Halmpellets som möglar

MiaFia

Trådstartare
Såg idag att det va vitt ludd mögel på ytan i en box idag,står för tillfället ingen häst där. I en annan box som det står häst i, vänder på bädden och upptäcker mögel även där. Syns inget på ytan i den boxen men när jag vände på bädden så luktade det mögel och syntes även. Vad har jag gjort för fel? Kan ju inte va bra för hästar att stå på de även om det inte är på ytan.... Skulle byta tillbaka till spån om möjligheten fanns mycket fräschare. Frågan är vad gör jag för fel och är det fler som fått mögel????

Sv: Halmpellets som möglar

Låter knepigt skulle kolla med tillverkaren?
Är inne på vårt tredje år med halmpellets och har inte varit ute för det.
Vi mockar inte ut kisset utan har permanent bäddar.

Jag har haft halmpellets i en box under en period. Jag hade bädd och mockade bara ut gödseln men ibland (kanske varannan månad) tog jag ut hela bädden. Det blev lätt lite mögel vid ytterväggen samt under vattenhinken, inte på ytan utan en bit ner i bädden. Skulle tro att det är fukten som gör att möglet trivs. Där där hästen kissade blev det inget mögel.

Jag har aldrig varit med om eller ens hört talas om mögel i detta strö, så antingen får du titta på stallmiljön och hur luftkvaliten är i stallet eller så får du titta på tillverkaren. Det kan vara så att man inte analyserar sin halm innan tillverkning och då finns möglet i halmen redan från början. Det märke jag använder sållar bort den halmen innan tillverkning, man använder inte halm innehållandes mögel vid tillverkning.

Har hört om massor som har problem med mögel i halmpellets i år dessutom från flera olika märken, både när det ligger i boxen samt tom folk som öppnat nya säckar som varit mögliga.
Halmen i år var ingen höjdare och det har varit nästintill omöjligt att få tag på halm som inte varit muggig hörde om en återförsäljare som hävdade att det var ingen fara att det var dålig halm i halmpelletsen för den upphettades vid tillverkningen vilket uppenbarligen inte hjälper. Så jag kan nog sätta en femma på att tillverkarna helt enkelt använt dålig halm i år i tron om att det gör inget iom att den upphettas men antagligen har ju mögelsporerna hängt med ändå.
De flesta jag hört om har bytt över till träpellets istället, billigare och bättre och framförallt mkt hygieniskare utan mögelsporer. Köper man på rätt ställen så ligger priset runt 2:-/kg och det suger mer än halmpellets och är fräschare i boxen så varför välja det sämre alternativet.
Använder själv träpellets nu i några av boxarna för att utvärdera det och är supernöjd, kommer att gå över till det i alla boxarna när den lilla fräscha halm vi fick in tar slut.

Det positiva med halmpellets är att bönder lättare tar emot den än spånpellets. Halmpelletsens nedbrytningsförmåga är bättre och mer miljövänligt än träpelletsen.

Vi har haft problem att bli av med vår gödsel men efterfrågan ökade när vi bytte till halmpellets.

Även de som normalt är restriktiva till att ta spån verkar ta det som blir från spånpellets, dels är det ju väldigt lite som följer med ut när man mockar går ju inte att jämföra med vanligt balspån dels är det så finkornigt så de menar på att det försvinner direkt på åkrarna inte som kutter som blir liggande länge innan den är borta.

Nej har inte tagit ut urinen men där var det inte mögligt. Men när jag vände på bädden så luktade det mögel men syntes inte på ytan i den boxen som det står en häst i varje dag. Ytmöglet fanns i boxen som ståt tom. Halmpelletsen är av märket som även säljer Hip-o...

Nej mögelsporer försvinner inte genom upphettning, dessvärre. Antingen är det en blåsning, eller en helt okunnig tillverkare som uttalar sig så.

Hade det funnits en gilla knapp så hade jag tryckt på den;).

Spånpellets måste ju som sagt va lättare att bli av med än vad vanligt spån är? Även jag har börjat använda detta. Det är ljust å fräscht å väldigt lättmockat.

Har oxå hört att halmen e väldigt dålig i år så skulle oxå gissa på att tillverkarna av halmpellets använt dålig halm å därför möglar det.

Jag har precis samma problem! La in halmpellets i boxen för ca 1 månad sedan. Hade sedan en häst hemma som stod där i 3 veckor, då började jag spara kisset för att göra bädd (kalkade också både innan jag la in och senare). Sedan blev vi av olika anledningar tvungna att köra hem hästen till ägaren ( foderhäst). Då mockade jag ur allt kiss samt kalkade där det varit ( i botten). Ca två veckor senare är det vita, luddiga fläckar på olika ställen överst på ströet. Tog ut allt mögligt och lite till, det luktade rätt rejält. Några dagar senare var det nya fläckar, så då slängde vi ut allt ihop. Vilket kändes väldigt trist pga att vi lagt in 11 säckar och det stått en häst där endast 3 veckor, det är 715 kr rätt ut på gödselstacken...

Inför att min nya häst kommer i början av januari så överväger jag att i stället ha torv. Övriga i stallet har halmpellets, torv eller en sorts spån/halm/torv mix. Ingen har haft samma problem, o det är mycket god ventilation i stallet..

För de som använder gödslet till att göra jordförbättringsmedel, de vill inte ha spån i oavsett om det kommer från pellets eller i annan form.

Vi har en tipp i närheten, de tar gödsel som innehåller torv eller halmpellets, innehåller den spån så körs den för destruktion eftersom den kallas för miljöfarligt avfall då spån inte bryts ner så väldigt snabbt.

För de som använder gödslet till att göra jordförbättringsmedel, de vill inte ha spån i oavsett om det kommer från pellets eller i annan form.

Vi har en tipp i närheten, de tar gödsel som innehåller torv eller halmpellets, innehåller den spån så körs den för destruktion eftersom den kallas för miljöfarligt avfall då spån inte bryts ner så väldigt snabbt.

Då tycker jag du verkligen skall ifrågasätta vad de sysslar med, har du ofta varit med om att trädgårdsavfall räknas som miljöfarligtavfall ? Det är bara rent skitsnack spån är inget annat än vanliga sketna grenar fast i micro stora bitar spån från spånpellets tar knappast någon tid alls att brytas ned när det dessutom plöjs ner i jorden så att det ligger fuktig hela tiden.

Då tycker jag du verkligen skall ifrågasätta vad de sysslar med, har du ofta varit med om att trädgårdsavfall räknas som miljöfarligtavfall ? Det är bara rent skitsnack spån är inget annat än vanliga sketna grenar fast i micro stora bitar spån från spånpellets tar knappast någon tid alls att brytas ned när det dessutom plöjs ner i jorden så att det ligger fuktig hela tiden.

:bow::bow::rofl::rofl:

Nja, det finns rätt mycket forskning som visar att spån behöver stukas och kräver rätt mycket jobb under tiden för att brytas ner.

Tex säger Maskinringen Blekinge:
---
Spånet i sig har väldigt lång nedbrytningstid, gödslingseffekt av sågspån har observerats ändå upp till 70 år efter spridningen.
---

Det har också gjorts försök på... Jag vill minnas att det var Vången, som visar just detta, att nedbrytningstiden är avsevärt längre och kräver andra insatser än t ex halm.

Ja, och den här återvinningsstationen är ju inte den enda som tar tar betalt för att återta gödsel med spån i. Den som hämtar vår container tar vår gödsel till jordförbättring, skulle vi ha spån i så får vi betala en summa per ton för att de tar bort vårat gödsel. Och när det gäller gödsel med spån i så vet jag att man lagt ett förslag på destruktionskostnad, samt att det dessutom är så att bara vissa stationer får ta hand om detta.

Spån är inget som är poppis i gödsel sammanhang, så innan man gör sig lustig så kanske man borde läsa på lite.;):angel:

Det har forskatas bland annat gjorde man ju en mindre jämförelse med halmpellets parareellt med spån i samma form, halmen började brytas ner redan från att den kom på stack eller i kontakt med jord medan spånet fortfarande hade samma form även fast själva träcken började brytas ner.

Senast ändrad:

Vi har alltid fått betala (rätt mycket) för att bli av med spånblandad gödsel. Då ska sägas att vi hade mycket lite spån och väldigt mycket gödsel (och en del halm). Eftersom jag levt tillsammans med en av de som sköter hästverksamheters gödselhantering kan jag med största säkerhet säga: jo, det är svårare att bli av med spångödsel. Just för att det kräver dels lagring, dels vändning under lagring för att bli vettigt att köra ut.

Jag gör mig lustig med rätta efter att just ha pratat med folk som håller på med gödsel, men fortsätt du att sprida gamla skrönor för det är det enda det är. Spån bryts ner lika snabbt som annat trä och det är inget som på något sätt är skadligt för marken. Förr fanns ett motstånd mot spån pga att det innehöll träbehandlingstillsatser vilket idag inte används som du säkert vet.
Det är sen denna tid de har uppmätt halter i marken av detta många år efter och det är därifrån motståndet mot spån uppstod. Idag innehåller inte spån detta och det är inga som helst problem att plöja ner spån det försvinner snabbt och helt utan kvarstående effekter, så sluta att sprida gamla sanningar det lever kvar hos tillräckligt många gamla oupplysta bönder ändå.
Sprid istället kunskapen om att idag är spån just rent trä och inget som är på minsta sätt skadligt att plöja ner så kanske även folk som inte rör sig bland bönder som läser på också kan få lättare att bli av med sin spångödsel.

Spån behöver ingen som helst specialbehandling för att brytas ner, vi hade tex jord i botten i logen när vi tömde lösdriftbädden efter mindre än ett år, och det var dessutom kutterspån, så längre tid än så tar det inte för spån att brännas och förvandlas till jord helt utan ansträngningar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka