Halm,torv,spån???

shady

Trådstartare
Vilket låter ni era ston föla på?

Har alltid låtit dom föla på halm, men eftersom att vi har en häst i stallet som är damm alergiker så är det lite svårt.

Kan man låta dom föla på torv? Har det hos henne nu.

Halm!

Hej!

Jag har aldrig hört eller sett någon som låter sitt sto föla på något annat än halm. Många släpper ut stoet på bete så att hon får föla ute om det är varmt/sommar.
Jag tycker du ska välja halm, för torv och spån klibbar sig lättare fast på fölet och kan i värsta fall göra så att det kvävs.
Du måste också vänja stoet vid sin fölningsbox runt tre månader innan hon ska föla och då kan man (byta strö) bädda med halm.
Man skulle ju kunna ha spån/torv under halmen så att boxen håller sig torrare.
Hur kommer det sig att hästen klarar av att stå på torv men inte på (mycket bra) halm?
Hästarna letar i halmen efter ätbara strån och då dammar det? Och hästen rör inte i torven på samma vis?
Vad jag vet så är torv ganska dammigt när det är helt torrt, likaså med spån? Tidningspapper däremot är ju bra för hästar som har hosta o liknande eftersom det är damfritt.

M. v. h. Lisa

Re: Halm!

Jag vet de som låter stona föla på spån faktiskt.. det verkar gå bra, men personligen skulle jag inte vilja det. Små nyfödda fölisar är ju kladdiga och blöta och spån lär fastna i det i massor.

Jag lät stoet föla på halm, och det är också vad de flesta verkar göra. De som har hästarna på spån brukar börja halma en vecka före beräknad fölning, och sen gå över på spån en vecka efter fölning ungefär.

Men som sagt jag vet stuterier som låter stona föla på spån och det verkar ju gå bra, men..

Dom jag vet som har ston som ska föla, har alltid stona på halm.
Har aldrig sett ston föla på nått annat än halm, men har hört om fölningar i spån. Och det gick ju bra, det med. Men jag skulle låta mitt sto föla i halm i alla fall....

Min fölade ute, hon gick dessutom ur sin hage upp i skogen för att skaffa sig ett eget enkelrum i all avskiljdhet. :bump:

För det första är det 6:e fölet jag föder upp. För det andra är det inte stoet som är allergiker utan en av dom andra hästarna i stallet.

Föla ute går nog inget vidare då hon skall föla i slutet på April.

Men jag har hört att vissa låter dom föla på torv, det är ju trots allt en jord prudukt. Fölar dom ute kan det ju bli i stort sett var som helst.

Men tack för era svar.

Jag har heller aldrig sett någon använda torv i fölbox, men ser inte varför inte skulle kunna fungera jättebra.
Gisslet är väl att bygga en bra och stabil bädd som inte fölet (och fölande sto) går/skrapar igenom direkt. Med en bädd måste man mocka ut rubbet efter fölning, vilket gör det lite mer arbetssamt - men varför inte?

Det handlar nog mer om ifall underlaget är lämpligt av andra anledningar.
Jag har lärt mig att ha halm om mina ston fölar inne. Anledningen till detta är enbart den att då föl ligger ner mycket (med mulen i backen) så andas de in spån och torv, eller snarare att risken för det är stor. Och då att halm är bättre pga det. Att det är jord ute om de fölar är en annan sak tycker jag, det är inte lika "smuligt" eller "dammigt" som lös torv tex är i en box.
Jag använder halm och måste säga att jag tycker det är det absolut bästa. Halm använder jag alltså inte bara vid själva fölningen, utan alltid till föl. Men det är jag det.

Förstår precis vad du menar. Vill ju helst ha halm, men vill ju inte att den andra hästen skall må dåligt heller.

Fast jag vet större stuterier som låter sina ston föla på torv. Har aldrig hört att dom haft problem av detta slag. Men det blir nog halm i alla fall.

Anledningen till detta är enbart den att då föl ligger ner mycket (med mulen i backen) så andas de in spån och torv, eller snarare att risken för det är stor. Och då att halm är bättre pga det

Kutterspån (gärna dammavskiljt) är det mindre sporer och damm i än halm. Det damm du SER och t ex spånflingor är för stora för att dras ner i luftvägarna iaf.

Däremot klistrar sig spån och torv fast värre på en nyfödd, blöt fölis, och fastklistrat spån inne i näsborren är om inte annat nog ganska irriterande.

Men ur inhalationssynpunkt (dvs att de ligger ner mycket och andas in och ut nere i/vid ströet) så är halm eg sämre. Finns ju en anledning att man INTE har halm till hosthästar utan (dammavskiljt) spån, torv eller pappersströ.

(RÅSPÅN och SÅGSPÅN ska man def inte ha föl på, och enligt mig inga andra hästar heller).

Jag bytte juf rån halm till spån åt stoet och fölet just för fölis luftvägar (tvä täta luftvägsinfektioner gav en envis hosta som inte gav sig förrän jag slutade med halmen, och började ge hösilage inne).

Fast, jag tänkte mer på att de andas in själva torven. Dammigt är ju även halm som du skriver. Men en halmad bädd är inte lika "smulig" och jag har aldrig haft problem med halmen, utan med torv eller spån (kutterspån). Då har de torv i munnen och i nosborrarna. Men gör det en stor skillnad om man har dem inne mycket kanske. Mina föl är sällan inne ens vid dåligt väder. De går på bete med sina mammor och kommer bara in om det är något särskilt, som de första dagarna om det enbart spöregnar eller liknande. Annars är de alltid ute. Jag upplever dessutom att mina permanentbäddar är mindre dammiga än de boxar det finn spån i. Men det är min åsikt förstås. ;)

Kan tyvärr inte ha permanent bädd till stoet då hon gräver upp den hela tiden.

Kommer att bli halm vid fölningen med torv inunder. Kommer succesivt att plocka bort halmen och övergå till torv, relativt fort.

Torv måste vara det mest hygieniskt riktiga. Det har ju ett ph värde som får sår att läka snabbare och håller flugor borta.
När vi använde torv upplevde jag att den var något fuktig i sig själv, vilket ledde till att den inte dammade alls. Jag vet att torv finns i två former, vet ej vad som skiljer dem åt men den ena är ljusare än den andra. Vi hade den ljusare. Att torv skulle vara så finkortnigt dammig att det skulle kunna inhaleras tycker jag verkar mycket långsökt. Kommer uppgifterna av veterinär,egen erfarenhet eller är det enbart ett antagande???? Är man orolig så kan man ju alltid binda den genom att vattna.
Min övertygelse är den att det går alldeles utmärkt att föla i torv. Mjukt, hygieniskt och naturlikt.

Det beror mycket på vad för spån man har, jag har ju permanentbädd med spån och de dammar inte alls. Dammar inte när jag ströar heller. Men så har jag dammavskiljt kutterspån.

Visst kan de få spån i näsborrarna, men det når inte luftvägarna. Damm man kan se med blotta ögat är inte det som är farligt för hästen (det kan vara det av ANDRA orsaker dock, dammigt hö t ex) eftersom det är för "stora" dammkorn för att komma ner i luftvägarna. Det är det osynliga dammet som är problemet.

Men som sagt, iom att nyfödda föl är klibbiga och våta och spån lär klibba fast som attans i det så vill jag inte de fölar på spån, men skulle inte ha problem att ställa fölis på spån säg 2 dagar efter fölning. Dock är problemet då att få en bäddbodden.. spån är ju när det är fluffigt och nyinlagd väldigt lätt att sparka undan när de ska resa sig t ex.

Nu fick ju mitt föl inte hosta av halmen från början sas, utan hon fick lunginflammation (bakteriell, hon fick inte den idealiska ankomsten till den här värden tyvärr) när hon var tre veckor, och sen fick hon en luftvägsinfektion (fick en förkylning på klinik och den utvecklades tillslut till bakteriell dito med luftvägsinfektion) när hon var 3 månader, och med den kom en envis hosta som inte ville ge sig riktigt. Men det blir ju små skador på luftvägarna när de har luftvägsinflammation så hon blev extra känslig bara och då bytte jag. Hon gick också ute mest hela tiden (in en stund när det var mycket insekter, samt vid regn iom att hon inte var helt kry), men hostan gav sig inte ute heller. Det KAN ha varit ens lump att hon slutade när jag bytte till spån och hösilage inne, men jag tog det säkra före det osäkra (hon äter hö ute utan problem, gjort helatiden. och hennes mamma stod på halm och åt hö även när jag bytt åt fölis, och hon reagerade inte på det heller).

Men angs pån och dammighet så ska man vara noga med VAD för spån man köper...

Och jag håller med dig ang föla på halm, men sen ser jag inga problem att byta om man vill, jag ser iofs heller ingen anledning att byta om man inte vill.

Fast det blev OÄNDLIGT mycket lättare att mocka när det var spån. En GRIS till mamma, och en halvgris till föl gjorde att det var äckligt värre i halmboxen på mornarna, hur mycket jag än la in. Med spån var det betydligt trevligare. Men så är det stoet en GRIS av sällan skådat slag med. Fölis blev såfort hon fick ha boxen själv ganska renlig av sig, så hon verkar inte ha ärvt mammas grisighet fullt ut iaf. Än så länge är hon väldigt lättmockad åt iaf :love:

Mocka ut rubbet!? Det har jag inte tänkt på. :crazy: Jag hade tänkt fortsätta med min torvbädd och bara ha ett litet lager halm ovanpå.
Men varför behöver man inte mocka ut allt om man har halm då? Usch, jag drar mig för att skaffa halm. Har aldrig tyckt om att mocka när hästarna står på det.

En nyfölad box vill du mocka ut oavsett underlag/strö. Massor av klibb och klet från fölningen som rinner ner i bädden och sedan lockar allahanda ohyra (flugor) samt är allmänt ohygieniskt ur bakteriell synpunkt.
Det var nackdelen med att ha just "permanentbädd" (oavsett strösort), annars mest fördelar.

Mitt sto fick föla på kutterspån ifjol.
Gick hur bra som helst och jag upplevde inte att spånet klibbade sig fast på fölis överhuvudtaget.
Stoet är dammkänsligt men funkar bra på kutterspån, så jag ville inte använda halm... :)

Vi har alltid halm (permanentbäddar), och till fölstona byts den ut ca 2 månader före fölning om de skall föla inne, sedan mockas bara 'fölningsslasket' ut och nya halmkakor fylls på i hålet.. lite av 'lappa & laga' :)

Alla våra föl har varit friska och ingen har fått luftrörsproblem eller dyligt, men med en tjock bädd så är det jätteviktigt att fölen får vara ute så mkt som möjligt.. är det riktigt skitväder så får de vara ute kortare stunder (det dör de inte av) och sen promenera i stallgången några ggr/dag.

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka