Halm,torv,spån???

Jag brukar lägga ut flera lager med dagstidningar och sedan halm uppe på, det är enkelt att ta bort de blöta tidningarna och lägga ut nya, även efter fölning så är det "lättstädat". Bara jobbigt att åka till återvinningen med en massa "pisstidningar" efteråt... :crazy:

/Linda.

Enligt en undersökning som är gjord av SLU så har ston som står på torv en större andel bakterier i livmodern än de som står på halm o spån.
Troligen beror det på de jordmögelbakterier som finns i torven även om den ser torr och fin ut.
Jag skulle därför inte råda att låta fölning ske på torvbädd men jag kan heller inte säga att det är farligt!
Jag byter bäddar ca 1 mån innan fölning på de ston som jag beräknar ska föla inne, men jag har spån i botten och inte speciellt tjock bädd eftersom den snart ska åka ut igen!I år har jag ett sto som inte fölar förren i Juli och för henne blir det förhoppningsvis fölning utanför vårt sovrumsfönster i sommarhagen.

Lill / Stall Nöbbeled (grannen till Pärlan)

Hur går det med Pärlan? Har tappat bort både adress och tele nummer. Skulle ju skicka papperen till henne från fölmönstringen.

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka