Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur bygger man upp hästens hals muskler?
Det roliga är att ts frågar efter detta.
Men får svaret jobba hästen i rätt form. Väldigt ironiskt. Eftersom ni spekulerat i att hästen inte har en god form på övriga delat av kroppen, så kan man ju anta att de skulle hjälpa att träna dessa först. Men och då som många svar av någon anledning blivit, "rida hästen i rätt form" blir fel eftersom. Rätt form för många är en böjd nacke.
Jobba enligt utbildningskalan om du vill ha en välbyggd/musklad häst. De finns inga genvägar. Bara senvägar.
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan
Om en frisk häst rids i en ändamålsenlig form och har en bra foderstat så kommer den att bygga både halsmuskler och muskler på övriga kroppen. Det hänger liksom ihop.
Du har så fel man bara kan ha, visst de krävs en frisk häst. Men snälla lilla fröken, hästen bygger från rumpan framåt och inte tvärtom. Absolut inte samtidigt.
Vill man ha ett välutbildat resultat (även skogsmullar) som jag själv är. Så bör man följa utbildnings skalan.
De du säger här speedway är rappakalja. De krävs en balanserad häst för att bygga muskler, balans kommer från takt som skapar muskler.
takt med kontakt = Resultat.
Knäpper du av halsen av en häst som är omusklad för att "bygga muskler" så blir de snarare motsatt effekt då hästen inte har musklerna som krävs för att bära upp ryttaren och sträcker du då ut dessa muskler som för övrigt är svaga när du "knäpper av" halsen. Så kan du ju GISSA resultatet.
Ts; inget riktat mot dig och jag är säker på att ni kommer nå fina resultat.
Det roliga är att ts frågar efter detta.
Men får svaret jobba hästen i rätt form. Väldigt ironiskt. Eftersom ni spekulerat i att hästen inte har en god form på övriga delat av kroppen, så kan man ju anta att de skulle hjälpa att träna dessa först. Men och då som många svar av någon anledning blivit, "rida hästen i rätt form" blir fel eftersom. Rätt form för många är en böjd nacke.
hästen bygger från rumpan framåt och inte tvärtom. Absolut inte samtidigt.
Kan du inte delge oss din erfarenhet istället, jag råkade se ditt inlägg i en annan tråd...
Enligt min erfarenhet så är det just "knäpper av" i nacken en häst gör när den krullar in huvudet och gapar. En häst som tenderar att sticka iväg i en viss gångart sänker ryggen... rider man dessutom på ett bett med hävstångseffekt så kan det vara väldigt svårt att känna om hästen bara "kröker på nacken" eller går i ärlig (ändamålsenlig) form = välver sin överlinje och arbetar genom hela kroppen..
Menar du här hals och resten av kroppen så, ja, då är vi av samma åsikt.Och. Ja en häst kan bygga musklerna samtidigt.
En ändamålsenlig form är ju det man strävar efter men den kan se olika ut beroende på hästens kondition, exteriör, utbildningsstatus osv. Hur kan den gå där om den inte har muskler för det? Mycket förvirrande. Nu är jag i och för sig också väldigt osäker på vilken häst du syftar på här. Din eller ts?Men gå klarar den bara av att gå i en som ni kallar Ändamålsenlig form. För den har INTE musklerna för de.
Av vad?Dvs musklerna tar mer skada än nytta.