halm-vilket är bäst?

A

annorlunda

ja, exakt..

ringde till min höförsäljare sas ;)
frågade ang halm och priset.
då började han prata om kornhalm, osv osv, väldig massa halm sorter :confused:
fattade typ ingenting ?

iaf, ska inte använda det till strö, utan mer för att hästen ska ha nåt att tugga på utan att bli jättefet, då han blir rätt rastlös på nätterna och sparkar och har sig :S

så, vilket är bäst att köpa när man ska utfodra med det?

tack på förhand:)

Sv: halm-vilket är bäst?

Havrehalm brukar vara det hästarna tycker är godast, men även vetehalm äter många av.

Jag kommer köre med vetehalmen. :) Får köpa billigt av en bonde i närheten han kör även hem det då det är rundbalar. :)

Jag använder havre- och/eller vetehalm till våra hästar. Tror jag har hört att kornhalm inte är bra för hästarna, att det är för vasst, men jag är inte säker.

Jo, viss kornhalm kan innehålla hakar som kan ställa till det i magsäcken.

Jag har också havrehalm, men i småbalar. Tycker det är smidigare. Vi har några storbalar halm också som vi ska sätta ut i hagen om det blir kallt och mycket snö. Det brukar vara uppskattat! ;)

Jag har fått lära mig att den bästa halmen är den som är av bäst hygienisk kvalite. Vilken sort det är spelar mindre roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 382
Senast: Alexandra_W
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 340
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar