hals muskler?!

Sv: hals muskler?!

"rida hästen i rätt form" blir fel eftersom. Rätt form för många är en böjd nacke.

Trodde att formen inte hade med halsen att göra utan schwunget i bakändan och den upphöjda ryggen, som för visso inte kommer med ett huvud som är högt. Men en häst kan ju snyggt kröka på nacken utan att bära sig rätt.. Och just schwunget och ryggen har jag fattat som på mina bekana att de tränar sina hästar.. Har vi fel då?? Om formen sitter i nacken..? Fattar inte.. :confused:

Jag ser inte att dina förkunnanden på ngt sätt skiljer sig från det flera för att inte säga alla redan svarat i denna tråden, så du har nog inte dragit upp ngn rullgardin för ögonen på okunniga människor med din predikan ang. form och vad som bygger muskler : ) Du har väl ingen aning om vilken utbildning andra i denna tråden har?

Om du hört uttrycket, halvfödda hästar.. blir okontaktbara -> Exploderar. De finns inga mellanting. Dvs en häst som tänker mycket och har kvar Många av dess naturliga instingter.

Jag är mycket bekant med detta eftersom min egen häst tillhör den kategorin. Dock är reaktionerna numera inte så stora eftersom vi känner varandra. Han behöver inte något skarpt bett (använder i nuläget oftast Nova-bett) utan mitt lugn och min trygghet + tid och tålamod.

Så bara för att du har utbildning så är alla andra i tråden totalt okunniga?
Du skriver ju hela tiden samma saker som alla andra redan har skrivit.

Tar man en titt på användarens profil så kan man nog ta både utbildningen och kunnande med viss klackspark.

Ironiska är att man sitter med ett ex antal års utbildning bakom sig för unghäster och tillridning. Men visst ;)..

Sedan kan jag lägga till att, temprament och hur svårhanterad hästen är från grunden hänger mycket ihop med hur den rentav med säkerhetskäl ska ridas.
Jag vill inte ha en stissig häst men jag vill heller inte att min häst ska ha kontrollen över mig?

hästen jag rider är en sådan som nh så fint kallar för Halvfödd. Dvs stänger av hjärnan. Detta är inget som handlar om hur jag hanterar min häst utan jag anpassar mig efter de att min häst blir okontaktbar vid varjefall där den känner ett behov av flyktinstingten och detta är inte något man direkt kan träna bort. Hästen är NHtränad och enligt 3 olika tränare den svårare typen av häst..

Om du hört uttrycket, halvfödda hästar.. blir okontaktbara -> Exploderar. De finns inga mellanting. Dvs en häst som tänker mycket och har kvar Många av dess naturliga instingter.

Ber om ursäkt för min som många anser vara "högfärdiga" stil för jag antar att de är de ni tycker att jag är. ^^ ;) :) Absolut inte men de jag blivit skolad till är att utan takt kontakt.. inga bra muskler. takt kontakt leder till lösgjordhet.. lösgjorda muskler är muskler som jobbar korrekt.

Så de jag vill komma fram till är de att börja från grunden. En pyramid går inte mygga med en ostadig grund.

Tyvärr ser jag ingen ironi i att du sitter med ex antal års utbildning bakom dig, tycker det snarare är tragiskt att du inte lyckats skaffa dig någon ödmjukhet under den tiden.
Personligen anser jag att arrogans tyder på okunskap och brist på egenupplevd erfarenhet. Ödmjukhet infinner sig i takt med ökad kunskap och erfarenhet.
Med xx antal år på hästryggen så är jag än mer ödmjuk inför andras kunskap och erfarenhet, det kommer alltid att finnas massor med personer som är duktigare än jag, som besitter större kunskap och erfarenhet än jag. När det kommer till hästar så blir man aldrig fullärd.

Så bättre hade varit om du skippat arrogansen och bara enkelt talat om för TS, utan utsvävningar, att man måste ha hästen lösgjord för att kunna bygga muskler och poängterat att ryttaren måste kunna skilja på lösgjordhet och bara ”kröka på halsen” och att det kan vara bra att ta hjälp av en instruktör.
Det blir så mycket bättre stämning i diskussionen om man undviker att använda ord som ”rappakalja” och tilltal som ”lilla fröken” och ”käre vän”.

Lite OT, du har inte funderat på kastration? Jag tycker att det låter som ett typiskt unghingstbeteende, kan man inte reda ut det så kan det vara på sin plats att göra valack av hingsten istället.

Tar man en titt på användarens profil så kan man nog ta både utbildningen och kunnande med viss klackspark.

.. och tar man en titt på gamla inlägg så ser man att denna användare år 2008 är 16 år och har enligt egen utsago då ridit in 2 hästar. Såvitt jag vet finns det ingen adekvat snabbutbildning i inridning och tillridning av hästar :)

Hej allihopa!
Det var inte meningen att vi skulle börja tjafsa om vem som är mest kunnig, men jag fick det svar jag vela ha den här tråden. Klättra och pulsa och bommar. och det tackar jag för.

Man skulle ha startat en tråd som heter "tjafs" Hahaa, det är nästan 60% av alla inlägg som görs på bukes som är bara tjafs.

Jag tycker endå att SofaijaHhh använder en uppsnosig och elak ton och om det är som highcat skriver att hon NU är 20 så tycker jag inte att man ska skryta över att man kan så mycket.. Eller?

Jag går igenom mig själv när jag skriver detta:
Jag har ridit sen jag va 5-6 år och är idag 20 jag har gått på ridskola från 1999-2005 sen la jag ner och plocka upp det igen när jag vart 16-17 sen skaffa jag min FÖRSTA egna häst och idag känns det som att jag är tillbaka på ruta ett eftersom jag inte tycker själv att jag utvecklats så det är inget jag skryter över att jag ridit svåra hästar eller hanterat.
Men som sagt jag känner mig som en riktigt knäpp skalle ;P när jag är bland andra hästmänniskor men jag vet att jag kan göra det dom gör men jag gör det inte.. Jag tror det har med min självkänsla och mitt självförtroende att göra tråkigt nog..

Jag tackar alla som skrivit, det är intressant att läsa vad folk anser inom HÄST.
MVH Emelie

Och. Ja en häst kan bygga musklerna samtidigt. Men gå klarar den bara av att gå i en som ni kallar Ändamålsenlig form. För den har INTE musklerna för de. Dvs musklerna tar mer skada än nytta.

Vet inte redigt om jag förstod...

Muskler får ju hästen av att jobbas i form. Det är klart den inte har muskler nog jobba i form HELA ridpasset i början, men nog kan de gå kortare intervaller i rätt form och därmed bygga muskler i hela kroppen.
Detta tar musklerna definitivt ingen skada av.
En häst som "bara" rids med takt - kontakt kan ju inte bygga muskler för att gå i form.
Av formen kommer musklerna.

Och vad vill man ha om inte en ändamålsenlig form? Det är ju det som är poängen. Man kan ju inte ha en icke ändamålsenlig form, för DET tar musklerna skada av.

Kan ju läsa Ridhandboken och komma tillbaka efter de.

Jag har läst ridhandboken, men jag måste ju säga att min praktiska erfarenhet har gett mig betydligt mer. Man kan inte gå efter en manual när det handlar om hästar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama