Hållbarhet på havre?

Bellafjella

Trådstartare
Hello. Undrar bara om någon kan svara på hur länge havre "håller"?

Har bara en häst som äter krossad havre. Säckarna jag köper innehåller 40 kg och eftersom pållen endast får ca 0,5 kg som max så undrar jag förstås om havren verkligen håller hög kvalite såväl hygieniskt som näringsmässigt i så många dagar? Det blir ju ungefär 80 dagar. Jag förvarar havren i tunna med lock om det nu har någon betydelse.

På kvarnen där jag köper havren sa de att jag i stället kunde köpa hel havre för då höll det mycket längre. Är det så?

Vilka för eller nackdelar kan det finnas att ge hel havre om man jämför med krossad?

Sv: Hållbarhet på havre?

Krossad havre bör förbrukas på ca en vecka. Hel havre håller mycket längre och de allra flesta hästar klarar alldeles utmärkt att tugga hel havre, de havrekorn man ser i hästens bajs är oftast bara skalet och bara en liten yttepyttig del av havren som hästen äter.

Då har jag en följdfråga... Hur länge håller helhavre?

Ooops!!! :eek: Då är det nog så att jag inte kan ha krossad havre.
(Undrar hur många som tänker på detta?)

Men då är förstås frågan hur länge hel havre håller? På kvarnen sa de 10 år!!?? :confused: Kan det vara möjligt?

Ja ja, så länge ska jag förstås inte spara havren.

Om helhavren lagras rätt så håller den i flera år men då måste vattenhalten i havren vara låg, ca 10% och den ska lagras svalt och torrt.

Hej!
Asså havre-kross tappar den mästa näringen efter cirka 3-4 dagar.
Den blir inte dålig.
Havre kross är däför bra att ge till ponnyer som behöver energi men som inte får äta för mycket protein.

Märker att på början av sesongen så håller havre-krossen länge medans nu i slutet innan allt de nya har kommit in så blir havre-krossen dålig efter några dagar, knappt en vecka.

Man märker att havre-krossen blir dålig genom att den stinker. Det luktar värkligen illa. Ge aldrig havre-kross som lucktar!

MvH//TheHuntedOne

Nu är det så att även ponnyer behöver protein, men oftast inte så mycket energi, och sen innehåller inte havre särskilt mycket protein.

Sedan blir krosshavren visst dålig, så fort du krossat skalet på havren och syre kommer åt kärnan så härsknar fettet.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Är det någon som har erfarenhet av Mustang foder? Vi har idag lympos havrefria och det fungerar bra, jag behöver dock ge mitt halvblod 3...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: Moonchild
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama