hals muskler?!

Em3li3

Trådstartare
Hur bygger man upp hästens hals muskler?:)
Kroppen på hästarna vi vill jobba med är grova, musklade men det ser fel ut när halsen inte är av samma typ modell som kroppen?:D
Hur gör man :P
tacksam för svar!

Sv: hals muskler?!

Antagligen är hästarna feta utan muskler, då kan dom se stora ut och halsen liten. Rid hästen i rätt form så kommer halsen också att muskla sig. Så enkelt är det.

Kan också vara så att hästarna är grova typer utan muskler, då kan dom också se knepiga ut. Men jag tror inte alls på att hästarna är bra musklade på övriga kroppen om halsarna är så tunna.

Halsen musklar sig när resten av hästen jobbar rätt. Det är den sista delen på hästen som brukar muskla sig..... med andra ord - utan rätt form arbetsmässigt - inga halsmuskler.

Att hästar har välmusklade kroppar men slappa halsar är väl knappast något ovanligt.
Såna hästar ser jag rätt ofta. :angel:

Ts: Jobbar hästen i rätt form, så får den rätt/bra halsmuskler. :)

Det roliga är att ts frågar efter detta.

Hur bygger man upp hästens hals muskler?:)

Men får svaret jobba hästen i rätt form. Väldigt ironiskt. Eftersom ni spekulerat i att hästen inte har en god form på övriga delat av kroppen, så kan man ju anta att de skulle hjälpa att träna dessa först. Men och då som många svar av någon anledning blivit, "rida hästen i rätt form" blir fel eftersom. Rätt form för många är en böjd nacke.

Jobba enligt utbildningskalan om du vill ha en välbyggd/musklad häst. De finns inga genvägar. Bara senvägar.
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Och jag tror även alla hästmänniskor förstår att en god form resluterar i en väldformad häst. Så att säga "rid i rätt form" för att få en välbygd nacke är som att baka bröd utan jäst.

Men får svaret jobba hästen i rätt form. Väldigt ironiskt. Eftersom ni spekulerat i att hästen inte har en god form på övriga delat av kroppen, så kan man ju anta att de skulle hjälpa att träna dessa först. Men och då som många svar av någon anledning blivit, "rida hästen i rätt form" blir fel eftersom. Rätt form för många är en böjd nacke.

Jobba enligt utbildningskalan om du vill ha en välbyggd/musklad häst. De finns inga genvägar. Bara senvägar.
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar.

Om en frisk häst rids i en ändamålsenlig form och har en bra foderstat så kommer den att bygga både halsmuskler och muskler på övriga kroppen. Det hänger liksom ihop.

Jag har fattat vinkeln. Det är bara skogshästar och har inte så jätte höga krav av sina ryttare. Men jag fattar.
Vi ska börja rida för intruktör"Privat" efter nyår. Hoppas det visar sig vara bra träning.
Tack för svar från er alla.

Om en frisk häst rids i en ändamålsenlig form och har en bra foderstat så kommer den att bygga både halsmuskler och muskler på övriga kroppen. Det hänger liksom ihop.

Du har så fel man bara kan ha, visst de krävs en frisk häst. Men snälla lilla fröken, hästen bygger från rumpan framåt och inte tvärtom. Absolut inte samtidigt.

Vill man ha ett välutbildat resultat (även skogsmullar) som jag själv är. Så bör man följa utbildnings skalan.

De du säger här speedway är rappakalja. De krävs en balanserad häst för att bygga muskler, balans kommer från takt som skapar muskler.

takt med kontakt = Resultat.

Knäpper du av halsen av en häst som är omusklad för att "bygga muskler" så blir de snarare motsatt effekt då hästen inte har musklerna som krävs för att bära upp ryttaren och sträcker du då ut dessa muskler som för övrigt är svaga när du "knäpper av" halsen. Så kan du ju GISSA resultatet.

Ts; inget riktat mot dig och jag är säker på att ni kommer nå fina resultat.

Du har så fel man bara kan ha, visst de krävs en frisk häst. Men snälla lilla fröken, hästen bygger från rumpan framåt och inte tvärtom. Absolut inte samtidigt.

Vill man ha ett välutbildat resultat (även skogsmullar) som jag själv är. Så bör man följa utbildnings skalan.

De du säger här speedway är rappakalja. De krävs en balanserad häst för att bygga muskler, balans kommer från takt som skapar muskler.

takt med kontakt = Resultat.

Knäpper du av halsen av en häst som är omusklad för att "bygga muskler" så blir de snarare motsatt effekt då hästen inte har musklerna som krävs för att bära upp ryttaren och sträcker du då ut dessa muskler som för övrigt är svaga när du "knäpper av" halsen. Så kan du ju GISSA resultatet.

Ts; inget riktat mot dig och jag är säker på att ni kommer nå fina resultat.

Lilla fröken är det inte ofta jag blir kallad längre eftersom jag hunnit fylla 42 år men det får jag väl ta som en komplimang för mitt ungdomliga sinne. ;)

Vem har pratat om att knäppa av i halsen?

Det vi pratar om här är att rida hästen i form och inte om att böja halsen.

Jag säger det igen men med andra ord: -Om hästen jobbas på ett bra sätt och får en bra foderstat så kommer den bygga muskler både på halsen och resten av kroppen.

Och, jo tack, min häst och jag får fina resultat även om han har artros i SI-leden och bara kan arbetas från marken. Det går nämligen att tömköra i form också.

Fast om hästen knäpper av i nacken så går den ju inte i en ändamålsenlig form :confused:
Jag tror att det är du som missförstår. De råd som framkommit säger att ts ska arbeta hästarna i en korrekt form som på sikt kommer att muskla hästen jämnt över kroppen. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara fel.

Mvh JV

Varför ironiskt?
Och svaret är ju inte fel, det är rätt.

Rätt form = rätt muskler.

Ingen har sagt något om att hästen ska böja ihop nacken.

hästen bygger från rumpan framåt och inte tvärtom. Absolut inte samtidigt.

Visst kan den bygga muskler i hela kroppen samtidigt! Det är väl snarare så det SKA vara.
Man rider ju inte hästen på bakdelen medan huvudet går i vädret.

Medan hästen bygger rätt bakbensmuskler, kommer ju hals och ryggmuskler automatiskt.

Kan du inte delge oss din erfarenhet istället, jag råkade se ditt inlägg i en annan tråd...
Enligt min erfarenhet så är det just "knäpper av" i nacken en häst gör när den krullar in huvudet och gapar. En häst som tenderar att sticka iväg i en viss gångart sänker ryggen... rider man dessutom på ett bett med hävstångseffekt så kan det vara väldigt svårt att känna om hästen bara "kröker på nacken" eller går i ärlig (ändamålsenlig) form = välver sin överlinje och arbetar genom hela kroppen..

Kan du inte delge oss din erfarenhet istället, jag råkade se ditt inlägg i en annan tråd...
Enligt min erfarenhet så är det just "knäpper av" i nacken en häst gör när den krullar in huvudet och gapar. En häst som tenderar att sticka iväg i en viss gångart sänker ryggen... rider man dessutom på ett bett med hävstångseffekt så kan det vara väldigt svårt att känna om hästen bara "kröker på nacken" eller går i ärlig (ändamålsenlig) form = välver sin överlinje och arbetar genom hela kroppen..

Käre vänn, om jag har problem med en häst. Som förövrigt inte är INSKOLAD av mig. Så kan du faktiskt inte komma och anta att jag inte vet vad en ändåmålsenlig form är.

Hästen i det andra forumet, sticker i en gångart i skogen. Dvs den släpper de som är så fint förklarat att vara "suget" i bettet. Därför Rider jag med pelham i skogen, då dessutom hästen är hingst och jag rider i flock med ston. Så att jag rider med två tyglar på pelham för att alltid ha en sista utväg innan olyckan. Kan du faktiskt inte inkludera i denna tråd. Hävstångseffekten i pelham är altså som en sista utväg för mig och inte något jag sitter och Trycker upp min hästs huvud intill bogen med.

Och. Ja en häst kan bygga musklerna samtidigt. Men gå klarar den bara av att gå i en som ni kallar Ändamålsenlig form. För den har INTE musklerna för de. Dvs musklerna tar mer skada än nytta.

Man ska alltid jobba på takten och endast Kontakt. Med hästen. Om den inte är redan högt skolad och musklad.

Så.. Jag tackar för mig, höjer hatten och lämnar denna tråd. Ni som tycker att det jag skriver är helt från Wishan. Kan ju läsa Ridhandboken och komma tillbaka efter de. Innan de yttrar sig.

Det är mycket möjligt att vi pratar om samma saker men jag hänger överhuvudtaget inte med i din meningsbyggnad.

Och. Ja en häst kan bygga musklerna samtidigt.
Menar du här hals och resten av kroppen så, ja, då är vi av samma åsikt.

Men gå klarar den bara av att gå i en som ni kallar Ändamålsenlig form. För den har INTE musklerna för de.
En ändamålsenlig form är ju det man strävar efter men den kan se olika ut beroende på hästens kondition, exteriör, utbildningsstatus osv. Hur kan den gå där om den inte har muskler för det? Mycket förvirrande. Nu är jag i och för sig också väldigt osäker på vilken häst du syftar på här. Din eller ts?

Dvs musklerna tar mer skada än nytta.
Av vad?

Ursäkta men blev det jobbigt nu när du själv blev ifrågasatt? du har gått in i tråden med en väldigt dryg ton och idiot förklarat folk till höger och vänster. sen visar det sig att du rider på stångbett, och ditt argument är att du rider en hingst. so what? då är det väl lika dags för dig att läsa ridhandboken om hur man bäst inverkar på häst, jag antar att du inte strävar efter att rida en uppstissad hingst bland ston i total harmoni och lösgjordhet oavsett, eller hur : )

tänk till lite innan du stövlar in med dryga storstövlarna. Folk är inte idioter : ) Jag skulle nog rentav vilja påstå att det finns en hel del folk här för att inte säga massor, som rentav har bättre koll än dig.

Snälla lilla du, jag ska tala ditt språk nu, läs utbildningsskalan noga en gång till.. vad finner du mellan takt och kontakt?? Jo exakt det vi i denna tråd talar om: LÖSGJORDHET!

Saxat från den hemsida du själv länkar till ovan:
"En lösgjord häst rör sig taktmässigt, är avspänd såväl fysiskt som psykiskt och lyder villigt ryttarens hjälper utan motstånd. Andra kännetecken är att hästen pendlar med svansen i takt med rörelserna, går med stängd mun, suger på bettet så att det bildas skum och har en avslappnad överlinje – är mjuk i musklerna i nacken, halsen, ryggen och bakdelen. Hästen känns mjuk och elastisk, är bekväm att sitta på och använder rätt muskler."

Men med tanke på dina problem med din egna häst så har jag full förståelse på att du snöat in på takt - kontakt.
Ytterligare saxat från samma hemsida:
"Att få hästen att acceptera bettet och utveckla en bra kontakt går alltid via ryttarens "kontakt" med säte och skänklar och skall vara ett resultat av att ryttaren driver hästen fram till handen som sedan erbjuder hästen ett mjukt stöd.

Hästen ska gå med stängd mun och med tungan under bettet och får inte dra sig undan inverkan genom att släppa bettet och bli "tom" i handen. Fungerar inte de framåtdrivande hjälperna blir det svårt att uppnå rätt kontakt."

Det blir lite motsägelsefullt när du hänvisar till en utbildningsskala som du själv inte följer.
Ett råd från en kär vän, byt till ett snällare bett och rid din häst med säte och skänkel fram till handen så får du din häst att våga suga på bettet.

Halsens muskler kommer som andra skrivit av sig själva när hästen jobbar rätt med kroppen.

SofaijaHhh: Varför sådan otrevlig ton?
Ingen har skrivit ett ord om att dra in nacken på hästen.
Verkar nästan som att du tar tråden som ett personligt påhopp,
trots att inget av det här har med dig och din häst att göra.

Ironiska är att man sitter med ett ex antal års utbildning bakom sig för unghäster och tillridning. Men visst ;)..

Sedan kan jag lägga till att, temprament och hur svårhanterad hästen är från grunden hänger mycket ihop med hur den rentav med säkerhetskäl ska ridas.
Jag vill inte ha en stissig häst men jag vill heller inte att min häst ska ha kontrollen över mig?

hästen jag rider är en sådan som nh så fint kallar för Halvfödd. Dvs stänger av hjärnan. Detta är inget som handlar om hur jag hanterar min häst utan jag anpassar mig efter de att min häst blir okontaktbar vid varjefall där den känner ett behov av flyktinstingten och detta är inte något man direkt kan träna bort. Hästen är NHtränad och enligt 3 olika tränare den svårare typen av häst..

Om du hört uttrycket, halvfödda hästar.. blir okontaktbara -> Exploderar. De finns inga mellanting. Dvs en häst som tänker mycket och har kvar Många av dess naturliga instingter.

Ber om ursäkt för min som många anser vara "högfärdiga" stil för jag antar att de är de ni tycker att jag är. ^^ ;) :) Absolut inte men de jag blivit skolad till är att utan takt kontakt.. inga bra muskler. takt kontakt leder till lösgjordhet.. lösgjorda muskler är muskler som jobbar korrekt.

Så de jag vill komma fram till är de att börja från grunden. En pyramid går inte mygga med en ostadig grund.

Att träna för instruktör är nog det bästa ni kan göra:bow:
Lite tips på muskelbyggande ridning till "vardags".

Klättra. Upp och ner i backar
Kliva över upphöjda bommar. Skritt och trav
Skritta på exempelvis kallhygge
Om ni har elelr får mycket snö. Pulsa runt ett gärde eller liknande. Men inte fööööör länge/mycket för det är jättejobbigt för hästarna

Dessa saker är början till att bygga upp hästens muskulatur och kan göras även i skritt på långa tyglar och ha viss effekt. Så även om ni inte riktigt har nått målet att rida i ändamålsenlig form (det kommer instruktören hjälpa er med) så kan ni ända träna så smått.
Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama