"Hälsa är den nya religonen" - hur tänker ni?

Återigen för att försvara @Voeux (inte för att jag egentligen tror att det behövs). Det är ju ett konkret svar på frågan i huvudinlägget (som inte ens nämner ordet "hälsohets"): "Hur förhåller ni er till hälsotrenden, ignorerar ni den och äter vad ni vill eller tuggar ni grönkål och går på gymmet/springer i spåret flera dagar i veckan?".

Jag trodde faktiskt inte att det skulle tas på bokstavligt, sett till TS.
 
Fast det är skillnad på intresse och trendhets. Jag förstår precis vad TS menar, medan du i ett tidigare inlägg redan påpekat att du missat att företeelsen existerar. Hälsohets och träningshets ska inte likställas med att man t ex har maratonlöpning som hobby. Det är inte (nödvändigtvis) samma sak.

Jo, det är jag med på.
Men jag uppfattade det som att man tillhör träningsreligonen per automatik om man har ett intresse av hälsa och tränar några gånger i veckan.
 
Jo, det är jag med på.
Men jag uppfattade det som att man tillhör träningsreligonen per automatik om man har ett intresse av hälsa och tränar några gånger i veckan.

Varför uppfattade du det så? Det är ju inte alls vad som menas, det tycker jag nog framgår ganska tydligt?
 
Väldigt många? Varför skulle man inte orka, förutsatt att man är frisk.
Jag är helt frisk och skulle ha jättesvårt att hitta ork & motivation till träning efter allt det. Jag är helt inställd på att jag inte kommer att kunna träna som jag gör idag om mitt liv förändras genom t.ex. barn, hund/häst, längre pendling eller liknande. Jag har helt enkelt inte den energin. Vi har ju alla olika energinivåer och person A orkar inte lika mycket som person B.
 
Jag tyckte inte det var tydligt.
"Att hålla på och aktivt "jobba med sin hälsa" blir per automatik att vara en del av hälsoreligionen"
Det gör isf jag med.

Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ?
Jag förstår inte ens hur man har orken att hela tiden "jobba med sin hälsa", förutsatt att man är frisk.
 
Jag trodde faktiskt inte att det skulle tas på bokstavligt, sett till TS.

Jag förstår hur du tänker, men det beror väl på utgångspunkt kan jag tänka mig. Upplever man själv negativa effekter av den så kallade hälsotrenden så är det lättare att läsa in "hälsohets" jämfört för den som har träning som hobby. Ungefär som det som jag försökte reflektera över i mitt inägg: Jag ignorerar hälsohetsen, vilket sannolikt är mycket lätt för mig eftersom mitt intresse för träning sammanfaller med normen. Den som lever på ett sätt som inte sammanfaller med normen har säkerligen betydligt större risk att fara illa av den och uppleva den psykiskt stressande.
 
Jag har alltid varit en person som struntat i vad andra, det kan vara både individer och trender, tyckt att jag ska göra. Väldigt länge åt jag vad jag ville, gick på krogen och drack öl flera gånger i veckan, motionerade aldrig, höll inte på med hudvård, rökte massor, och allt funkade. Jag höll vikten, hade inga problem med orken och mådde bra när jag såg mig själv i spegeln. Runt omkring mig gick folk på gym, bantade, och hade åsikter om mitt sätt att leva.

Sen började jag närma mig 45 och insåg att att fysiken förändrades. Jag gick upp i vikt utan att ha ändrat livsstil och mådde dåligt av rökningen. Jag orkade inte saker på samma sätt som tidigare. Jag insåg att jag var tvungen att ta till mig några av hälsotankarna som att sluta röka, äta lite bättre och börja röra på mig mer.

Det som jag upplever som ett stort problem, vilket också delvis hindrat mig för att ta till mig av alla hälsoråd, är de frälsta som ska frälsa sin omgivning. Som tycker att alla som inte anstränger sig lika mycket som de gör inte gör något, och att det är deras uppgift att påpeka det. Det gör ju att deras missionerande många gånger blir kontraproduktivt, omgivningen lyssnar inte på dem eftersom de är så extrema och kompromisslösa. Jag har haft flera såna omkring mig som sagt saker som att "lova nu att du slutar röka, börjar springa etc" trots att jag inte bett om deras åsikter om mitt sätt att leva.
 
Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ?
Jag förstår inte ens hur man har orken att hela tiden "jobba med sin hälsa", förutsatt att man är frisk.

Men nu räckte det om man gjorde det några gånger i veckan.
Jag går, cyklar, springer och rider, jag ser det som vardagsmotion och det är något jag väljer att göra för att jag trivs med det och mår bra, alltså jobbar jag aktivt med min hälsa.
Jag är dock väldigt långt ifrån något träningsfreak.
 
Ja, om det var den frågan du vill ha svar på. Fast jag uppfattar den följande diskussionen som att du vill diskutera något vidare - den hälsohets som kommer i kölvattnet av hälsotrenden.
Jag vill nog diskutera det som artikeln tar upp det här med hälsotrendens likheter med en religion. Jag uppfattar ofta det här kring hälsan och då menar jag inte sjukvård utan "må bra" att hälsa som den porträtteras just nu är den viktigaste frågan på agendan för hela samhället. Jag ifrågasätter "hälsa" som det porträtteras och metoderna för att nå "hälsa". Jag upplever att man likställer hälsa och lycka med varandra och på det sättet även gör hälsa/lycka till något konsekvent. Snarare än vad det är något som går i vågor i livet och vars innebörd varierar.
 
Men om man hela tiden jobbar aktivt med "sin hälsa" så är man ju en del av det? Like it or not, typ?
Jag förstår inte ens hur man har orken att hela tiden "jobba med sin hälsa", förutsatt att man är frisk.

Fast om man inte aktivt jobbar på sin hälsa så är det väl inte helt osannolikt att man helt enkelt inte fortsätter vara frisk? Oavsett om det innebär rörelse, näring, egentid, sömn eller vad det kan vara. Själv får jag anstränga mig för att komma i säng i tid på kvällarna, för även om jag vet att jag inte har sömnbrist just nu så är det inte långt bort om jag börjar slarva. Jag håller min psykiska hälsa i schack på olika sätt som jag märkt funkar för mig, men det är också aktivt. Precis som att jag vet om att jag inte kommer vara frisk många år till om jag blir stillasittande och äter gummibjörnar till middag. Sen finns det ju också grader av hälsan. Själv mår jag helt okej utan träningen, är frisk och så, men mår ännu bättre med den i mitt liv. Och det vill jag ju ha.
 
Jag förstår hur du tänker, men det beror väl på utgångspunkt kan jag tänka mig. Upplever man själv negativa effekter av den så kallade hälsotrenden så är det lättare att läsa in "hälsohets" jämfört för den som har träning som hobby.

Fast njae? Jag tycker det finns väldigt tydliga skillnader bland hobbyisterna och hälsohetsarna. Jag kan ta ett exempel direkt från min IG; en bekant som upptäckt löpning, och som nu har löpning som intresse. Eventuella träningsinlägg rör löpning, tider, kilometrar och någon rolig ironisk kommentar om att de nya skorna ser riktigt snabba ut. Ibland tävlar personen i halvmaror och lägger upp någon rolig bild från loppet där ansiktet är fullständigt förvridet i mjölksyra och svett. Hen har löpning som hobby.

Annan bekant; uppdaterar om bowls, nya "superfoods" och hakar ständigt på nya diettrender. Inläggen kryllar av fita och fräscha bilder i nya träningsoutfits, sallader, "nyttigheter", dadelbollar istället för chokladbollar, blandat med peppiga ord om hälsa och träning och hashtags som är därefter. Verkar ha fullständiga panikkänslor inför socker. All form av träning kartläggs noga. Vid lansering av ny träningsform är hen först vid dörren. Hen är en hälsohetsare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Men nu räckte det om man gjorde det några gånger i veckan.
Jag går, cyklar, springer och rider, jag ser det som vardagsmotion och det är något jag väljer att göra för att jag trivs med det och mår bra, alltså jobbar jag aktivt med min hälsa.
Jag är dock väldigt långt ifrån något träningsfreak.
Jag ser nog på träning som faller inom hälsoregimen som något du gör just för att kroppen ska aktiveras inte som en bieffekt av att du gör något du tycker är roligt som tex att rida, dansa eller liknande. Att gå till gymmet för att bli starkare, att springa för att få bättre kondition, faller inom träning för "god hälsa". Det är alltså beroende på varför man gör något, är det resultatet man är ute efter eller är det upplevelsen.
 
Fast om man inte aktivt jobbar på sin hälsa så är det väl inte helt osannolikt att man helt enkelt inte fortsätter vara frisk? Oavsett om det innebär rörelse, näring, egentid, sömn eller vad det kan vara. Själv får jag anstränga mig för att komma i säng i tid på kvällarna, för även om jag vet att jag inte har sömnbrist just nu så är det inte långt bort om jag börjar slarva. Jag håller min psykiska hälsa i schack på olika sätt som jag märkt funkar för mig, men det är också aktivt. Precis som att jag vet om att jag inte kommer vara frisk många år till om jag blir stillasittande och äter gummibjörnar till middag. Sen finns det ju också grader av hälsan. Själv mår jag helt okej utan träningen, är frisk och så, men mår ännu bättre med den i mitt liv. Och det vill jag ju ha.

Fast nu bekräftar du ju bara mitt föregående inlägg.
 
Bara i en sån tråd mynnar hälsosam ut i redovisning av sin träning och ”äta lagom är bra”.

Jag har småbarn, hälsa för mig är att få sova, att unna mig egentid för mitt psykes skull, att sköta medicinering så blodtrycket blir bra efter Havandeskapsförgiftningen. Tex.
Ja. Att flera inlägg består i att folk redovisar hur de äter och tränar. Varför då, liksom?
 
Fast om man inte aktivt jobbar på sin hälsa så är det väl inte helt osannolikt att man helt enkelt inte fortsätter vara frisk? Oavsett om det innebär rörelse, näring, egentid, sömn eller vad det kan vara. Själv får jag anstränga mig för att komma i säng i tid på kvällarna, för även om jag vet att jag inte har sömnbrist just nu så är det inte långt bort om jag börjar slarva. Jag håller min psykiska hälsa i schack på olika sätt som jag märkt funkar för mig, men det är också aktivt. Precis som att jag vet om att jag inte kommer vara frisk många år till om jag blir stillasittande och äter gummibjörnar till middag. Sen finns det ju också grader av hälsan. Själv mår jag helt okej utan träningen, är frisk och så, men mår ännu bättre med den i mitt liv. Och det vill jag ju ha.
Du tänker på hälsa/friskhet som en produkt av ditt arbete? Jag tror vi är i en ganska unikt tidsålder för att arbeta för en god hälsa. Tidigare var hälsan något man fick förhålla sig till medan nu är det något som man ska aktivt arbeta för att påverka.
 
Men nu räckte det om man gjorde det några gånger i veckan.
Jag går, cyklar, springer och rider, jag ser det som vardagsmotion och det är något jag väljer att göra för att jag trivs med det och mår bra, alltså jobbar jag aktivt med min hälsa.
Jag är dock väldigt långt ifrån något träningsfreak.

Men nu nämner du ju bara motion? "Hälsa" är ju mycket mer än så. Om någon säger till mig att hen "aktivt jobbar med sin hälsa" relaterar jag det snarare till att man planerar sin vardag kring träning, alltid gör "medvetna val" i sin kost, utesluter sådant som tidningar gärna gör stora varningsrubriker för etc. Alltså betydligt fler beslut kring sin hälsa än att man springer ett par gånger i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp