan komma ifrån peppiga inlägg om träning i tidningar som ska handla om något helt annat!
 
Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?

Intressant artikel! Jag har inte tänkt så mycket på det men ja efter att ha läst bara denna korta sammanfattning av deras forskning så håller jag med om att det kanske finns ett visst religiöst inslag i dagens hälsovurmande.
Jag är nog absolut en del av hälsohetsen på en del sätt, jag gillar verkligen att träna och tycker det är viktigt för egen del att äta hälsosamt och vara normalviktig (smal). Detta är dock inget problem för mig så hälsohetsen stör liksom inte. Den ger mig inget dåligt samvete osv.
Sen i mitt försvar så delar jag iaf ingenting i sociala medier (längre) och pratar väldigt sällan kost/träning med folk i verkliga livet. Bara enstaka personer som också har träning som intresse och där vi har det gemensamt. Jag har aldrig hållit på med några dieter förutom vegetarisk/vegansk kost men det är av etiska skäl inte hälsoskäl.

Men ja, intressant ämne :)
 
Vad gör det ena till hets och religion och inte det andra?

Det finns beskrivet i flertalet inlägg i tråden (även länkad artikel) och om du inte förstår alt. inte kan ta till dig skillnaden så kan jag tyvärr inte hjälpa dig ytterligare. Jag orkar inte upprepa mig.
 
Nu har jag skummat lite i artikeln. Det står mycket riktigt att vanligt folk som inte har tid att träna visst har tid att träna om de bara slutar lägga tid på att förklara varför de inte har tid att träna.

I mina ögon är det att skuldbelägga och spä på hetsen ännu mer.
 
Du upplever ingen hälsohets, men du skriver ett inlägg som sätter likhetstecken mellan hälsa och att hålla sig i form (smal?) och att träna. Du reproducerar de normer du säger dig inte märka av.
Jag är inte smal....! Men jag tror absolut att där finns ett samband mellan hälsa och t.ex. rörelse, bra mat etc. Och det behöver inte automatiskt betyda hälsoreligion eller dito hets. Jag törs knappt säga det men jag har börjat på gym (inte för att bli smal eller nyttig utan för att hålla en ev begynnande höftledsartros i schack) och det gymmet är kopplat till en vårdcentral (Tryggakliniken) och där ser jag FLER "äldre" (pensionerade) människor som tränar än hyperflexade bodybuilders eller smala snygga unga som speglar sig i sina outfits. De äldre går där i sina gympakläder och promenerar på löpbandet eller lyfter lite eller kör lätta pass i maskinerna. Ingen hets där, kan jag lova, men jag misstänker att flera av dem rekommenderats dit av sina läkare. Kanske får kostnaderna delvis betalda, vad vet jag?

Vad jag kommenterade inledningsvis var alltså att man inte behöver sätta likhetstecken mellan träning eller att (citat) "-aktivt jobba med sin hälsa" (på olika sätt) och hälsohets som en ny religion. Det är ju himla trist om det behöver ses så.
 
Fast det är väl just det - man "glömmer" att hälsa egentligen är ett vidare begrepp än rent motionsmässigt. Vilket ju också säger en hel del. Hälsa är per automatik sammankopplad med aktivt vald fysisk träningsform, dvs hälsa är inte hälsa om du inte aktivt väljer att motionera. Vilket ju egentligen är ganska märkligt och absolut ett resultat av normer.
Absolut, men nu menade jag ju inte det. Man kan träna fysiskt hur mycket som helst och ändå vara ohälsosam och må jättedåligt. Men en viss medvetenhet kring olika saker är ju inte helt förkastligt. Jag skulle t.ex. gärna dricka vin veckans alla dagar men avstår eftersom jag i längden skulle må rätt dåligt av det. Osv. Det upplever jag dock inte som nån hets.
 
Det finns beskrivet i flertalet inlägg i tråden (även länkad artikel) och om du inte förstår alt. inte kan ta till dig skillnaden så kan jag tyvärr inte hjälpa dig ytterligare. Jag orkar inte upprepa mig.

Fast samtidigt har varierande typer av inlägg beskyllts för att vara just hälsohets eller del av normen? Om poängen är att diskutera normen så är det rätt kontraproduktivt att dumförklara den som frågar eller gör en annan tolkning av densamma.

För egen del är jag rätt långt från hälsohetsande normer åt smalhetsnormen. Däremot "ta hand om sig"-hets. Tyvärr på förekommen anledning, då många i omgivningen faktiskt lider av ohälsa på olika sätt. Dock verkar det vara vanligare att lägga krav på att lägga till "hälsosamt leverne" på sig, snarare än att skippa så mycket som möjligt av det som bidrar till ohälsan. Jag lyssnar dock helst inte alls eftersom jag har fullt upp med att orka med mig själv.

(Sen känns det väldigt märkligt att per automatik vara nedlåtande mot den som gjort det personliga valet av livsstil, oavsett vilket det nu är.

Själv ägnar jag rätt mycket av vardagsfokus åt att "ta hand om mig", enbart för att kunna försörja mig och bibehålla så bra livskvalitet det går. Ofta är bemötandet om folk får reda på det rejält dömande, så jag håller så tyst jag kan. Det hade varit jäkligt skönt att kunna resa sig ur sängen på fredagen även om man inte följt schemat med mat och sömn under veckan, men nu funkar det ju inte alltid så för alla.)
 
Fast samtidigt har varierande typer av inlägg beskyllts för att vara just hälsohets eller del av normen? Om poängen är att diskutera normen så är det rätt kontraproduktivt att dumförklara den som frågar eller gör en annan tolkning av densamma.

För egen del är jag rätt långt från hälsohetsande normer åt smalhetsnormen. Däremot "ta hand om sig"-hets. Tyvärr på förekommen anledning, då många i omgivningen faktiskt lider av ohälsa på olika sätt. Dock verkar det vara vanligare att lägga krav på att lägga till "hälsosamt leverne" på sig, snarare än att skippa så mycket som möjligt av det som bidrar till ohälsan. Jag lyssnar dock helst inte alls eftersom jag har fullt upp med att orka med mig själv.

(Sen känns det väldigt märkligt att per automatik vara nedlåtande mot den som gjort det personliga valet av livsstil, oavsett vilket det nu är.

Själv ägnar jag rätt mycket av vardagsfokus åt att "ta hand om mig", enbart för att kunna försörja mig och bibehålla så bra livskvalitet det går. Ofta är bemötandet om folk får reda på det rejält dömande, så jag håller så tyst jag kan. Det hade varit jäkligt skönt att kunna resa sig ur sängen på fredagen även om man inte följt schemat med mat och sömn under veckan, men nu funkar det ju inte alltid så för alla.)

Men varför ska jag upprepa mig när det redan finns ett antal inlägg i tråden som belyser skillnaderna? Det var varken meningen att vara nedlåtande eller dumförklarande. Det är endast ett konstaterande att det redan finns uttryckt och att jag således inte tänker upprepa. Läs tråden, liksom.
 
Det finns beskrivet i flertalet inlägg i tråden (även länkad artikel) och om du inte förstår alt. inte kan ta till dig skillnaden så kan jag tyvärr inte hjälpa dig ytterligare. Jag orkar inte upprepa mig.

Det dom menar skulle vara kriterier för att uppfylla något till en religion går att applicera på precis vad som helst. Inom vilket område som helst går det att hitta något "perfekt" och kalla det gudabild, och de som kämpar med det och sprider info och försöker få fler att göra samma sak kallas "präster". Nej, jag tycker den artikeln var gräslig (om det är välkända forskare som har all fakta och alla som inte håller med är dumma i huvudet så står jag för att jag är dum i huvudet.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp