Halm brist?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att de verkar vara en halmbrist? nu bor jag jufförsig i mellan Sverige men ändå, har pratat med två bönder här i byn och de har inte ens så det räcker åt sig själva, den ena skulle behöva runt 100 bal till....och om bönderna inte får tag på halm, hur ska lilla jag kunna få det? :confused:

Sv: Halm brist?

Det verkar vara lite ont om det, men vi har haft tur och fått i alla fall. I storbalar för små finns inte.

Mig gör det inget om de är storbal, men det verkar vara helt slut! :o
Får leta vidare. Ena bonden skulle iaf höra av sig om han fick tag på halm.

Här i mellansverige där jag bor blev det för mycket regn under hösten så att många fick inte in den halm de hade tänkt. De säger även att det är kortare strå i år än tidigare år eftersondet inte regnade på försommaren när spannmålen växer.

Vi har löst det med att ha hästarna på torv och det verkar fungera bra.

Mina har inte halm i vanliga fall men med en växande unghäst och lätt avmagrad travare i stallet denna vinter, hade de passat bra med halm :)

Bor också i mellansverige, det är ju ganska stort! ;) men bönderna omkring mig har fått så mycket halm i år att det inte kunnat ta in allt pga platsbrits så tyvärr har endel fått stå kvar på åkrarna... så här finns det då ingen brist på det!! :D

Hur ser den halmen ut? Som jag förstått är det halmbrist i så gott som hela Sverige med stigande spånpriser som följd.

Det var mycket prat innan tröskningen här om att mängden var liten men med facit i handen fick vi lov att ta mer än vi bokat.
Halmen är jättefin, enda skillnaden är att stråna är kortare än normalt.

Ökade spånpriser har säkert även med att göra att mer och mer går till eldning.

Ok, i mina trakter finns nästan inget, särskilt inte småbal. Tittar man på Blocket är det ovanligt mycket köpesannonser på halm men det stämmer säkert som du säger.

Jag fick tag i småbal fjolårshalm via annons på blocket. Men det var i september. Ett alternativ är ju det nya - halmpellets. Någon som har provat?

halmen som liggen kvar ser ju inte alltför bra ut, vet dock att det är någon som kommer och hämtar av det ibland också. Den som dom tagit in ser väll ut "som vanligt" visst något kortare strån är det allt. ska tillägga att det är rundbal det handlar om. Funderar faktiskt själv på att testa på halm då jag inte haft det på snart 10 år. Halmpellets? aldrig hört talats om, vad är nu detta?

Till mitt jobb har det som vanligt köpts in havrehalm på storbal, tror det är ca 100 balar det rör sig om. Det går åt eftersom det är till ca 25-30 hästar. Men jag har hört talas om att det är andra som haft svårt att få tag i halm, vet t.ex. en tjej som har eget stall med lite avels/utb/försäljnings-verksamhet ett par mil bort som hade svårt att få tag i halm. Det kan säkert även vara bökigt för privatpersoner. Det går ju att strö med spån och torv om man har stall och det värms upp lite om man har fler hästar. Men har man uteboxar, lösdrift/ligghallar eller avelsston så är ju halm att rekommendera av olika anledningar, men det verkar som sagt vara lite svårt att få tag på i år. Har själv valt att ha min häst på spån i stället men hon har fri tillgång på havrehalm att äta.

Problemet med storbal är att de bör stå inne och tar massor av plats. Jag kan få in storbal på skullen om de är fyrkantiga men behöver hjälp med lastare för att få in dem och skullen är dessutom full med hö.

Fast att det blir mer och mer ont om småbal är säkert av samma anledning som att det blir svårare och svårare att få tag i småbalshö.
Arbetsinsatsen överstiger priset man får ut. Alldeles för arbetskrävanade i fårhållande till kg-priset.

Det verkar som allt går mer och mer mot storbal.

Ja självklart är det av den anledingen. Det är inte ekonomiskt försvarbart att göra småbal till hästägare utan förvaringsutrymmen och ett år som i år har de väl tänkt på sig själva i första hand och enbart gjort storbal.

:)Det finns många som provat halmpellets, jag har 100% nöjda kunder

Vi bor nog i samma del av landet. :p :(

Jag måste ha halm till min häst för att komplettera till det superblöta superensilaget vi har iår, men det verkar inte finnas någonstans. Fick EN bal av mina släktingar men resten måste de ha själva eftersom de har mkt mindre än de behöver. :p
Ska sätta ut annonser dock och får hoppas på svar. Behöver ju inga större mängder eftersom det bara kommer gå åt några kg / dag.
Får väl ta o skriva ihop en snyft historia o hoppas att någon snäll själ med halm nappar ... :angel: :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka