M

MOA

HEJ!
Har en fundering ang. halm till shettis istället för hö?! Han är kraftig och får inte mycket hö att äta under den tiden han egentligen skulle behöva äta. Tänkte ge halm, Men vilken sort att utfodra med och ev använda som strö till stor häst??
Tacksam för förslag: :D

Sv: Halm

Någon som vet vad för halm man bör använda åt shettis /varmblod eller häst överhuvudtaget.

Havrehalm är väl smakligast..Spelar det någon roll att shettisen är kraftig ?? Kraftig är ju inte samma som fet/överviktig. Fast det finns ett bra recept: mer motion dvs om hästen nu är överviktig.

HEJ! Tänkte det ja me havre halm eller vetehalm. Shettisen är fet och får motion 3-5 gånger/vecka

Hejsan. jag har ett bra tips som fungerat åt många "runda" och lättfödda hästar genom årens lopp... :smirk:
ge dom ca 4 kg BRA hö om dygnet -man ska ALDRIG ge någon häst mindre än den mängden, oavsett ras!!! de behöver det för att hålla tarmarna i skick!!!
Använd hackad halm blandat i kutterspån som strö, så går de och plockar med det på nätterna...
Dra in på kraftfodret istället för att "skita" i att ge hö!!!

Jag skulle inte ge halm istället. Leta reda på ett hö med mkt lågt energivärde istället så du kan ge lite mer av det. Även om proteinvärdet sjunker då med så är det lättare att kompensera upp proteinet än att snåla in på energin.

Det går inte att säga att alla hästar skall äta minst 4 kg hö. Man måste göra bedömning från fall till fall.

Jag tycker inte att halm är ett vettigt fodermedel av den enkla anledning att det innehåller så mycket som hälften av energin i hö. Förutom fibrer innehåller det sedan inte så mycket mer. Om jag hade ett hö med lågt energiinnehåll men höga proteinvärden, då skulle jag möjligen kunna tänka mig att blanda in en liten mängd halm i höt till en glupsk och hungrig häst.

Att ge halm blandat i en spånbädd är oerhört riskabelt eftersom hästen då får i sig både spån och mängder med bakterier från spillning och urin.

Jag skulle försöka få tag på ett annat hö där energin är låg. Mer ridning/körning är bra om det är möjligt. Eventuellt skulle jag placera höt så att det är svårt att komma åt, tex i ett hönät med små hål. Det förlänger ättiden.

Prova en Inte_Ung Special.

Halm 4MJ inget protein,Lusern 8MJ och 120g SMBRP.
2kg halm + 1 kg lusern = 16MJ och 120g SMBPR.
Dessa 3 kg motvarar 2kg bra hö med ett värde på 8MJ och 60g SMBPR per kilo.

NEj. Jag tänkte inte byta ut höet helt mot halm men kanske blanda. Han äter så fort upp maten. så att han får stå och lyssna på stora hästen hela natten. han har ätit upp på 1/2-1 timme. Jag har ett hö som är bra. Han får inge grov foder föutom mineraler och lite betfor. Pigg häst.

Du måste matcha upp halmens energi med protein någonstans ifrån.
Varifrån kommer du att matcha det?
Om du skall göra det med ditt hö, så måste det ha ett värde på SMBPR på över 60g/kg.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama