Halmpellets.. Vad göra

Sv: Halmpellets.. Vad göra

Jag tycker att den stora skillnaden verkar ligga i hur packade pelletserna är, ju hårdare packade desto svårare att dela sig. Dom hårdpackade väger mer per påse, jag skulle inte välja ett märke där påsarna väger mer än 15kg....
Om svensktillverkade eller importerade pelletsar är bättre vet jag inte. Men jag måste tro att svensktillverkat är bättre... Sen finns det dom som säger att pellets som tillverkas i samma maskin som bränslepellets innehåller spår av diesel... Jag har en leverantör som endast tillverkar halmpellets och som finns i sverge.

http://www.lagabioenergi.se/

Sen finns det dom som säger att pellets som tillverkas i samma maskin som bränslepellets innehåller spår av diesel...

Det här tror jag inte en sekund på. Halmpellets är från början ett bränsle och inte ett strömedel men jag gissar att de syftar på pellets av sågspån. Varför skulle det finnas diesel i spånpellets? Varifrån kommer den? Spån pressas till pellets utan tillsats av andra saker. Om man köper halmpellets från samma tillverkare som tillverkar spånpellets så kan det möjligen finnas spår av sågspån i dem.
I övrigt så luktar diesel kraftigt så man skulle garanterat känna stanken när man öppnar säcken.

Har inte använt det själv men alla som jag pratat med hatade det, flera sa att det var dammigt och behövde blötas lite efter man ströat. Andra gillade inte det över lag inräknat pris och hantering jämfört med spån och torv.

Bara de jag hört :)

Att blöta det om det dammar är väl inget problem?
Det dammar lite i början men sedan slutar det efter ett tag.

Har haft olika strö medel under mina år som häst ägare.
Och halm pelletsen slår allt. :love:
Lätt skött, luktar inte och kostar inte så mycket i längden eftersom den har en jättebra sugförmåga.

Jag är också skeptisk till detta faktum, men skrev bara allt som jag har hört på min väg till halmpellets!

Förra året betalade jag 65kr/påse á 14kg. Då beställde vi 10 pallar.
Vi hade i 8st påsar först och sedan tog det ca en månad innan vi fyllde på mer.
Sen fyllde vi på med ca 2-3 påsar/mån. Och då mockade vi ut allt, altså inte bädd.
Startkostnad: 520kr
Månadskostnad: 195kr
Totalkostnad säsong 30aug-1maj: 1885kr

Detta var förra året, men jag vet inte vad det kommer att bli i år så vi förhandlar med återförsäljare...

Ja, det är för en c-ponny som står på box ca 10h/dygn från 30aug-1maj..

Men det är ju bara att räkna själv!
Om du fyller på med en påse i veckan hamnar man på en kostnad på 2340kr/säsong/häst.... Mer än så gör man inte av med!
Sen var ju detta förra årets priser och ett stort parti!
Men räkna hur det skulle bli för er, det är ju lätt!

Ja, det är för en c-ponny som står på box ca 10h/dygn från 30aug-1maj..

Men det är ju bara att räkna själv!
Om du fyller på med en påse i veckan hamnar man på en kostnad på 2340kr/säsong/häst.... Mer än så gör man inte av med!
Sen var ju detta förra årets priser och ett stort parti!
Men räkna hur det skulle bli för er, det är ju lätt!

I min lilla värld (trav världen) så går det minst 2-4 spån/torv påsar i veckan på bra mycket mera än 16KG. De står inne kanske 12-14 timmar om dagen mer eller mindre beroende på. Dock så har jag inte hästarna på bete på sommaren, så de kostnaderna går ju upp en hel del.
Jag skulle tippa på att det går minst 3-4 kanske tom 5-6 påsar med halmpellets i veckan beroende på hur pass bra det är. (har ju som sagt inte använt själv bara hört kompisar svära över det ;)) hur skulle du uppskatta en påse pellets mot en påse (standard) spån/torv?

Tycker fortfarande det låter väldigt billigt ändå ;) så det är bara att gratulera :bow:

Min travare och jag som härstammar ur travvärlden;) drog 2-3 spånbalar i veckan jämfört med 2-3 påsar halmpellets i MÅNADEN. Det är så mycket bättre för honom. Han kissar mitt i boxen och när han drar runt det (dvs rör sig i boxen) blöter han ner mer spån under tiden. När han kissar i halmpellets blir det en fast liten kaka som man lyfter ur hel. Som klumpande kattsand ungefär.

Jag skulle tippa på att det går minst 3-4 kanske tom 5-6 påsar med halmpellets i veckan beroende på hur pass bra det är. (har ju som sagt inte använt själv bara hört kompisar svära över det ;))

3-4, 5-6 påsar i VECKAN låter fullständigt orimligt...
3 påsar i MÅNADEN för en grisig häst som står inne mycket är fullt rimligt. Det normala är dock att man lägger in 9 säckar till en 10 kvm box och sedan fyller på med 2 påsar i månaden. Detta under förutsättning att påsarna väger runt 12-14 kg st.

Jag pratade med travfolk senast igår som har halmpellets och de lägger in 2 påsar i MÅNADEN per häst.
En av Sveriges mest kända travtränare kör halmpellets till +100 hästar och köper in en lastbil åt gången. Om det vore så dyrt som 5 påsar i veckan har jag svårt att tänka mig att han skulle välja att fortsätta med halmpellets....

Damm - allt strö dammar mer eller mindre. Fördelen med halmpelletsen är partiklarna är större och tyngre vilket gör att det lägger sig istället för att du eller hästen andas in småpartiklar i lungorna.
Många jag pratat med tycker att "budgetpellets" och vissa utländska dammar väldigt mycket.
Det finns halmpellets som är tillverkad i bara vetehalm och det finns halmpellets som är tillverkade i hälften vete/hälften havre. De som är vete/havre binder upp dammet bättre.

Analys - tycker jag är ett måste för att se att det inte finns rester av diesel eller smörolja. Detta är inte ovanligt om man använder samma maskiner/plats som vid tillverkning av bränslepellets. Vid analys ser man även eventuella mögelsporer.

Tillverkning - förutom att diesel/smörjolja kommer med vid tillverkning av strö, skulle jag undvika halmpellets som tillverkats i maskiner avsedda för bränslepellets. Bränslepellets packas mycket hårdare än det som ska användas till strö vilket gör att de inte "smular ner sig" lika bra.

Miljöaspekten - torv är inte särskilt bra "miljöval" brukar en del motivera med. Det är inte halmpellets heller som fraktas genom hela Europa. För mig är det viktigt med halm från lokala producenter, nära till fabrik och så korta transportsträckor som möjligt.

Gödselhantering - jag har inte kollat upp detta då min bonde sköter min gödselhantering. Dock tror jag man får tippa halmpellets som jordförbättringsmedel på tippar som gör jord o dyl kostnadsfritt.

Hantering-överlägset. Fryser inte och är underbart att det väger så lite så att man bara kan ta en säck i famnen och gå.

Lösdrift/kallstall - har pratat med flera som kör halmpellets i både uteboxar/kallstall och lösdrift. Fördelen är att det inte fryser och det är lätt att mocka lösdriften. Jag hade halm förra säsongen och det går verkligen inte att mocka när hästarna använder den som toalett. I år blir det halmpellets och så får de halm när det är som kallast för att ha något att tugga på.

Pris - viktigt men jämför pris per kilo och inte per säck då säckarna varierar mellan att vara, oftast, 12-14 kg. För mig blir halmpellets billigare än något annat.

För mig är det viktigast att välja efter tillverkningsprocess, var det tillverkas och att det är analyserat.

Om det skulle gå åt så mycket hos dina kompisars hästar så måste de mocka väldigt konstigt. Men å andra sidan låter det inte som om det är någon särskilt ekonomisk mockning när man får lägga in tre spånbalar i veckan heller.

Jag gick från en spånbal i veckan till en halmpelletspåse varannan-var tredje vecka. Däremot så måste man lägga in mer första gången än vad vissa tillverkare påstår om man vill ha en lite tjockare bädd (vilket jag vill ha), så jag lade 12 påsar först (9 kvm). Mitt strö förra året ( mellan 1 sept - 15 maj) gick på 5500 kr för tre hästar med normal utevistelse. Byter inte till något annat så länge det finns halmpellets att strö med.

Om det skulle gå åt så mycket hos dina kompisars hästar så måste de mocka väldigt konstigt. Men å andra sidan låter det inte som om det är någon särskilt ekonomisk mockning när man får lägga in tre spånbalar i veckan heller.

Tid > ekonomisk mockning. har du 8 hästar+ som skall tas ut mockas tränas och sedan åka tidigt för att tävla så hinner man inte bry sig om hur man mockar bara det är rent och fint så spelar resten ingen roll.

Jag gick från en spånbal i veckan till en halmpelletspåse varannan-var tredje vecka. Däremot så måste man lägga in mer första gången än vad vissa tillverkare påstår om man vill ha en lite tjockare bädd (vilket jag vill ha), så jag lade 12 påsar först (9 kvm). Mitt strö förra året ( mellan 1 sept - 15 maj) gick på 5500 kr för tre hästar med normal utevistelse. Byter inte till något annat så länge det finns halmpellets att strö med.

Måste kolla upp hur det faktiskt ser ut det här om det nu är så bra som du och flera här säger och de jag känner tycker det är skit så måste jag kolla upp det själv:)

Tid > ekonomisk mockning. har du 8 hästar+ som skall tas ut mockas tränas och sedan åka tidigt för att tävla så hinner man inte bry sig om hur man mockar bara det är rent och fint så spelar resten ingen roll.

Måste kolla upp hur det faktiskt ser ut det här om det nu är så bra som du och flera här säger och de jag känner tycker det är skit så måste jag kolla upp det själv:)

Jag ska inte hacka på dig, men skulle jag ha 8+hästar och min anställda ( om jag hade någon) skulle mocka ut så mycket för att spara tid, så skulle det nog bli en seriös lektion i mockning tror jag.

Men du hade väl Horsepellets förra året och inte pellets från Laga.

Gödselhantering - jag har inte kollat upp detta då min bonde sköter min gödselhantering. Dock tror jag man får tippa halmpellets som jordförbättringsmedel på tippar som gör jord o dyl kostnadsfritt.

Nej tyvärr så får man inte det, kostar lika mycket att tippa oavsett om man tippar torv eller halmpellets.

kl

Våra hästar står inne ca 4 dagar i veckan under höst, vinter, vår. Från decmber till juli i år gick det åt 10 säckar...väldigt ekonomiskt tycker jag =)

Jo, jag hade horsepellets, men kommer gå över till laga i år! Vad nu det har med saken att göra?

Laga tar just nu 4,81 per kg inklusive moms + frakt vid 10 pallar enligt uppgift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 168
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: Elise4321
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka