Matildatilda
Trådstartare
Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i förtid och det är kanske inte så konstigt när det gäller hållbarheten på ett stort halvblod.
Citerar text:
Enligt avelsföreningens avelsmål bör det svenska halvblodet ligga någonstans mellan 163 och 169 centimeter i mankhöjd.
- Höjden på hästarna har ökat något med åren. Vi veterinärer kan se att alltför stora hästar oftare har pålagringar och lösa benbitar.
Karl-Henrik Heimdahl.
Hur upplever ni detta? Varför har halvbloden blivit avlade till att bli så här stora med sämre hållbarhet som måste kosta försäkringsbolagen massa med pengar. Dessutom är flertalet föl förstora för att få plats i livmodern.
Är det en trend att ha en så stor häst som möjligt?
Får lite den uppfattningen när jag läser forum och alla frågar hur höga deras 1 och 2 åringar är?
Känns som aveln går lite åt fel riktning med överrölighet mm.
Citerar text:
Enligt avelsföreningens avelsmål bör det svenska halvblodet ligga någonstans mellan 163 och 169 centimeter i mankhöjd.
- Höjden på hästarna har ökat något med åren. Vi veterinärer kan se att alltför stora hästar oftare har pålagringar och lösa benbitar.
Karl-Henrik Heimdahl.
Hur upplever ni detta? Varför har halvbloden blivit avlade till att bli så här stora med sämre hållbarhet som måste kosta försäkringsbolagen massa med pengar. Dessutom är flertalet föl förstora för att få plats i livmodern.
Är det en trend att ha en så stor häst som möjligt?
Får lite den uppfattningen när jag läser forum och alla frågar hur höga deras 1 och 2 åringar är?
Känns som aveln går lite åt fel riktning med överrölighet mm.
Senast ändrad: